Willekeurig – Aanbestedingsnieuws

Willekeurig

Verras jezelf en klik op de meest willekeurige berichten in de ornderstaande slider:

We hebben overigens ook artikelen over willekeurigheid in aanbestedingen. Hierbij ook een overzicht daarvan.

Strategische afhankelijkheden strategisch onbesproken

Advies 633: Verzwaring eisen niet in verhouding tot objectief kenbare doelstellingen opdracht

Uitspraak vormgevers Utrecht: relatieve beoordeling

Inkoopfraude Mega Malmedy: was er aanbestedingsplicht?

Verkiezingen en aanbestedingen: wat zeggen de partijprogramma’s

 

Willekeurige berichten
14 december 2020Algemeen / dienstenStichting WerkvoorHeerlen is in 2014 opgericht en gevestigd in Heerlen. Stichting WerkvoorHeerlen is een Participatiebedrijf dat leerwerkplekken biedt aan zoveel mogelijk mensen uit de doelgroep van de Participatiewet, om zo hun werknemersvaardigheden te versterken en perspectief te bieden op een arbeidsplek bij een reguliere werkgever. Daarnaast werkt er een vaste kern van circa 145 medewerkers vanuit de SW, waarmee de kwaliteit van dienstverlening ten aanzien van gemeentelijke opdrachten gewaarborgd is. De kernactiviteiten zijn: Ontwikkeltrajecten voor mensen uit de Participatiewet; Groenonderhoud; Wijkonderhoud Stichting WerkvoorHeerlen heeft als doel met deze aanbesteding het afsluiten van een raamovereenkomst met één leverancier, die kan voorzien in het leasen van het wagenpark.Stichting WerkvoorHeerlen wenst met deze aanbesteding de kwalitatief beste partij te contracteren, tegen de best mogelijke voorwaarden en zo laag mogelijke kosten. dE Aanbestedende dienst heeft in de huidige situatie met vijf leveranciers lopende contracten voor het leasen van het wagenpark. Jaarlijks rijdt aanbestedende dienst gemiddeld 7.500 tot 20.000 kilometer per wagen. Momenteel worden voertuigen geleased welke kunnen worden onderverdeeld in vier categorieën: A.Grote (pick-up) bestelwagens B. Middelgrote (pick-up) bestelwagens C. Kleine (pick-up) bestelwagens D.Restcategorie Het huidige wagenpark bestaat uit 37 wagens. Deze leaseovereenkomsten lopen af in de periode 2020-2024. Het is voor aanbestedende dienst van belang dat de shortlease en aflopende leasecontracten zo snel mogelijk worden vervangen. Dit betreffen bij ingangsdatum van de overeenkomst direct de lopende leasecontracten die aflopen gedurende de periode 27 augustus 2020 tot en met 22 maart 2021 inclusief shortleasecontracten.  In de huidige situatie loopt de aanbestedende dienst tegen het probleem aan dat de huidige wagens te breed zijn. Zo zijn de wagens van categorie A: Grote pick-up bestelwagens te breed voor de werkzaamheden. De wagens van categorie C: Kleine pick-up bestelwagens worden o.a. gebruikt voor het leegmaken van afvalbakken, deze werkzaamheden vinden door de gehele stad plaats (grote straten, parken, parkeerplekken etc.). Het is daarom belangrijk dat de wagens alle plekken kunnen bereiken. Stichting WerkvoorHeerlen wenst het wagenpark te leasen op basis van full operational lease inclusief tankpas. Stichting WerkvoorHeerlen wenst met één leverancier een raamovereenkomst te sluiten met een initiële looptijd van vijf jaar, inclusief een optionele verlenging van maximaal drie keer één jaar. De beoogde ingangsdatum van de raamovereenkomst vindt plaats bij verstrekking van de definitieve gunning. In vergelijking met het huidige wagenpark wordt geen wagen uitgevraagd uit de categorie grote (pick-up) bestelwagens. Aanbestedende dienst heeft het gewenste wagenpark NU verdeeld in vijf categorieën te weten: A. Middelgrote pick-up bestelwagens; B. Middelgrote gesloten bestelwagens; C. Kleine pick-up bestelwagens; D. Kleine gesloten bestelwagens; E. Restcategorie. De kilometrage verschilt per categorie. Voor categorie A en B geldt 12.000 km per jaar, voor categorie C, D en E geldt 25.000 km per jaar. Aan de genoemde aantallen kunnen geen rechten worden ontleend. De wagens worden gebruikt voor onder andere: het vervoeren van personeel, materiaal en groenafval, onderhouden van groen, verplaatsen van schaftketen, trekken van aanhangers, leegmaken van afvalbakken en het wijkonderhoud in de omgeving Heerlen. De te leasen wagens worden uitsluitend zakelijk gebruikt en zijn niet gekoppeld aan een vaste berijder. De wagens worden voornamelijk gebruikt van maandag tot en met vrijdag van 07.00 uur tot en met 17.00 uur. De wagens van categorie C worden tevens in de weekenden gebruikt. In DE Lijst van Eisen zijn verdere eisen opgenomen. Er is om de volgende redenen gekozen voor het volgen van een openbare procedure: Op basis van marktonderzoek en huidige kennis, wordt verwacht dat een beperkt aantal inschrijvers een inschrijving zullen doen. De inschrijvers hoeven in verhouding tot een nietopenbare procedure minder omvangrijke/tijdsintensieve inspanningen te doen om hun inschrijving op te stellen. Het volgen van de openbare procedure leidt daardoor voor zowel de inschrijvers als Stichting WerkvoorHeerlen tot lagere administratieve lasten, dan wanneer de niet-openbare procedure wordt gevolgd. Op deze manier wordt een optimale mededinging gecreëerd. Bron: Tenderned 11 december 2020 https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/214208 Tweeten [...]
16 juli 2021Algemeen / diensten / IT / LeveringenDe Gemeenschappelijke Regeling Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU), is een rechtspersoonlijkheid bezittend openbaar lichaam tevens samenwerkingsverband op het gebied van belastingen tussen de deelnemende gemeenten en het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden Utrecht. De BghU voert sinds 1 januari 2014 namens deze partijen de heffing en invordering van lokale belastingen uit. Ook stelt de BghU de hoogte van de WOZ-waarden vast voor alle onroerende zaken in deze gemeenten en beheert BghU de Basisregistratie WOZ. Inwoners en bedrijven van de deelnemende gemeenten hebben voor de lokale en regionale belastingen nog maar met één organisatie te maken: BghU. BghU is de Aanbestedende dienst en zal de contractspartij van de opdrachtnemer zijn. BghU voert haar taken uit voor alle deelnemers. BghU dient haar ICT-applicaties en de omliggende periferie te vervangen doordat de overeenkomst met de huidige leverancier voor de meeste ICT-applicaties en periferie van rechtswege eindigt in mei 2022.De waarderingsapplicatie is een van de kernapplicaties die wordt vervangen. Aangezien het gezamenlijke inkoopvolume van BghU voor de waarderingsapplicatie boven de Europese aanbestedingsdrempel voor leveringen is, is dit inkoop- en aanbestedingstraject gestart. Ter voorbereiding heeft een marktverkenning plaatsgevonden om vrijblijvend en openbaar informatie te verkrijgen vanuit de markt. Het inkooptraject is gericht op de aanschaf, implementatie en onderhoud van een waarderingsapplicatie voor het uitvoeren van het herwaarderingsproces (voor woningen, courante niet-woningen, agrarische en incourante objecten en overige), permanente marktanalyse en afhandeling van bezwaren en beroepen. De applicatie moet gebaseerd zijn op het sectormodel WOZ en beschikken over de koppelingen met gangbare belastingapplicaties voor waterschaps- en gemeentelijke belastingen (incl. frontoffice), TIOX, iWOZ en o.a. webservices voor beeldmateriaal. Daarnaast dient de waarderingsapplicatie ook te kunnen worden gebruikt in het veld.  Deze aanbesteding heeft betrekking op de inkoop van de volgende leveringen en diensten: Leveringen 1. Software, incl. bijbehorende licenties, voor een werkende en gebruiksvriendelijke waarderingsapplicatie; 2. Koppelingen o.b.v. geldende standaarden met andere applicaties binnen het ICT-landschap van de BghU en met basisregistraties en landelijke voorzieningen (zie paragraaf 3.2 architectuur). Diensten 3. Hosting, inclusief bijbehorende dienstverlening en ondersteuning (gevraagde Leveringen worden als clouddienst o.b.v. SaaS beschikbaar gesteld); 4. Implementatie, test en inrichting van de applicatie; 5. Conversie van (bron)gegevens en documenten, inclusief eindverslag voor de accountant; 6. Beheer en onderhoud; 7. Advisering. Op deze aanbestedingsprocedure is deel 2 van de Aanbestedingswet (Aw2012) van toepassing. Gekozen is voor een openbare procedure. Het gunningscriterium is de Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI) op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding.  Bron: Tenderned donderdag 15 juli 2021 https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/233048   Tweeten [...]
6 februari 2017Algemeen / DuurzaamVanaf 1 januari 2017 is er een overeenkomst tussen Greenlake Systems BV, Greenchoice, energiecoöperatie ZummerePower en de gemeenten Someren en Asten. Met tussenkomst van Greenchoice zal Greenlake Systems, de lokale duurzame opwekker, duurzame elektriciteit leveren aan de gemeenten Someren en Asten. Greenlake produceert jaarlijks 3800 MWh en levert daarvan 3200 MWh aan de gemeenten. De overige 600 MWh is voor de leden van ZummerePower. ZummerePower is een Somerense energiecoöperatie van, voor en door Somerense burgers en bedrijven opgericht in 2013. Het doel van de coöperatie is om samen met anderen te werken aan een volledig energieneutraal Someren in 2050. ZummerePower wekt zelf stroom op. Iedere inwoner of ondernemer in Someren is welkom en kan meedoen. Op basis van de overeenkomst wordt het totale elektriciteitsverbruik van beiden gemeenten voor minimaal drie jaar geheel geleverd door de lokale, duurzame opwekker uit Lierop. Het gaat hierbij onder andere om openbare verlichting, pompen en gemalen, gemeentelijke gebouwen en aan de gemeenten verbonden maatschappelijke organisaties. ZummerePower kan met de 600 MWh die Greenlake Systems levert zo’n 150 huishoudens voorzien van lokaal opgewekte groene stroom en daarmee haar ledenaantal op korte termijn fors uitbreiden. Inwoners in Someren worden dan ook opgeroepen om van dit unieke aanbod van Greenchoice via ZummerePower gebruik te maken. Naast Someren en Asten voorziet Greenchoice ook aan een tiental anderen gemeenten 100% duurzame groene energie, waaronder de gemeenten Bernheze, Lansingerland en Dordrecht. Bron: Greenchoice / Zummerepower, 27 januari 2017 Tweeten [...]
14 december 2016Algemeen / BeleidAanbestedende diensten moeten zich bij het aanbesteden goed afvragen welke risico’s bij de overheid moeten komen te liggen en welke risico’s bij de ondernemer thuishoren. Dat geeft onderzoeker Van Buiren van SEO aan, in een gesprek met Aanbestedingsnieuws. De redactie spreekt hem, naar aanleiding van een recent onderzoek naar de kwaliteit van het OV bij aanbestedingen In  het onderzoek wordt geconcludeerd dat overheden de teruggang in kwaliteit kunnen voorkomen. U concludeert:   “Anders aanbeste­den biedt wel een oplossing. Meer balans in de verdeling van de risico’s tussen concessiehouder en concessieverlener vermindert het probleem van de vloek van de winnaar. Ook zou niet alleen de hoogte van de geboden prijs beoordeeld moeten worden, maar ook de opbouw van de prijs en mate waarin risico’s hierin meegenomen en beprijsd zijn.” Kunt u dit toelichten? Inschrijvers op een aanbesteding hebben soms te maken met grote risico’s die zij moeten inschatten. Sommige inschrijvers schatten deze risico’s positief in. Maar dat doen zij niet bewust. Inschrijvers die risico’s positief inschatten, bieden een scherpere prijs en hebben een grotere kans de aanbesteding te winnen. In de praktijk blijkt dat vaak dat risico’s tegenvallen en de geboden prijs te scherp is geweest. Daar zouden aanbesteders rekening mee moeten houden. Door de risico-inschatting van bieders goed te beoordelen en mee te wegen; en door een juiste balans te zoeken in de verdeling van risico’s tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Te scherpe biedingen lijken aantrekkelijk ten tijde van de aanbesteding, maar resulteren vaak in problemen die zich later voordoen.. Bijvoorbeeld dat de kwaliteit achteruit gaat zoals dit onderzoek aantoont, of financiële problemen bij de vervoerder.. Nu zou een traditionele inkoper misschien zeggen: ja ook dat een bedrijf failliet gaat, hoort voor rekening te komen van de verkoper en niet van de inkoper? Financiële risico’s die bij de vervoerder liggen, met als ultieme risico faillissement, prikkelen tot kostenbeheersing en tot het leveren van een kwaliteit. In het ov ligt dat complexer. Wanneer een ov bedrijf failliet gaat valt in het uiterste geval het openbaar uit dat door het ov bedrijf wordt aangeboden en moet er opnieuw aanbesteed worden. Gezien de maatschappelijke gevolgen daarvan zullen we het in de praktijk nooit zo ver willen laten komen. Maar volgens u helpt een evenwichtiger verdeling van risico’s? Ja, inderdaad. Een aanbestedende overheid moet zich goed afvragen waar welke risico’s waar thuishoren. Gebeurt dat dan achteraf, bij de uitvoering? Nee, dat gaat vooraf, zodat inschrijvers bij aanbestedingen weten welke risico’s gemoeid zijn met de uitvoering van het contract. Bestaan er voorbeelden van aanbestedingen waar sprake is van een dergelijke evenwichtigere verdeling van risico’s ? Jazeker, zowel binnen het ov als in andere sectoren. In het algemeen zie je een tendens waarbij opdrachtgevers en opdrachtnemers erkennen dat er bepaalde problemen kunnen kleven aan aanbesteden en wordt er gezamenlijk gewerkt aan oplossingen. Welke sectoren zijn dat dan? De bouw bijvoorbeeld maar ook in het doelgroepenvervoer. Is dat niet in strijd met de aanbestedingsregelgeving? Dat kunt u volgens mij niet zo op voorhand stellen.   Zie het artikel van Van Buiren in het ESB https://esb.nu/esb/20021898/kwaliteit-aanbesteed-ov-daalt-gedurende-de-concessieperiode Tweeten [...]
31 augustus 2020Algemeen / LeveringenHet doel van deze aanbesteding is het afsluiten van één overeenkomst voor de levering van borden en panelen voor de terreinen van Staatsbosbeheer, zoals beschreven in het Technisch document borden en panelen Staatsbosbeheer 2020. Staatsbosbeheer wenst met deze aanbesteding de kwalitatief beste partij te contracteren, tegen de best mogelijke voorwaarden en zo laag mogelijke kosten. Doel is één partij te selecteren welke in staat is kwaliteit, continuïteit en flexibiliteit te bieden en welke wil excelleren in de dienstverlening voor Staatsbosbeheer. Daarnaast staan de volgende doelstellingen centraal: De complete zorg voor de levering van borden en panelen, inclusief bevestigingsmaterialen gedurende de looptijd van de overeenkomst binnen Nederland. De montage van de borden is buiten de scope van deze opdracht. Een samenwerkingspartner te contracteren die opdrachtgever kan adviseren op het gebied van borden en panelen (bijvoorbeeld ten aanzien van materiaal gebruik, slimmere bevestiging, ontwikkelingen op de markt e.d.); Een samenwerkingspartner te contracteren die kan in spelen op een wisselende vraagzijde. De werkzaamheden die door de inschrijver dienen te worden uitgevoerd, bestaan in hoofdlijnen uit (niet limitatief): Leveren van borden en panelen, inclusief bevestigingsmaterialen zoals beschreven in het Technisch document borden en panelen Staatsbosbeheer (2020); Factureren van geleverde borden en panelen; Afhandelen van klachten; Verstrekken van managementinformatie; Aanbieden, online hebben en onderhouden van een digitaal bestelsysteem waarin opdrachtnemer borden en panelen kan samenstellen en bestellen. Conform het ondernemingsplan 2020-2025 wil Staatsbosbeheer o.a. toonaangevend zijn door aandacht voor de sociale component in aanbestedingen. En door het vergroten van mogelijkheden voor de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarom behoudt Staatsbosbeheer deze opdracht voor aan bedrijven die voldoen aan voorwaarden zoals genoemd in artikel 2.82 van de aanbestedingswet 2012, zoals sociale werkplaatsen en ondernemers die de maatschappelijk en professionele integratie van gehandicapten of kansarmen tot hoofddoel hebben. Tenminste 30% van de werknemers van deze werkplaatsen of ondernemingen zijn gehandicapte of kansarme werknemers. De waarde van de opdracht wordt geschat op ca. € 200.000,-  per jaar met een waarde van ca. € 800.000,-  op basis van een contractduur van vier jaar. De hier genoemde bedragen zijn slechts ter indicatie.  De overeenkomst gaat naar verwachting in op 1 december 2020 en heeft een looptijd van vier jaar met de mogelijkheid voor de aanbestedende dienst om de overeenkomst met twee keer twee jaar te verlengen. Bron: Tenderned 28 augustus 2021 https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/203886 Tweeten [...]
16 april 2020Algemeen / zorgIn antwoord op kamervragen van 50PLUS naar de Coronamaatregelen, de COVID-19 Update, laat Minister Hugo de Jonge weten dat de beschermingsmiddelen waaronder ook de mondkapjes, worden verdeeld volgens het Nieuwe Verdeelsysteem van de Minister voor Medische Zorg en Sport, Martin van Rijn. De kamerleden wilden weten in hoeverre de beschermingsmiddelen ter beschikking kwamen van wijkverpleging en thuiszorg. Die nieuwe verdeling houdt rekening met het besmettingsrisico. De kamerbrief gaat op allerlei maatregelen in, wij hebben het inkoop-gedeelte er even uitgelicht, dat is te vinden onder vraag 9 . Een gegeven is dat 3/4 van de overleden COVID-19 patiënten niet is overleden op de intensive care (maar in verpleegtehuizen e.d. waar door bezuinigingen de hygiëne al langer  en nog langer te wensen overlaat) wordt gesteld door de kamerleden maar de kamerbrief gaat daar niet op in. Het nieuwe verdeelmodel is al ingegaan, op maandag 13 april 2020. In eerste instantie voor mondmaskers, later ook voor andere persoonlijke beschermingsmiddelen. Het verdeelmodel zal de komende weken worden doorontwikkeld op basis van de ervaring op de werkvloer en de adviezen van het RIVM, de GGD en het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ). De partijen uit de zorg hebben vandaag ook afgesproken dat de richtlijnen van het RIVM voor het gebruik van beschermingsmiddelen nogmaals onder de aandacht worden gebracht van het zorgpersoneel (zie factsheets). Het blijkt nu dat er soms maskers met een te hoog beschermingsniveau worden gebruikt in relatie tot het besmettingsrisico. In het nieuwe model gaat het niet om een verdeling over de zorgsectoren, maar om een verdeling op basis van besmettingsrisico’s voor zorgverleners. Als er nieuwe mondkapjes beschikbaar komen uit inkoop of eigen productie gaan die naar plekken waar ze het meest nodig zijn. Dat zijn zorgverleners in het ziekenhuis, maar evengoed zorgverleners in verpleegtehuizen en op andere plekken waar Corona-patiënten intensief worden behandeld. In factsheets is het verdeelmodel nader uitgelegd. Minister Martin van Rijn: “Ik begrijp de zorgen over de beschikbaarheid van beschermingsmateriaal onder het zorgpersoneel goed. Deze mensen werken dag en nacht onder soms moeilijke omstandigheden. We zetten daarom alles op alles om hen veilig hun werk te kunnen laten doen. Met het nieuwe verdeelmodel kunnen we gerichtere bescherming bieden aan het personeel.” Tot nu toe was de verdeling van middelen sterk gebaseerd op het uitgangspunt dat patiënten vooral in de acute zorg terechtkomen. Deze insteek past niet bij de huidige situatie waar sommige verpleeghuizen en GGZ-instellingen speciale afdelingen vrij moesten maken omdat personeel niet goed was beschermd. Dit vraagt om een betere verdeling. In de nieuwe systematiek gaat het niet zo zeer om een verdeling over sectoren, maar om een verdeling op basis van besmettingsrisico’s in bepaalde behandelsituaties. Voor het besmettingsrisico voor personeel en cliënten maakt het immers uit hoe risicovol de behandeling is en hoeveel contact er is. Her en der wordt naar de mondkapjes onder de generieke term PBM (persoonlijke beschermingsmiddelen) verwezen. Handschoenen vallen daar ook onder. In een bijgaande bijlage bij de kamerbrief waarin ook het advies van het OMT van het Centrum voor Infectiebestrijding van Prof. dr. Van Dissel verwerkt is, blijkt dat het doel is de PBM in te zetten in een cohortsetting waar een besmetting is gemeld, bij ouderenzorg en verpleeghuizen. Dat moet volgens hem wel verder uitgewerkt worden. Zorgmedewerkers moeten in principe tijdens de testfase thuisblijven. Onmisbare zorgmedewerkers daarentegen hoeven hangende de test echter niet thuis te blijven en wordt aangeraden te werken met PBM. Het OMT adviseert: – Om het voorstel van vertegenwoordigers van de ouderenzorg verder uit te werken en aan te vullen. Het voorstel bestaat uit drie onderdelen: – Adequate toepassing van persoonlijke beschermingsmiddelen in een cohortsetting als er een besmetting gemeld is. – Een breed testbeleid voor medewerkers al bij de eerste lichte symptomen. – Een breed en laagdrempelig testbeleid bij verpleeghuisbewoners i.v.m. een vaak atypisch ziektebeeld bij deze personen. Vanaf naar verwachting 2 uur vanmiddag, vindt in de Tweede Kamer een debat over de Coronamaatregelen plaats. Dat is te volgen via: https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/plenaire_vergaderingen/details?date=16-04-2020#2020A01652 De link naar de Kamerbrief Bijlage Advies n.a.v. 64e OMT COVID-19 Bijlage Goede voorbeelden van liefdevolle zorg in verpleeghuizen Bijlage 10 Goede Voorbeelden van Geestelijke Verzorging Bijlage Visualisatie van de toepassing van apps in bron- en contactonderzoek 25295-249 Volksgezondheid, Welzijn en Sport 25295-249 Zie ook: https://www.rivm.nl/hygienerichtlijnen/verpleeghuizen Tweeten [...]
17 mei 2018Algemeen / InnovatiefDe aanschaf van een nieuw c2000 systeem is volgens Zembla door het Ministerie van Justitie en Veiligheid op basis van laagste prijs gegund aan Hytera. Daarbij heeft strategische veiligheid volgens het programma geen rol gespeeld. In het programma komt Henk van Beek, aan het woord, zelfstandig uitgever van De Verbinding, een vakblad dat gericht is op mobiele communicatie in de veiligheidssector. Dat vakblad besteedt al sinds 2015 aandacht aan de opmerkelijke leverancierskeus voor het nieuwe C2000. De Chinezen zijn aanzienlijk goedkoper en aanzienlijk meer Chinees. Ofschoon de bedragen niet openbaar zijn, gaat men er van uit dat er een verschil in aanbod zit van ongeveer 42 tot 72 miljoen euro – op een aanbieding van ongeveer 150 miljoen euro.pothyng en Veiligheid, liever KPN als winnaar had gezien.”Blijkbaar is de aanbestedingskant sterker geweest dan de AIVD-kant. Hytera is een Chinees communicatiebedrijf.” Tegen dat gegeven op zich zijn bezwaren gerezen vanuit de AIVD en MIVD kant, zo stelt Zembla. Verder wijst het programma op dce e-beperktere- kwetsbaarheden van een gesloten systeem zoals C2000. China zou bij een grote ramp het netwerk kunnen platleggen, zo hypothetiseert de voice over.  De aflevering besteedde vooral aandacht aan eerdere problemen met C2000, voornamelijk gelegen in de dekkingsgraad. Het Ministerie van Justitie en Veiligheid laat in een reactie weten, voor zover van belang over de aanbesteding van C2000: “De levering van het nieuwe C2000 is na een Europese aanbesteding gegund aan een drietal leveranciers: Hytera Mobilfunk GmbH, 2Way en Eurofunk. De procedures die bij een aanbesteding horen zijn zorgvuldig gevolgd. Het systeem zelf is en blijft eigendom van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Uiteraard houdt het ministerie van Justitie en Veiligheid de veiligheid van de systemen die gebruikt worden goed in de gaten en heeft het departement aandacht voor ontwikkelingen in technologieën en kwetsbaarheden daarin, en de noodzaak scherp te blijven op de beveiliging hiervan” Zie ook: http://www.uitzendinggemist.net/aflevering/435363/Zembla.html http://verbinding.tv/downloads/2015-3/editie-3-2015.pdf https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/33258 Tweeten [...]
23 september 2020Algemeen / DuurzaamDe vijfde editie van de Plantum Duurzaamheidsprijs is dit jaar gewonnen door Limagrain Nederland met Advanta Stay Green. Het bedrijf uit Zeeland dat actief is in de veredeling van landbouwzaaizaden is een van de 17 inzendingen die meedongen naar de prijs.  Limagrain heeft een milieuvriendelijke aanpak voor het groeiende probleem van de eikenprocessierups bedacht.Die komt erop neer dat de natuurlijke vijanden naar de eik gelokt worden met zadenmengsels. Limagrain ontwikkelde uitgekiende zaadmengels van inheemse soorten die verschillende insecten aantrekken, waaronder ook natuurlijke vijanden van de eikenprocessierups. De aanpak bestaat uit meerdere componenten. Naast de zaadmengels worden er nestkastjes geplaatst waardoor de habitat voor vogels en vleermuizen sterk verbetert, ook zij ruimen eikenprocessierupsen op. Aanbestedingsnieuws weet toevallig dat dat het beste rond oktober/november kan. Mezen broeden het hele jaar door maar zijn erg kieskeurig als het om hun huisje gaat. Tilburg, kom op. Red de mezen! Yes, you can. Limagrain levert niet alleen de zadenmengsels maar beoordeelt ook het succes ervan. In samenwerking met het kenniscentrum Eikenprocessierups werd er goed gemonitord of de aanpak ook effectief is. De resultaten zijn bemoedigend, Limagrain zag 80% minder nesten dan op de controle locatie zonder deze maatregelen. Volgens het juryrapport is de inzending van Limagrain: een prachtig voorbeeld hoe met de natuur zelf wordt gewerkt om een plaag te bestrijden, zonder schadelijke bestrijdingsmiddelen. Hun bijdrage draagt tevens bij aan de biodiversiteit in het landschap en is zowel binnen als buiten de stad toepasbaar. Een mooi voorbeeld hoe vanuit de zaadsector een groene oplossing wordt geleverd aan het oplossen van een maatschappelijk probleem. DSV Zaden pakte de tweede plek met haar klimaatadaptieve halfverharding voor groenere parkeerplaatsen. Royal van Zanten won het brons met het Deep Purple handdesinfectiemiddel ontwikkeld vanuit snoeiafval. Bron: Plantum, 20 september 2020 Zie ook: Tilburg bestrijdt eikenprocessierups biologisch met Xentari (spoiler alert “biologisch” vogelkiller gif) Bestrijding eikenprocessierups Apeldoorn gegund aan Eijkelboom Arnhem deelt mezenkastjes uit tegen processierups Zwolle gunt ROVA jachtgebied tegen processierupspaniek Tweeten [...]
24 april 2020Algemeen / WerkenHet project “Enschotsestraat, Rioolboring Blauwe Ader” bestaat in het kort uit het aanleggen van riool middels een gesloten frontboring en uit het relinen van het bestaand riool De volgende onderdelen maken hiervan onderdeel uit: Het aanleggen van een Blauwe Ader t.p.v. de Enschotsestraat middels een gesloten frontboring (een lengte van ca. 1200 meter); Het aansluiten van de Blauwe Ader op bestaande Blauwe Ader ter plaatse van de put op het NS-Plein; Het aansluiten van de Blauwe Ader op het Wilhelminakanaal ter hoogte van de Enschotsestraat middels een overstortconstructie; Het relinen van delen van het riool ter plaatse van de Enschotsestraat (ca. 350 meter ei-profiel 700/1050 mm). Het betreft een Europese aanbesteding volgens de niet-openbare procedure (procedure met voorafgaande selectie) conform hoofdstuk 3 van het Aanbestedingsreglement Werken (ARW) 2016. Een niet-openbare procedure verloopt in twee fasen, de selectiefase en de gunningsfase. Iedere gegadigde, met relevante kennis en ervaring, kan zich melden voor de selectiefase. In deze eerste fase worden vijf gegadigden geselecteerd, tenzij er minder geschikte gegadigden met een geldige aanmelding zijn. Met deze geselecteerde gegadigden wordt de procedure voortgezet in de gunningsfase. De niet geselecteerde gegadigden komen niet meer voor de opdracht in aanmerking. De doelstelling van het project is het afvoeren van overtollig regenwater en het rioolwater door middel van een verbeterd gescheiden systeem. Het projectresultaat bestaat uit de afvoer naar het Wilhelminakanaal van overtollig regenwater uit de regenwaterstelsels blauwe ader Noordoost, bij hevige neerslag (zwaarder dan T2) met: Een regenwaterleiding (blauwe ader) tussen de bestaande regenwaterafvoer NS-plein en Lovense Kanaaldijk. Een nooduitlaat op het Wilhelminakanaal. Een ledigingsgemaal met lozing op het Wilhelminakanaal. Een aansluitingspunt (rioolschacht) voor de toekomstige, kruisende regenwaterleiding (blauwe ader) in Ringbaan Oost. Een verlengde levensduur van de riolering in de Enschotsestraat, tussen de Lovense Kanaaldijk en de Ringbaan Oost. Een verlengde levensduur van de riolering in de Enschotsestraat tussen nr. 208 en 327 De aanvang van de voorbereiding van het werk is voorzien vanaf begin november 2020. De afronding van de fase van ontwerpen, engineering en detaillering door de aannemer is vooralsnog gepland voor eind februari 2021. De oplevering van het gehele werk is gepland voor december 2021. Deze planning is louter indicatief, hieraan kunnen geen rechten jegens de Opdrachtgever aan worden ontleend. Bron: Tenderned 23 april 2020 https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/193389     Tweeten [...]
23 mei 2017Algemeen / PublicerenAdviseurs van TenderNed verzorgen een inloopspreekuur voor aanbestedende diensten op het PIANOo-congres op 1 juni. Heeft u als aanbestedende dienst vragen over het gebruik van TenderNed? Wilt u weten hoe u zaken makkelijker kunt regelen in TenderNed? Of wilt u TenderNed feedback geven op de applicatie? Daarvoor is er een inloopspreekuur in de lunchpauze en tijdens de 1e en 2e sessieronde van het congres (als u dan geen sessies volgt). De vragen worden in principe groepsgewijs besproken. Bespreekt u deze liever een-op-een met een van de TenderNed- adviseurs, dan houdt TenderNed daar rekening mee. Op donderdag 1 juni 2017, 08.30 – 16.30 uur vindt het PIANOo-congres plaats in Theater Orpheus te Apeldoorn. Het congres is hét event voor inkopers en aanbesteders bij de overheid. Met 40 verschillende sessies, Boris van der Ham als dagvoorzitter en een netwerkborrel belooft het een energieke dag te worden. Het PIANOo congres vindt plaats op 1 juni in Apeldoorn en is (gratis) toegankelijk voor aanbestedende diensten. Bekijk hier het overzicht van alle stands. Aanmelden voor het congres kan via www.pianoo-congres.nl Bron: TenderNed, 23 mei 2017 Tweeten [...]
8 maart 2021Algemeen / diensten / Werken  Staatsbosbeheer heeft het voornemen op basis van deze aanbesteding met één gezamenlijke opdrachtnemer een raamovereenkomst voor meerdere jaren aan te gaan. De overeenkomst betreft het beheer en onderhoud van fietsknooppuntennetwerken voor meerdere opdrachtgevers in de Provincie Zuid-Holland. Beheer en onderhoud van het wegdek valt buiten de scope van deze aanbesteding. De aanbestedende dienst Staatsbosbeheer heeft het voornemen , mede namens het recreatieschap Groenalliantie Midden-Holland e.o., het recreatieschap Voorne-Putten alsmede de coöperatie Coöperatief Beheer Groengebieden Midden-Delfland (CBG) en de externe opdrachtgevers voor wie Staatsbosbeheer Provinciale Eenheid Zuid Holland het fietsknooppuntenbeheer verzorgt, genoemde raamovereenkomst te sluiten. De overeenkomst heeft een initiële looptijd van vier jaar met ingang van 1 juli 2021, waarbij op basis van vaste jaarlijkse evaluatiemomenten besloten wordt de samenwerking al dan niet voort te zetten. De overeenkomst kan twee keer door Staatsbosbeheer met twee jaar verlengd worden voor een extra periode  tot in totaal een periode van acht jaar.  De feitelijke benutting van de af te sluiten overeenkomst is afhankelijk van de voortzetting van de samenwerkingsovereenkomsten tussen Staatsbosbeheer en betreffende partijen.  De opdrachtgever wil komen tot vaste tarieven gedurende de looptijd van de overeenkomst, hierbij is jaarlijkse indexering conform de CBS-Index Zakelijke dienstverlening mogelijk vanaf 1-1-2023. Het werk betreft de fietsknooppuntennetwerken: 1. Midden Delfland 2. Groenalliantie (Reeuwijkse Plassen en Krimpenerwaard) 3. Voorne-Putten 4. Rotterdam 5. Drechtsteden 6. Haaglanden 7. Lange afstandsfietsroutes in Zuid-Holland En bestaat uit: Technische algehele controleronde: Elke twee jaar per knooppuntnetwerk uit te voeren (na opdracht). Controle aan de hand van het bordpaspoort zoals opgenomen in C-Tip en rapportage op: Aanwezigheid en schade aan bebording en dragers Leesbaarheid; Blokkades in het netwerk; Logica van de routes. De schademeldingen worden opgenomen in het beheersysteem C-Tip. Uit te voeren werkzaamheden tijdens de controleronde indien nodig: Richten en recht hangen; Schoonmaken vervuilde bebording Actualiseren van databestand in C-Tip. Het beheer van de netwerken maakt deel uit van de opdracht, zie hiervoor de vraagspecificatie bij de aanbestedingsdocumenten. Bron: Tenderned 5 maart 2021 https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/221435  Tweeten [...]
3 november 2020Algemeen / WerkenIn de Internationale Zone van Den Haag bevindt zich één van de hoofdvestigingen van NCIA. NCIA is de ICT-organisatie van de NATO. Met het oog op een doelmatigere bedrijfsvoering van NCIA is besloten om meer activiteiten te concentreren op de NCIA-hoofdvestiging in Den Haag. Dit heeft een uitbreiding van 500 medewerkers naar circa 750 medewerkers als gevolg. Om de verhoging van het aantal werkplekken mogelijk te maken wordt op dit moment het hoofdgebouw uitgebreid, opgetopt en gerenoveerd. Om in voldoende parkeerplaatsen te voorzien wordt er tevens een meerlaagse parkeervoorziening voor auto’s, motoren en fietsen met een capaciteit van 556 parkeerplaatsen gebouwd. Deze opdracht betreft de realisatie van de terreininrichting inclusief boven- en ondergrondse infrastructuur. De scope van de opdracht bestaat in hoofdlijnen uit: verwijderen stobben en niet herbruikbare beplanting; verwijderen fietsen- en motorenstalling (inclusief fundering); verwijderen en aanleg wegen, paden en parkeerplaatsen; sloop voormalige restaurantgebouw; aansluiten paden op entree en toegangen gebouwen; vernieuwen terreinverlichting; (her)plaatsen terreinmeubilair; aanleg groeninrichting; aanbrengen voorzieningen en loze leidingen ten behoeve van terreinbeveiliging; aanpassen bestaande en te realiseren ondergrondse infrastructuur; herplant n.a.v. in het verleden gekapte bomen; plaatsen wildrooster inclusief voorzieningen; aanleg schelpenpad; aanleg groenvoorziening bomen op middendeel rotonde; inzet tijdelijke voorzieningen voor veilig en schone toegang hoofdgebouw en parkeergebouw moet worden gewaarborgd; voorzien in tijdelijke verlichting bij aanpassen bestaande verlichting; voorzieningen op te nemen voor bereikbaar blijven bevoorrading hoofdgebouw; verkeersstromen moeten worden afgezet. 24/7 uur beveiliging van het bouwterrein; afstemming met brandweer omtrent fasering en toegankelijkheid terrein; treffen van voorlopige dan wel tijdelijke (parkeer)voorzieningen coördinatie en afstemming met aannemer hoofdgebouw; coördinatie en afstemming met aannemer parkeergebouw; coördinatie en afstemming met de aannemer van de beveiligingsinstallatie (camera´s en hekwerken/barrières); inhoudelijke voorbereiding ten behoeve van vergunningen en ontheffingen. Doelstelling van de opdracht is de terreininrichting te realiseren binnen een zo kort mogelijke bouwtijd waarbij optimale coördinatie met overige op het perceel actieve partijen wordt bewerkstelligd. Het NCIA-complex dient tijdens de uitvoering van de werkzaamheden 24/7 in bedrijf te blijven. De aannemer dient ervoor te zorgen dat  de bedrijfsvoering van NCIA en de uitvoering van overige op het perceel actieve partijen zo ongestoord mogelijk kan (blijven) plaatsvinden. De kritische succesfactoren van de opdracht zijn: realisatie terreininrichting ondersteunt door een doelmatige beheersing van proces en (bouw)kwaliteit; uitvoering in fasen aansluitend op de instandhouding van de bedrijfsvoering van NCIA rekening houdend met het geldende veiligheidsregime; compacte realisatietijd van maximaal twaalf maanden; voorkomen of verminderen hinder voor de omgeving, NCIA en overige op het perceel actieve partijen tijdens de realisatiefase. De overeenkomst wordt aangegaan voor de duur van twaalf maanden. De genoemde data en/of looptijd zoals vermeld in de (concept)contractdocumenten zijn leidend. Overzicht algemene kenmerken Oppervlakte: circa 33.400 m2 (terreinoppervlakte) Disciplines: Groenvoorzieningen bomen en beplanting (landschappelijke inrichting) en terreintechniek (infrastructuur). De aanbesteding verloopt volgens de Europese niet-openbare procedure uit hoofdstuk 3 van het ARW 2016. Dit betekent dat de aanbesteding in twee fasen plaatsvindt. In de eerste fase (de aanmeldingsfase) worden alle geïnteresseerde ondernemingen in de gelegenheid gesteld zich aan te melden als gegadigde. Het doel van deze fase is om maximaal vijf gegadigden te selecteren. Deze gegadigden worden vervolgens uitgenodigd tot het indienen van een inschrijving (de inschrijvingsfase). Bron: Tenderned 2 november 2020 https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/210297; Tweeten [...]
13 augustus 2020Algemeen / Beleid / zorgNaar aanleiding van problemen na een aanbesteding van ziekenzorg voor de gevangenis van Dordrecht, is door kamerleden Madeleine Van Toorenburg (CDA) en Michiel van Nispen (SP) een motie ingediend. De zorg werd uitgevoerd door een lokale huisartsenpost, maar is sindsdien overgegaan naar een landelijke zorgleverancier. En daar zijn veel klachten over. De kamerleden vragen nu of de aanbesteding van medische zorg in het gevangeniswezen de aanbesteding niet op laagste prijs maar op kwaliteit plaatsvindt. Ook willen zij dat de wensen van vestigingsdirecteuren doorslaggevend worden, wat op zich in strijd is met de systematiek dat er objectief uit leveranciers gekozen moet worden, aan de hand van de inschrijvingen. Met de aanbesteding komt de zorg terecht bij grote detacheringsbureaus en daarmee komt de continuïteit van zorgverlening in gevaar. Niet alleen door een andere leverancier maar ook door het grote verloop van artsen dat er het gevolg van is. Minister Dekker van Rechtsbescherming erkent dat de zorg niet goed verloopt maar is tegelijk van mening dat niet alleen huisartsen die al justitiële zorg verlenen een kans mogen maken op de opdracht. In het ziekenhuis is nu ook Corona geconstateerd. Er mag daarom 14 dagen geen bezoek meer komen. Ook zijn er verschillende mensen uit voorzorg geïsoleerd, zo berichtten verschillende misdaad sites. De tekst van de motie luidt: overwegende dat de aanbesteding van de medische zorg binnen het gevangeniswezen tot grote problemen aanleiding geeft; overwegende dat het te vaak voorkomt dat niet aan de behoefte en de uitvraag van de directies wordt voldaan; van mening dat niet de laagste prijs, maar de kwaliteit en de relatie en de opgedane ervaring leidend moeten zijn; overwegende dat het Specialistisch Inkoop Centrum te veel op geld stuurt en niet op de behoefte van inrichtingen; verzoekt de regering ten aanzien van de aanbesteding van de medische zorg pas op de plaats te maken en met de directeuren van de p.i.’s in gesprek te gaan over hoe de medische zorg het beste kan worden ingericht, waarbij maatwerk mogelijk wordt en de wensen van de vestigingsdirecteuren doorslaggevend, en gaat over tot de orde van de dag.   De motie heeft nr. 777 (24587) en is aangenomen op 2 juli met handopsteken met 78 van de 150 stemmen. Zie ook: https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/nieuwsartikel/geef-gevangenis-meer-zeggenschap-over-medische-zorg.htm Voor CDA 19 GroenLinks 14 SP 14 PvdA 9 ChristenUnie 5 PvdD 4 50PLUS 3 DENK 3 SGP 3 FvD 2 Groep Krol/vKA 2 Tegen VVD 32 PVV 20 D66 19 Van Haga 1   Tweeten [...]
3 november 2021Algemeen / WerkenRijkswaterstaat zoekt een aannemer voor de verbreding van de snelweg A27 tussen Houten en knooppunt Everdingen. Dit is contract Noord van het project A27 Houten – Hooipolder. Op 1 november 2021 zijn de aanbestedingsdocumenten voor deze opdracht gepubliceerd op TenderNed. Sinds juni 2021 loopt ook de aanbesteding voor het zuidelijke deel van het project, Everdingen – Hooipolder. De aanbesteding voor het noordelijke gedeelte, tussen Houten en knooppunt Everdingen, betreft onder meer de verbreding van 7 km snelweg, de verbreding van de westelijke Houtensebrug en de vervanging van de Hagesteinsebrug. De gunning voor contract Noord staat voor eind 2022 gepland. Rijkswaterstaat neemt bij deze aanbesteding de ervaringen mee die tot nu toe zijn opgedaan tijdens de aanbesteding van contract Zuid. Daar lopen momenteel constructieve gesprekken met geselecteerde aannemerscombinaties. De gunning van contract Zuid is gepland vóór de zomer van 2022. Bij deze aanbesteding wordt voor beide grote bruggen gebruikgemaakt van de zogenoemde 2-fasen-aanpak. Hierbij stelt Rijkswaterstaat in de eerste fase samen met de opdrachtnemer pas een prijs vast voor de meest risicovolle of onzekere delen van de bouwfase als de risico’s beter zijn in te schatten. Met de 2-fasen-aanpak sluit Rijkswaterstaat aan bij de doelstellingen uit het transitieplan ‘Op weg naar een vitale infrasector’, waarvoor Rijkswaterstaat en marktpartijen zich de komende jaren inzetten.   Michèle Blom, directeur-generaal van Rijkswaterstaat: ‘Enkele maanden na contract Zuid, kunnen we nu ook de aanbesteding voor contract Noord starten. Een interessante opdracht, die niet alleen verbreding van de snelweg behelst, maar ook verbreding en vervanging van bruggen. Ik hoop dat marktpartijen net zo enthousiast zijn als wij om samen de doorstroming op dit deel van de snelweg A27 te gaan verbeteren en met de 2-fasen aanpak aan de slag te gaan.’ Projectmanager Marc Lentjes: ‘We gaan een nieuwe vorm van samenwerking aan: samen op zoek naar oplossingen voor de uitdagingen en hobbels die we ongetwijfeld gaan tegenkomen. Dat vraagt van zowel ons als van de aannemer om vertrouwen, de wil en de inzet om er met elkaar een succes van maken. Spannend, daar kijken we naar uit.’ Bron: Rijkswaterstaat, 1 november 2021 Tweeten [...]
2 augustus 2021Algemeen / DuurzaamLaatst geupdate op augustus 3, 2021 door redactie Omdat er geen industrie is om de wol te verwerken, wordt het schapenwol van de stadsschapen van stadsherder Oosterhoek maar verbrand. Dat bericht Rotterdam in een persbericht. Inmiddels is er wel een mogelijke toepassing voor de wol gevonden: namelijk deze te gebruiken als isolatiemateriaal. Rotterdam onderzoekt nu hoe die wol alsnog verwerkt kan worden. ‘In Nederland wordt wol alleen kleinschalig verwerkt. Er is geen industrie meer om grote hoeveelheden te verwerken’, aldus Oosthoek tijdens een gesprek op Belevenisboerderij Schieveen, thuisbasis van de schapen. ‘Transporteren naar het buitenland, om daar te verwerken en dan weer naar Nederland te verschepen, is gewoon veel te duur. Daarom vroeg ik de gemeente of zij misschien iets met deze wol kunnen doen.’ Blue City onderzoekt wat er nodig is om van wol bijvoorbeeld isolatiemateriaal te maken. ‘Het onderzoek loopt nu en dat is al supergaaf,’ vertelt Van Eykelen. ‘Die wol blijkt van veel betere kwaliteit dan we hadden gedacht. Dat is mooi, maar daarmee zijn we er natuurlijk nog niet. Het zou mooi zijn als dit hele traject er uiteindelijk toe leidt dat we in Rotterdam weer een mogelijkheid hebben om de wol lokaal te verwerken.’ Carolien van Eykelen is beleidsadviseur van Rotterdam Circulair: ‘We werden heel enthousiast toen Martin ons benaderde. Rotterdam heeft als ambitie om in 2030 de hoeveelheid afval gehalveerd te hebben. Daarom zoeken we voor ál het afval een nuttige toepassing, ook voor schapenwol dus. In opdracht van ons onderzoekt een ontwerpster welke verschillende kwaliteiten er in de wol zitten en wat je daarmee kunt doen. De kwaliteit verschilt namelijk per ras, maar ook per schaap en zelfs per deel van het schaap.’ Bron: Rotterdam, 2 augustus 2021 https://www.rotterdam.nl/nieuws/red-de-schapenwol/ Tweeten [...]
24 januari 2020Algemeen / WerkenDe A.C. de Graafweg (N241) tussen Wognum en het Verlaat, kenmerkt zich door een ca. 12 kilometer lange, vrij smalle weg met veel verkeer en in- en uitritten. De weg nadert het eind van haar levensduur en is verkeersonveilig. De provincie Noord-Holland (hierna PNH) wil deze gelegenheid aangrijpen om de weg opnieuw in te richten. Hiermee beoogt PNH de weg veiliger te maken en de doorstroming op de weg te garanderen. De weg wordt breder, er komt een breder fietspad langs de N241 en één van de gevaarlijke slingers in de weg wordt rechtgetrokken. Tevens wordt in de opgave voor de herinrichting A.C. de Graafweg (N241) ook de opgave van de NV PWN Waterleidingbedrijf Noord-Holland (hierna PWN) geïntegreerd voor de verlegging van drinkwater(transport)leidingen, waardoor op het gehele tracé zowel de ondergrondse als bovengrondse infra in één project op efficiënte wijze wordt voorbereid en gerealiseerd, de raakvlakken zorgvuldig worden beheerst en de omgevingshinder wordt beperkt. PNH en PWN zijn een samenwerkingsovereenkomst overeengekomen om de voornoemde opgaven te integreren als één project en afspraken tussen beide partijen vast te leggen. PNH treedt, mede namens PWN, op als aanbesteder en penvoerder voor de aanbesteding. PNH zal eveneens, mede namens PWN, als opdrachtgever voor het project optreden waarbij PWN actief zal participeren in het project voor de verlegging van de drinkwater(transport)leidingen. PNH zal als opdrachtgever ter zake van de verlegging drinkwater(transport)leidingen handelen als vertegenwoordiger namens PWN en op verzoek van PWN. In de praktijk betekent dit dat PNH voor zaken aangaande de verlegging drinkwater(transport)leidingen uitsluitend met instemming c.q. acceptatie van PWN kan handelen richting opdrachtnemer. Hiermee is sprake van één opdrachtgeversloket. Ter uitvoering van de opdracht zal de aanbesteder eerst een bouwteamovereenkomst sluiten met de winnende inschrijver ten behoeve van de bouwteamfase. Gedurende de bouwteamfase zal de winnende inschrijver (dan opdrachtnemer) de benodigde ontwerpwerkzaamheden verrichten om tot het meest doelmatige IDO te komen met een effectieve uitvoeringsfasering op basis waarvan de aanbieding kan worden vastgesteld voor de werkzaamheden in de uitvoeringsfase. Bron: Tenderned 23 januari 2020 https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/185815 Tweeten [...]
22 maart 2023Algemeen / Beleid / BuitenlandLaatst geupdate op maart 24, 2023 door redactie Het lijkt wel wat op het andere artikel over de kamervragen van Van Haga. Maar toch ook weer niet. Dit artikel over de voortgang van het stellen van Internationale Sociale Voorwaarden aan de te verstrekken overheidsopdrachten. Waarom bevat de uitvoeringsagenda geen ambitieuze en meetbare doelen? De vraag stellen is hem beantwoorden. Toch is er nog een antwoord van wel 3 hele alinea’s. Wat voer je in godsnaam uit? Dat staat zoal op een uitvoeringsagenda. Zou je denken. Een lange ladder van opsommingen van uitvoeringen. Nee. Het is natuurlijk geen concertagenda, deze uitvoeringsagenda, Dat is die uitvoeringsagenda waarbij het grafisch ontwerp kennelijk ook quasi inhouse is uitgevoerd, getuige het logo hiernaast dat ook de vlag van een noordelijke deelrepubliek van Groenland had kunnen zijn. Hoeveel ambtenarenzweet kost zoiets nou? Aanbestedingsnieuws denkt aan die aardige mevrouw onderin de repro van het Ministerie van EZ  tien jaar terug, die als enige ambtenaar echt keihard aan het werk was en van de beleidsambtenaren werd lastig gevallen met vragen als kun je zelf anders een logo bedenken voor de vormgeving van ons rapport voor de uitvoeringsagenda want wij zijn zo hard bezig met de kamervragen beantwoorden over wat we doen met de uitvoeringsagenda. Uitvoeringsagenda – Internationale Sociale Voorwaarden (officielebekendmakingen.nl) Leeswaarschuwing, denk aan de huilende uitgevers als je dit document print! Het stellen van doelen is complex. De inhoud en weging van gunningscriteria hangt samen met de inhoud van de specifieke opdracht. Lastig om gunningscritria generiek te bepalen. Onderzoek is erop gericht te bepalen welke doelen rijksbreed gesteld zouden kunnen worden die voldoende ambitieus zijn én ruimte houden op opdrachtniveau inhoud van gunningscriteria te kunnen bepalen. Dus de reden waarom er geen doelen zitten in de uitvoeringsagenda is omdat dat het voorwerp is van onderzoek. En op dat onderzoek wil je niet vooruitlopen. Dat staat er dus ook letterlijk. “De reden dat deze doelen niet reeds in de Uitvoeringsagenda ISV zelf zijn opgenomen is dat wij niet op de resultaten van het onderzoek en de daaropvolgende besluitvorming vooruit kunnen lopen. Zorgvuldig onderzoek is nodig.” De klucht langzaamaan uitspellen maakt het niet minder tergend voor wie volgt dat er niets is te volgen. Dit is nu echt ambtenarenporno. Kijk die handen. Dat is uitvoeren. En die wereldbol. Dat is internationaal. Zie je wel dat is een uitvoeringsagenda internationale sociale voorwaarden nou. Wat voor ambtenaren voeren nou iets uit? Daar zijn ze toch niet voor? Dus  dat  is  dan een wijze les voor al de kinderen van dit soort ambtenaren. Als je ouders vragen wat je de hele dag aan het doen bent als je dan kennelijk niet bezig was met je huiswerk Frans, stuur hen dan een uitvoeringsagenda. En als ze vragen waarom dat niet geresulteerd heeft in wat meer meetbare doelen, dan zeg je dat toegezegd is de haalbaarheid en wenselijkheid en reikwijdte van het toepassen van het voorwerp van de uitvoeringsagenda (dus je huiswerk Frans) te onderzoeken. Haalbare doelen zijn het voorwerp van dit onderzoek. En daar wil je dus niet op vooruitlopen. Ook en leuke variatie op het thema wanneer begin je met je huiswerk: een streefdatum aangeven. Dat kun je dus ook altijd zeggen. “De streefdatum is Q4” Dat zeggen de weigerachtige beoogde concubines ook op de vraag wanneer van dat soort ambtenaren een lunchafspraak mogen verwachten. Wanneer gaan we eens wat drinken? De streefdatum is Q4.           Tweeten [...]
17 mei 2021Algemeen / WerkenJenaplanschool Zonnewereld (Zonnewereld) Vleuten  is op dit moment gehuisvest in de MFA  (multifunctionele accommodatie) de weide wereld. De gemeente Utrecht wil de kwaliteit, functionaliteit, bezetting en gebruikstevredenheid MFA de weide wereld verbeteren door het pand te renoveren. Naar aanleiding van de renovatie is opnieuw gekeken naar de herverdeling van huisvesting voor Zonnewereld, OBS de Vleuterweide en de Twaalfruiterschool. Hier is uitgekomen dat de Zonnewereld en OBS de Vleuterweide in aanmerking komen voor nieuwbouw aan de Passiebloemweg en de Twaalfruiterschool in de gerenoveerde Weide Wereld gehuisvest wordt. OBS de Vleuterweide wordt gehuisvest op de Passiebloemweg in de reeds bestaande huisvesting. Voor de bouw van Zonnewereld dienen eerst gebouwen op het perceel gesloopt te worden. Het project omvat de sloop van het bestaande gebouw en de nieuwbouw van basisschool Zonnewereld aan de Passiebloemweg te Vleuten. In Figuur 1 is de situatieplattegrond zichtbaar van het nieuwe schoolgebouw van Zonnewereld (VO concept). Het multifunctioneel parkeerterrein in het tussengebied, is voor beide scholen en hier wordt in gezamenlijkheid met de gemeente Utrecht en OBS de Vleuterweide invulling aan gegeven. Alleen de sloop van de bestaande bebouwing en nieuwbouw van Zonnewereld (incl. grondwerkzaamheden en aansluitingen terrein) is onderdeel van de opdracht. De bouw van de OBS Vleuterweide en het ontwikkelen van het multifunctioneel parkeerterrein en terreininrichting is geen onderdeel van de scope. Het bouwvolume bestaat uit drie bouwlagen, waarbij de drie schooldomeinen van Zonnewereld ieder op een eigen verdieping zijn gehuisvest. Naast de drie schooldomeinen biedt Zonnewereld 10-14 onderwijs. Alhoewel het voor 10-14 jarigen onderwijs onderdeel is van Zonnewereld, heeft het 10-14 onderwijs een eigen naam: Het Aurelius College.  Zonnewereld èn Het Aurelius College worden in de aanbestedingsdocumenten gedefinieerd als Jenaplanschool Zonnewereld of afgekort als Zonnewereld.  Zonnewereld wordt tegen de bestaande grondwal aangebouwd. Als gevolg van de stedenbouwkundige inpassing moet Jenaplan Zonnewereld binnen 50 meter van de Landschapsbaan bouwen. Een gezond binnenklimaat is hierdoor een belangrijk aandachtspunt. De eisen van WELL en Frisse Scholen vormen een belangrijke richtlijn binnen het project. Zonnewereld moet een toekomstbestendig, duurzaam, circulair en exploitabel schoolgebouw worden, waarin op eigentijdse wijze onderwijs wordt gegeven. Om de ambities te verwezenlijken wordt een actieve bijdrage van de aannemer gevraagd, waarbij gezamenlijk naar innovatieve oplossingen wordt gekeken en knelpunten in een vroeg stadium worden gesignaleerd. Om de circulaire ambities te verwezenlijken wil het ontwerpteam bestaande materialen hergebruiken van de te slopen gebouwen op het kavel. Ook hierin verwacht Zonnewereld een actieve bijdrage van de aannemer. Het is belangrijk dat gegadigde/inschrijvers positief tegen het hergebruik van materialen staan en hier net als Zonnewereld kansen in zien. De aanbesteding betreft: – het nader uitwerken van het ontwerp tot een Uitvoeringsgereed Ontwerp op basis van de vraagspecificatie; – de sloop van de bestaande bebouwing; – het realiseren van het schoolgebouw (het ontwerp), zowel bouwkundig als constructieve werkzaamheden, als elektrotechnisch en werktuigbouwkundig installatiewerk; – de meerjarige onderhoudsverplichting van het werk voor een periode van tien jaar met een mogelijke verlenging van tien jaar. Het werk dient gerealiseerd te worden binnen de uitgangspunten en de contractuele voorwaarden die in de overeenkomst en de bijbehorende aanbestedingsdocumenten zijn opgenomen. In de gunningsfase wordt hier nader op ingegaan. Naast de ontwerp- en uitvoeringswerkzaamheden dient de opdrachtnemer werkzaamheden te verrichten, zoals het projectmanagement inclusief risicomanagement, omgevingsmanagement, zoals het aanvragen en verkrijgen van vergunningen (excl. omgevingsvergunning) en het coördineren van en (doen) verleggen van kabels en/of leidingen. Deze opsomming is niet uitputtend. Het inbouwpakket zal optioneel als onderdeel van de hiervoor beschreven werkzaamheden worden uitgevoerd, dan wel separaat worden aanbesteed. De als gevolg van deze aanbesteding gecontracteerde opdrachtnemer heeft hierbij het recht om als eerste een aanbieding uit te brengen. De toe te passen contractvorm betreft een geïntegreerde contractvorm Engineer, Build and Maintain waarop de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor geïntegreerde contractvormen (UAV-GC 2005) van toepassing zijn. Dit houdt in dat de opdrachtnemer verantwoordelijk is voor de scope van het contract: de kwaliteit van het te vervaardigen Uitvoeringsgereed Ontwerp, de daarop gebaseerde uitvoeringswerkzaamheden en het Meerjarig Onderhoud van de gebouwgebonden installaties. De oplevering staat gepland voor december 2022, waarbij Zonnewereld in de kerstvakantie wilt verhuizen naar haar nieuwe schoolgebouw. De Aanbestedingsprocedure betreft de een Europees niet-openbare aanbesteding en verloopt in twee fasen. De procedure vangt aan met de selectiefase, waarna de gunningsfase volgt. Specifieke informatie inzake de gunningsfase zal beschreven worden in de gunningsleidraad. Dit document wordt na de selectiefase beschikbaar gesteld aan de vijf meest geschikte gegadigden. Bron: Tenderned 14 mei 2021 https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/227735 Tweeten [...]
23 december 2020Algemeen / DuurzaamNaast groene komen er ook blauw-groene daken in Amsterdam. Begin december is de aanleg van 2 van die daken gestart, op corporatiewoningen in de Oosterparkbuurt. Blauw-groene daken zijn niet alleen beplant, maar vangen ook regenwater op en hergebruiken dat. Het zijn echte slimmeriken, want ze zijn op afstand bestuurbaar en spelen in op hoosbuien en extreme hitte. Het project wordt mede-gefinancierd door het ERDF fonds van de Europese Unie en is een samenwerking van naast de gemeente en waternet ook Metropolder Company en Rooftop Revolution. Amsterdam legt in totaal zo’n 10.000 m² blauw-groene daken aan in de stad: 8000 m² op corporatiewoningen en 2.000 m² op daken van grote panden van particulieren, waarvoor eigenaren subsidie kunnen aanvragen. . Onder een groene laag van planten op het dak wordt extra regenwater opgevangen. Dit water wordt door een slimme klep vastgehouden of geloosd op basis van de weersvoorspellingen. De inheemse plantensoorten houden niet alleen water vast maar trekken ook insecten aan zoals wilde bijen, vlinders en libellen. De insecten zijn voer voor vogels. Op een blauw-groen dak is het op een zomerdag tot wel 40 graden koeler. En de woonlaag eronder blijft tot wel 5 graden koeler dan met een traditioneel ‘grijs’ dak. Nog meer voordelen: de planten hebben langer toegang tot water en doordat het water verdampt, verkoelt het de omgeving. Een slim systeem dat op afstand te besturen is, houdt in de gaten wanneer er extreme weersomstandigheden op komst zijn. Wordt er ee n hoosbui verwacht? Dan wordt het opgeslagen regenwater alvast geloosd naar het riool. Wanneer er een droge periode aankomt, houdt het systeem het water juist vast. Daken van corporatiewoningen in laaggelegen buurten zijn geselecteerd om blauw-groen te worden. Hier is namelijk grotere kans op wateroverlast en –schade. In eerste instantie gaat het om de Oosterparkbuurt, Rivierenbuurt, Indische Buurt, Slotermeer en Kattenburg. Huiseigenaren, Verenigingen van Eigenaren, ondernemers en organisaties met een dak van minimaal 200 m² kunnen een subsidie aanvragen voor slimme blauw-groene daken. Blauw-groene daken zijn onderdeel van een groot onderzoek naar opwarming, wateroverlast, hittestress en de effecten van de maatregelen daartegen. Amsterdam en andere organisaties werken hier samen aan. Bron: Nieuwsbrief Duurzaam 020, 21 december 2020   Tweeten [...]
17 januari 2018Algemeen / PublicerenPersoonsgegevens van 332 inwoners van Stein hebben bijna een jaar onbedoeld op TenderNed gestaan. De privacygevoelige informatie was te vinden in een bijlage van een document voor het aanbesteden van de verstrekking van hulpmiddelen en de levering van service. Stein is ervoor gewaarschuwd door de gemeente Sittard-Geleen, die het op hun beurt weer hadden, van TenderNed. De betreffende inwoners zijn Wmo-cliënten. Hun naam, adres en woonplaats was op een tabblad van een Excelbestand vermeld, evenals hun geboortedatum, burgerservicenummer en aangevraagde hulpmiddelen. Direct nadat de gemeente Stein op de fout was geattendeerd, , heeft TenderNed de informatie van haar site gehaald. Het datalek is binnen de wettelijk 72 uur gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Stein heeft extern juridisch advies ingewonnen. Alle partijen, waarvan Stein weet, dat ze inzage in de documenten hebben gehad, zijn verzocht de data te verwijderen en ons te berichten als dit daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Alle 332 betrokken Wmo-klanten zijn geïnformeerd per brief en er is tijdelijk een speciaal telefoonteam ingericht om vragen van betrokken inwoners te beantwoorden. Er vindt intern onderzoek plaats naar de precieze toedracht en omstandigheden van dit voorval. Dit uiteraard om lering te trekken, maar vooral om maatregelen te treffen naar de toekomst om dit de voorkomen. Hierbij valt te denken aan het aanpassen en aanscherpen van processen en procedures. In de communicatie naar de betrokkenen is rekening gehouden met deze kwetsbare doelgroep. Stein heeft het zo duidelijk en zorgvuldig mogelijk gecommuniceerd, bijvoorbeeld door het noemen van concrete voorbeelden, hoe mensen misbruik kunnen herkennen. Er is een centraal telefoonnummer opengesteld waar inwoners terecht kunnen met eventuele aanvullende vragen na het lezen van de brief. Daarnaast kunnen zij contact opnemen met onze afdeling juridische zaken, als zij onverhoopt toch vermoeden slachtoffer te zijn van misbruik van gegevens. Tot op heden zijn er nog geen signalen bekend van misbruik van persoonsgegevens. Bron: Stein, 16 januari 2018 Ook Zeewolde onzorgvuldig met datalek Tenderned Tenderned Datalek – Ook privacygevoelige informatie kan worden gespiderd Ook Nijkerk erkent fouten datalek TenderNed TenderNed Datalek ook in Cuijk, Grave en Mill ED: Datalek TenderNed treft alle regiogemeenten rondom Eindhoven Tenderned Datalek -Gemeenten moeten privacywet uitvoeren: niemand houdt toezicht Kamerleden VVD stellen vragen over privacy en TenderNed Datalek Teylingen: publicatie gegevens leerlingenvervoer geen datalek ZCN krijgt schadevergoeding datalek TenderNed voor schending bedrijfsgeheim Nauwgezette excuses van wethouder Dronten datalek TenderNed UWV gaat housing en hosting datacentra ongesplitst aanbesteden Valkenswaard trekt boetekleed aan omtrent datalek Tenderned TenderNed bouwt extra privacy pop up in RTL Nieuws: TenderNed informatielek gaat om zeker 1800 kinderen (RTL 5 september 2017) PIANOo: Let op hoe je ons TenderNed gebruikt (6 september 2017) TenderNed schendt privacy gehandicapte leerlingen met publicatie aanbestedingen  (Aanbestedingsnieuws 7 juli 2017) Tweeten [...]
27 februari 2020Algemeen / diensten / PersoneelBuurthuis Batavia aan de Tidorestraat 107 is een uniek buurthuis met aangrenzende speeltuin in de Sumatraplantsoenbuurt in Amsterdam Oost. Vanaf 1 april zoekt stadsdeel Oost een nieuwe beheerder, die vanaf 1 januari 2021 het beheer van het buurthuis en de naast gelegen speeltuin op zich neemt. Speeltuin Batavia kent een lange geschiedenis. Na de ontzuiling en aan het einde van de Tweede Wereldoorlog ontstond er een sterke behoefte onder bewoners om elkaar te ontmoeten, ongeacht geloof of politieke overtuiging. Daarom opende speeltuin Batavia in 1951 op de huidige locatie. In de speeltuin konden ouders en kinderen met verschillende achtergronden samenkomen. In 1992 opende het huidige gebouw. Dankzij de inzet van vele vrijwilligers is speeltuin Batavia en het gebouw een plek waar buurtbewoners met elkaar activiteiten kunnen ondernemen. Heeft u een goed plan voor dit unieke buurthuis in Amsterdam Oost en wilt u meedoen aan de maatschappelijke aanbesteding? Dan kunt u contact opnemen met Martine Koehein via buurthuisbatavia@amsterdam.nl. Men is erg benieuwd naar uw ideeën! Bron: https://www.amsterdam.nl/indische-buurt/buurthuis-batavia/ Tweeten [...]
29 april 2019Algemeen / dienstenLaatst geupdate op mei 3, 2019 door redactie Voor het opvangen van de pieken in de drukke periodes en bij onderbezetting van eigen personeel wil de VRR beschikken over externe ALS ambulance-capaciteit (Advanced Life Support ambulance inclusief personeel) voor in principe niet urgente ritten. Deze inhuur is gegund aan BAS Ambulancediensten in Halsteren (NB).  De aanbestedende dienst VRR vermeldt Havelte op Tenderned, doch dit blijkt onjuist. BAS is een onderneming die zich heeft ontwikkeld tot een ISO gecertificeerde ambulancedienst ten behoeve van  repatriëring, besteld ambulancevervoer, medische evenementenbegeleiding, huisartsenvervoer, psychiatrisch vervoer, zorgtaxi en ligtaxi.   Tweeten [...]
15 september 2023Algemeen / LeveringenHet College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Steenbergen is van plan de opdracht voor de levering van horeca artikelen voor de zwembaden en het gemeentehuis aan te besteden. De grootste afnemer is het bedrijfsrestaurant in het gemeentehuis,  het gemeentelijk apparaat heeft de afgelopen jaren een significante groei en reorganisatie doorgemaakt. Dit is de aanleiding geweest voor deze aanbesteding. Daarnaast wenst de gemeente Steenbergen één totaal leverancier voor verschillende organisatieonderdelen voor de levering op afroep van levens- en schoonmaakmiddelen. eisen noemen wij: leverancier stelt een bestelportal beschikbaar per locatie met relevantie producten voor de opdrachtgever. Opdrachtnemer dient rekening te houden met samenwerkingsovereenkomsten tussen opdrachtgever en bepaalde merken. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Ola, Lipton en Pepsico. Indien producten niet voorradig zijn dan mogen deze niet in backorder worden gezet. De Opdrachtnemer dient opdrachtgever te informeren dat het product niet leverbaar is. Opdrachtgever zal vervolgens het product bij een volgende bestelling opnieuw bestellen. Bestellingen die voor 20:00 worden geplaatst in de portal dienen de eerst volgende dag geleverd te worden. (zondag niet). Spoedbestellingen kunnen telefonisch door worden gegeven. De opdracht betreft een raamovereenkomst. De ingangsdatum van de overeenkomst is 1 januari 2024 De raamovereenkomst heeft een vaste looptijd van vier jaar. De overeenkomst kan twee  keer worden verlengd voor de duur van één jaar. Er is geen sprake van stilzwijgende verlenging. Een eventuele verlening of opzegging dient schriftelijk te worden bevestigd. Bron: Tenderned donderdag 14 september 2023 https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/309760 Aanbestedingsnieuws 8e jaargang editie 15 september 2023 Tweeten [...]
4 februari 2022Algemeen / Duurzaam / WerkenProRail gaat in opdracht van de gemeente Zwolle een houten brug over de sporen van het station bouwen. Zegt Prorail, afgelopen 3 februari. Maar ook zo als op de tekening? We schreven al eerder over de brug toen deze werd besproken in de Zwolse raad. Aanbestedingsnieuws was naar aanleiding van de tekeningen nogal kritisch op de constructieve veiligheid van het plan. Het persbericht van Prorail is daarentegen nogal lovend over het ontwerp. Dat blijkt vooral ingegeven door de MKI kostencalculator, waarmee beton ook al is dat van cement, zand en grind, het altijd wonderwel aflegt tegen bomen. Behalve dat hout een mooie uitstaling heeft, valt de milieukostenindicator (mki) voor de brug maar liefst 74 procent lager uit dan bij een vergelijkbare stalen brug, en de CO2-uitstoot is uiteindelijk ruim 72 procent lager. De loopbrug is op zich al best zeldzaam. Er is er een in Woerden, die bestond vroeger ook uit houten onderdelen maar die zijn inmiddels wel allemaal vervangen, voor beton staal en glas. En er is er een in Amersfoort, die ook een gebouw in gaat. In Hillegom is ie iets kleiner en landt op de perrons. Rotterdam zou ook een houten loopbrug krijgen, wilde D66 graag uiteraard. Dat werd ook uiteindelijk een brug van staal en glas. Glas is alleen zand! Hoe komt dat uit de MKI Kostencalculator? “Wat de passerelle zo bijzonder maakt is de houten draagconstructie. Houten bruggen komen in Nederland sowieso weinig voor, maar deze brug is echt uniek omdat hij zo lang en breed is. Met 123 meter lengte en 10 meter in de breedte is het eigenlijk een opgetilde straat.” Uniek ja, heel uniek.  Is nog nooit eerder voorgekomen, zo’n gewaagd ontwerp. Een hele lange en brede houten brug en als der iets mis is met de constructie wordt de onschuldige passant overreden door een trein én geëlectrocuteerd door de bovenleiding. En in de herfst krijg je allemaal blaadjes op het spoor met al die brugbomen, die daar trouwens helemaal niet werkelijk kunnen groeien in een laagje van wat zal het zijn een halve meter met bakstenen op een kennelijk houten constructie maar waarschijnlijker toch iets met staal, al is het ons nog onduidelijk of de fundering van de brug nu ook de palen van de bovenleiding zijn of de overspanning anders geregeld is, met Thunderbirds-achtige touwtjes. Het idee voor de houten brug kwam oorspronkelijk van een collega die veel op heeft met houtbouw, vertelt Bram. “Hij opperde dat dit bij uitstek een project is om een houten draagconstructie toe te passen. De brug is alleen voor voetgangers dus er hoeft geen zwaar verkeer overheen. En doordat hij over de perrons gaat, krijgt hij relatief veel steunpunten waardoor je geen lange overspanningen hebt. Dit zijn we toen samen met de gemeente Zwolle gaan verkennen.” In de MKI Calculator zit een CO2 dubbeldenk waar niet tegenin te vechten valt. De MKI-waan heeft al ontzettend veel bomen nodeloos het leven gekost. De aarde is onder al dat zand en water een grote rotsklomp dus er is heus nog genoeg duurzaam zand en grind en cement, aanzienlijk meer dan dat er ooit aan boom kan groeien en het kan heel erg lang mee zonder verwering door water of allerlei schimmels, maar ja het groeit natuurlijk niet aan de bomen, dus volgens de kostencalculators is het niet zo milieuvriendelijk. Dat je met vogelhersens ook al wel kan uitdokteren dat een vogelhuisje van hout niet zo duurzaam is als een vogelhuisje van steen, gaat er niet in bij een kennelijk oneindige hoeveelheid duurzaam-ambitieuze ambtenaren. Als ze de keus hebben om in een rots te kunnen nestelen doen ze dat liever dan in een inferieur takkenbosje in een boom. Maar dan moet je die plek wel kunnen verdedigen. Of er in symbiose mee leven zoals de zwaluw. Zwaluwen weten ook wel dat mensen beter zijn in plafonds. Inderdaad, ze vliegen nooit voorbij met een cementmolen in hun bek. Maar dat is niet, omdat ze hebben berekend met de MKI kostencalculator dat takjes duurzamer zijn Het grote probleem van een houten brug is echter niet eens zozeer de boomverslindendheid. De constructieve veiligheid is het grotere dingetje. Daarover sprak de redactie al eens. Zie daarvoor eerder: Ontwerp voor Zwolse houten passerelle gereed: raad moet beslissen Tweeten [...]
17 januari 2023Algemeen / WerkenNieuwbouw Kindcentrum Mijdrecht gaat onderdak bieden aan twee basisscholen (Stichting KPO Antonius en stichting AURO ) en aan een kinderopvang (Kind & Co Ludens). Stichting kindcentrum Hofland & de Eendracht treedt op als bouwheer voor de realisatie van het werk en is hiervoor de Aanbestedende dienst. Het is een gebouw waar kinderen van 0 t/m 12 jaar zich kunnen ontwikkelen. Het gebouw komt naast de huidige locatie van basisscholen de Hofland en de Eendracht aan de Eendracht in Mijdrecht. Het terrein is momenteel een groene zone in combinatie met een deel schoolplein. In het ontwerpteam zitten diverse adviseurs die het ontwerp tot en met DO+ uitwerken en de omgevingsvergunning aanvragen. Het gebouw is gasloos, duurzaam, kosten- en energie efficiënt. Duurzaamheid spitst zich toe op slimme en waar mogelijk exploitatiegunstige materiaalkeuzes. Bij kostenefficiëntie gaat het om een goede balans tussen de bouwkosten en de onderhoudskosten. Het betreft de bouwkundige & civiele werkzaamheden inclusief de coördinatieverplichting over derde partijen gedurende de gehele uitvoering van het werk. De opdrachtnemers aan wie de opdracht wordt gegund dienen het werk te realiseren binnen de uitgangspunten en de contractuele voorwaarden die in de overeenkomst en de bijbehorende aanbestedingsdocumenten zijn opgenomen. Aanbesteder volgt de niet-openbare procedure. Er wordt een selectie gemaakt van de vijf meest geschikte gegadigden. Selectie vindt plaats door een selectiecommissie.  Geselecteerde gegadigden worden uitgenodigd voor deelname aan de inschrijvingsfase. Als er sprake is van minder dan vijf geschikte ggadigden, gaat de procedure door met dit aantal, tenzij wordt besloten de procedure te beëindigen door de aanbestedende dienst. In de inschrijvingsfase worden de ontwerpdocumenten c.q. het bestek beschikbaar gesteld. De opdrachtgever ziet op de uitvoering van de opdracht toe door middel van directievoering en toezicht. Bron: Tenderned zondag 15 januari 2023 https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/285341 Tweeten [...]
18 januari 2022Algemeen / dienstenOp 1 januari 2021 is de gemeente Eemsdelta ontstaan uit de voormalige gemeenten Appingedam, Delfzijl en Loppersum en de gemeenschappelijke regelingen Werkorganisatie DEAL-gemeenten en Werkplein Fivelingo. De gemeente Eemsdelta heeft te maken met een forse bouwkundige versterkingsopgave als gevolg van de gaswinning uit het Groningenveld. In de wijk Opwierde in Appingedam zijn bestuurlijke afspraken gemaakt over het vervangen van circa 1550 woningen. De 1550 woningen zijn opgedeeld in deelgebieden. De grootte van deze deelgebieden is verschillend. De deelgebieden lopen uiteen van 20 tot 200 woningen per gebied. Waar mogelijk, wenselijk of noodzakelijk wordt het vervangen van de woningen gecombineerd met werkzaamheden aan het ondergrondse netwerk en/of met werkzaamheden aan gemeentelijke eigendommen zoals openbare ruimte en riolering. De gemeente Eemsdelta is op zoek naar kennis en capaciteit om de voorlopige ontwerpen en bestekken voor de verschillende deelgebieden aanbestedingsgereed op te leveren. De gemeente Eemsdelta kan na afronding van deze fase overgaan tot aanbesteding van de werken. De mate van complexiteit van de werkzaamheden is niet in/rond ieder deelgebied hetzelfde. De woningbouwopgave is het vertrekpunt voor de ingrepen: daar waar door eigenaren terug gebouwd wordt binnen de grenzen van de huidige kavel zullen ingrepen in riolering en openbare ruimte beperkt blijven. Er is in bepaalde deelgebieden echter ook sprake van nieuwe situering van gewijzigde woningtypes. Dat vraagt een steviger ingreep in de openbare ruimte en riolering.  In de gewenste situatie heeft opdrachtgever met maximaal drie partijen een raamovereenkomst afgesloten. Deze raamovereenkomst heeft een initiële looptijd van twee jaar met de optie om twee keer voor één jaar te verlengen. De raamovereenkomst vangt aan op 1 mei 2022 en kan maximaal doorlopen tot 30 april 2026. De opdracht bestaat op dit moment uit 13 deelgebieden. Deze gebieden kunnen eventueel verder gesplitst worden. De opdrachtwaarde per deelgebied is verschillend. Opdrachtgever heeft een grove schatting van de waarde per deelgebied gemaakt. Dit resulteert in de volgende verdeling: – 6 gebieden met een geschatte Opdrachtwaarde van €25.000,- per deelgebied – 5 gebieden met een geschatte Opdrachtwaarde van €50.000,- per deelgebied – 2 gebieden met een geschatte Opdrachtwaarde van €100.000,- per deelgebied Opdrachtgever heeft de mogelijkheid om extra deelgebieden binnen de gemeente toe te voegen gedurende de gehele contractduur en de optionele verlengingen. De geschatte totaalomvang van de Opdracht is €800.000,-. De geschatte waarde van de totale omvang van de opdracht op jaarbasis is €200.000,-. Opdrachtgever volgt het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid. Dit houdt in dat voor opdrachten met een waarde van €50.000,- (exclusief btw) of hoger een mini-competitie wordt uitgeschreven. Opdrachten met een lagere waarde kunnen door de opdrachtgever direct worden gegund aan één van de drie contractanten. Opdrachtgever streeft naar een gelijkmatige verdeling van opdrachten onder de €50.000,- onder de gecontracteerde partijen, e.e.a. wel afhankelijk van beschikbaarheid geschikte medewerkers. Bron: Tenderned zondag 16 januari 2022 https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/249608 Tweeten [...]
31 maart 2022Algemeen / IT / LeveringenIn 2017 is er een Europese aanbestedingsprocedure doorlopen ten behoeve van een raamovereenkomst voor de levering van hard- en software. De gemeente neemt momenteel hardware en softwarelicenties af bij Bechtle. De gemeente Nieuwkoop is als publiekrechtelijke instelling aanbestedingsplichtig en dient derhalve per inkoopcategorie bij voorzienbare inkoopvolumes boven de Europese drempels een Europese aanbesteding te doorlopen. Het is de wens van de gemeente om (front-end) hardware en standaardsoftware zo veel mogelijk in eigendom te nemen ter voorkoming van een vendor lock-in. Het inkooptraject is gericht op de inkoopbehoefte op het gebied van: ICT-hardware voor Gemeente Nieuwkoop voor de komende 4 jaar met als primaire doelstelling: Inkoop van kwalitatieve hoogwaardige ICT-hardware inclusief kwalitatief hoogwaardige dienstverlening passend bij het gebruik in de gemeentelijke organisatie tegen marktconforme prijzen met hierbij eenduidige contractuele afspraken. Standaardsoftware voor de komende jaren. De doelstelling binnen het inkooptraject voor standaardsoftware is inkoop van kwalitatieve hoogwaardige standaardsoftware (COTS1) passend bij het gebruik in de gemeentelijke organisatie tegen marktconforme prijzen met hierbij eenduidige contractuele afspraken. Algemene vereisten/randvoorwaarden/voorkeuren van de gemeente zijn: 1. Gemeente Nieuwkoop wil ICT-hardware en software van meerdere A-merken kunnen bestellen; 2. Ten minste gegarandeerde leveringsperiode van 6 maanden van een bepaald model, type en uitvoering. 3. Toegang tot een volwaardig digitaal bestelportaal alsmede ondersteuningsportaal (administratief en logistiek, bijvoorbeeld track and trace). 4. Online bestelsysteem met specifieke klantcatalogus met standaard, in gebruik zijnde computer hardware voor nabestellingen. 5. Alleen levering van (fabrieks) nieuwe hardware. 6. Alleen levering van software(licenties) die compliant zijn. 7. Vast aanspreekpunt voor zowel verkoop als ondersteuning (kunnen twee verschillende medewerkers zijn). De looptijd van de af te sluiten raamovereenkomst is twee jaar met als optie tweemaal een verlenging van één jaar. Het historisch inkoopvolume van hardware en software in detail is onbekend. Het historische inkoopvolume over de afgelopen vier jaren (2017, 2018, 2019 en 2020) bedraagt circa €250.000,- voor hardware en circa €500.000,- voor software, exclusief BTW. De gunningssystematiek bij deze aanbesteding is de beste prijs-kwaliteitsverhouding (BPKV). Dit betekent dat de inschrijver die de opdrachtgever hiervoor het beste voorstel levert de opdracht krijgt gegund en de opdracht mag verzorgen. Bron: Tenderned woensdag 30 maart 2022 https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/257282 Tweeten [...]
16 januari 2023Algemeen / diensten / IT / LeveringenGGD Noord- en Oost Gelderland (GGD NOG) biedt jeugdgezondheidszorg aan kinderen in de leeftijdscategorie vier tot achttien jaar. Hiervoor wordt door Jeugdgezondheidzorg een digitaal dossier gebruikt. Het contract met de huidige leverancier van het digitale dossier jeugdgezondheidzorg loopt af. Om deze reden dient er een nieuwe overeenkomst gesloten te worden. De volgende kenmerken zijn van toepassing op de uitgangssituatie van GGD NOG: ▪ De GGD NOG biedt de JG zorg in drie regio’s te weten: Noord Veluwe, Midden IJssel/Oost Veluwe en Achterhoek. ▪ De Jeugdgezondheidszorg die de GGD NOG levert betreft de leeftijdscategorie van 4-18 jaar. ▪ De regio Noord Veluwe valt binnen het CJG Noord Veluwe en om deze reden wordt door de GGD NOG daar momenteel als DD JGZ Iuvenelis van Eljakim gebruikt. In de andere twee regio’s, Midden IJssel/Oost Veluwe en Achterhoek betreft de huidige DD JGZ oplossing KD+ van Topicus. ▪ GGD NOG heeft binnen de twee regio’s Midden IJssel/Oost Veluwe en Achterhoek waar KD+ wordt gebruikt ±50 ‘concurrent users’ en ruim 70.000 actieve jeugddossiers. ▪ Deze aanbesteding en opdracht richten zich enkel op het DD JGZ van de 4 – 18 jarigen in de regio’s Achterhoek en Midden-IJsel / Oost – Veluwe. Het doel van deze aanbestedingsprocedure is het sluiten van een overeenkomst met één leverancier voor de levering van een digitaal informatiesysteem ter ondersteuning van de processen alsmede het dossierbeheer in de Jeugdgezondheidzorg voor de regio’s Midden-IJssel/Oost Veluwe en Achterhoek. Deze aanbesteding heeft een interne analyse geïnitieerd met betrekking tot de vraag welke zaken een rol spelen bij de inzet van deze DD JGZ applicatie in de (nabije) toekomst. Door deze analyse is een beeld ontstaan welke aspecten belangrijk zijn voor de GGD NOG organisatie om de Jeugdgezondheidszorg beter uit te voeren. De aspecten die van belang zijn voor de toekomst binnen de GGD zijn de volgende: Toegang tot de applicatie voor de cliënt – Toegang tot medische gegevens voor de cliënt vergemakkelijken – Mogelijkheid tot o.a. zelf plannen en/of wijziging van afspraken Operationele processen – Software bepaalt mede het werkproces en de efficiency daarvan – In de krappe arbeidsmarkt is het van belang dat de software goed wordt gebruikt en de organisatie ondersteunt tot minimale inzet van uren – Communicatie wordt steeds digitaler en het is wenselijk dat de applicatie dit ondersteunt Data gebruik – Data gaat de bedrijfsvoering van de GGD NOG meer ondersteunen – Data gaat de publieke taak van de GGD NOG verder ondersteunen Organisatie GGD NOG – In de toekomst kan de GGD NOG organisatie zodanig wijzigen dat de drie verschillende regio’s dezelfde applicatie gaan gebruiken. De overeenkomst die nu zal worden gesloten bevat de flexibiliteit om de regio Noord Veluwe dezelfde software te laten gebruiken als de rest van de organisatie. De geraamde waarde van de opdracht bedraagt €560.000,- exclusief BTW over vier jaar. De af te sluiten overeenkomst wordt aangegaan voor een vaste periode van vier jaar.  De ingangsdatum van de overeenkomst is 15 mei 2023 en de einddatum van de overeenkomst is 14 mei 2027. Opdrachtgever heeft eenzijdig het recht (de optie) om de overeenkomst na afloop van de  contractperiode jaarlijks tegen gelijkblijvende condities te verlengen. Er is sprake van stilzwijgende verlenging. Op basis van de aanbesteding zoals beschreven in de aanbestedingsdocumenten  zal de opdrachtgever een overeenkomst sluiten met de inschrijver die de inschrijving met de beste prijs-kwaliteitsverhouding heeft ingediend. Bron: Tenderned zaterdag 14 januari 2023 https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/285277 Tweeten [...]
25 februari 2021Algemeen / WerkenIn de haven van Lauwersoog wordt nieuwbouw voorzien van een toonaangevend centrum over het UNESCO Werelderfgoed Waddenzee, hierna Werelderfgoedcentrum Waddenzee genoemd. Bezoekers vinden er exposities, echte zeehonden (die om medische redenen worden opgevangen), een veldstation, ruimtes voor educatie en onderzoek, een auditorium en restauratieve voorzieningen. Het Werelderfgoedcentrum Waddenzee (WEC) toont het belang van het Werelderfgoed Waddenzee voor de wereld en wordt de thuishaven voor iedereen die met de Waddenzee werkt of haar wil beleven. Het WEC streeft naar een gezonde relatie tussen natuur en economie in en om de Waddenzee. Stichting Werelderfgoedcentrum Waddenzee heeft als statutair doel een kwalitatieve impuls aan de ecologie en economie van het Waddengebied te geven. De stichting is opgericht op initiatief van een aantal samenwerkingspartners: Provincie Groningen, Gemeente Het Hogeland (voormalig Gemeente De Marne), Staatsbosbeheer, Zeehondencentrum Pieterburen en de Exploitatiemaatschappij Haven Lauwersoog. Het WEC gaat over de Wadden. Het overkoepelende concept van het innovatieve bezoekerscentrum wordt dat van een veldstation. Een veldstation is een onderzoeksfaciliteit voor wetenschappers, waar zij zich helemaal aan hun werk kunnen wijden en opgaan in hun omgeving. Datzelfde geeft het Werelderfgoedcentrum de toekomstige bezoekers. Voor het WEC is door het Deense architectenbureau Dorte Mandrup een ontwerp gemaakt. Het gebouw zal ongeveer 6.000 m2 BVO krijgen, bestaande uit een kelder, 3 verdiepingen (incl. het dak) voor onder andere het Zeehondencentrum, onderzoeks- en tentoonstellingsruimten, behandelruimten en restauratieve voorzieningen. Op het dak bevinden zich de bassins voor de zeehonden. De reden hiervoor is dat de zeehonden daglicht nodig hebben. In het gebouw komt een lift om de zeehonden te transporteren. Het gebouw bestaat voor een belangrijk deel uit houtbouw. In het ontwerp is rekening gehouden met de zilte omgeving en stormseizoenen. Het ontwerp van het gebouw hangt sterk samen met het ontwerp van de buitenruimte, de tentoonstellingsruimten en het interieur. Al deze ruimten worden apart ontworpen, waarbij een supervisor de samenhang bewaakt. De nieuwbouw zal worden gerealiseerd in de haven van Lauwersoog. Voor de buitenruimte van het gebouw wordt een apart ontwerp opgesteld door LAOS Landschapsarchitectuur. De realisatie van het terrein wordt apart aanbesteed. Het bestemmingsplan Waddenkwartier is op 15 april 2020 vastgesteld door de gemeente Het Hogeland. Tegen dit besluit is beroep ingesteld bij de Raad van State. Gunning van de opdracht is onder voorbehoud van een definitieve uitspraak van de Raad van State.  De opdrachtnemer aan wie de opdracht wordt gegund dient samen met het ontwerpteam het Definitief Ontwerp (ontwerp voorzien van een richtlijnenbestek) verder mee uit te werken tot een TO en UO met besteksdocumenten ten behoeve van de prijsvorming. De aannemer zal kennis inbrengen over uitvoeringstechnieken van installaties, gevel en houtbouw. Behalve techniek en bijbehorende kosten heeft de aannemer ook aandacht voor (de gevolgen van) de exploitatiekosten. Het ontwerpteam wil gebruik maken van kennis van de aannemer over het uitvoeringsproces. Verwacht wordt dat aannemer voor bouwkunde, installatietechniek, houtbouw en gevelbouw zich door specialisten in het bouwteam laat vertegenwoordigen. Daarnaast zal aannemer zelf een tekenbureau inschakelen. Het ontwerp wordt gemodelleerd in BIM. Bij overeenstemming tussen de opdrachtgever en opdrachtnemer over de uitvoering, bereidt opdrachtnemer de uitvoering voor en zorgt voor de gehele realisatie van het Werk (B/W/E) binnen de uitgangspunten en de contractuele voorwaarden die in de overeenkomst zijn opgenomen. Omdat de waarde van de opdracht ruim boven het drempelbedrag ligt, wordt Europees aanbesteed. Deze Europese niet-openbare aanbesteding moet leiden tot de selectie van gegadigden, gevolgd door gunning aan en contractvorming met de inschrijver met de beste prijs-kwaliteitsverhouding. Op deze aanbesteding is de Aanbestedingswet 2012 van toepassing. Aanvullend is hoofdstuk 3 ARW 2016 (niet-openbare procedure) van toepassing. Bron: Tenderned 24 februari 2021 https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/220475 Tweeten [...]
17 december 2021AlgemeenKamerlid van Nispen van de SP heeft een motie ingediend om te voorkomen dat de inkomsten van registertolken en vertalers verder teruglopen als gevolg van aanbestedingen, dan dat die inkomsten al deden. De motie is gepubliceerd onder Kamerstukken II 2021/22, 29279, nr. 696 en dateert van 16 december 2021. De Volkskrant berichtte eerder deze week dat 90% van de registertolken een aanbesteding niet ziet zitten. Bovendien is er een push naar lagere kwaliteit tolken (B2, ) in plaats van C1, voor een schaalverdeling van deze niveau’s zie bijvoorbeeld: https://detaalbrigade.nl/taalniveaus/ De motie constateert dat de tolkopdrachten te kort zijn voor het berekenen van een uurtarief.   constaterende, dat de inkomsten van de registertolken en —vertalers fors zijn afgenomen door de wijze waarop de vergoedingen worden berekend én de lage minimumtarieven na aanbestedingen; overwegende, dat de meeste tolkopdrachten geen uur duren, waardoor uitbetaling per minuut een de facto bezuiniging betekent die zelfs niet opweegt tegen een verhoging van uurtarieven; overwegende, dat het uitbetalen van registervertalers per doeltaalwoord leidt tot grote beloningsverschillen onder de vertalers, terwijl uitbetaling per normregel tot evenwichtige beloningen leidt waardoor het vertalen naar alle talen even aantrekkelijk blijft; van mening, dat registertolken en —vertalers een cruciale rol spelen voor onze rechtsstaat en als dusdanig behandeld en beloond dienen te worden; verzoekt de regering, registertolken voortaan per uur uit te betalen op basis van geindexeerde uurtarieven en registervertalers te betalen op basis van normregels én geindexeerde tarieven, en gaat over tot de orde van de dag. Zie eerder: Kamervragen over Friese tolken  6 oktober 2021 Opnieuw kamervragen over tolken en aanbesteding 20 juli 2021 Grapperhaus: Aanbesteden tolken noodzakelijk 22 juni 2020 Advies aanbestedingsplicht gerechtelijke tolken verschenen 24 april 2020 Aanbestedingskarma: Europese Commissie houdt aanbesteding vertaalwerk 14 mei 2019 Tolknet vindt aanbesteding UWV te karig 3 december 2018   Tweeten [...]