**Weekend Special** Out of the box

In de nabije toekomst kunnen we heel wat aanbestedingen verwachten met betrekking tot de wegenbouw. Immers de filedruk neemt toe en gelijk daarmee vertragingen en kosten. Wat is er dan eenvoudiger om aan bestaande wegen rijstroken toe te voegen en nieuwe stukken snelweg aan te leggen. Talloze onderzoeken die precies dat onderzocht hebben wat de onderzoeksvraag was wijzen dit toch uit? Ja en nee. Ons land is eindig en eigenlijk heeft iedere vierkante meter een bestemming, iedere verandering ervan ten gunste van wegen heeft een gevolg voor die bestemming. Om zo min mogelijk problemen te hebben bij de aanleg leggen we de nieuwe wegen bij voorkeur aan door landbouw en natuurgebied. We delen en we knippen op. O jee denkt u misschien nu, alweer een groene linkse rakker. Nee hoor alles behalve dat. Het is alleen al die zogenaamde oplossingen van nieuw aan te leggen wegen en verbredingen die werken niet of tijdelijk.

Of ik dat kan aantonen? o ja hoor, we hebben immers kunnen leren van de afgelopen 168 jaar. Toegegeven zolang zijn er nog geen auto’s, maar wel koetsen. auto’s met een paard ervoor. Wat heeft dat te maken met out of the box denken , wel ik neem u gewoon mee in mijn denkwereld en ik waarschuw wel vlak voor mijn sprongen uit het doosje. Laten we maar eens 168 jaar terug gaan in de tijd. Naar mijn geboortestad, bijvoorbeeld omdat ik daar goed thuis ben , maar het geld voor iedere gemeente. Rond 1850 verplaatste de goegemeente zich te voet, per fiets, paard en wagen of koets. Hondenkarren en handkarren waren er ook nog. Een drukte vanjewelste. En het aantal koetsen bleef groeien, en de straten waren niet breed. Soms stonden de koetsen tegenover elkaar en konden beiden niet verder een moest er achteruit, maar achteruitrijden was voor de elite “not done”. Dus bleven de koetsen staan totdat er een mede elitelid kwam die bepaald wie uit welke koets moest uitstappen. Dan kon de lege koets naar achter, de andere kon door en de lege koets kon zijn mensen weer oppikken en de weg vervolgen. Een ware onhoudbare situatie. Dus werd er geknutseld aan de wegen. De Stalsteeg werd verbreed en hernoemd, de Gravenstraat werd aangelegd, panden moesten wijken, de Hofweg werd aangelegd, de huizen aan het buitenhof moesten wijken en een deel van de Hofvijver werd gedempt, de doorbraak van de Jan Hendrikstraat kwam er, ook al moesten daar prachtige grachtenpanden voor verdwijnen, de ene gracht na de andere werd gedempt, er kwam een nieuwe verkeersweg, de Grote Marktstraat, hele buurten moesten wijken voor een viaduct, dat er inmiddels al niet meer is. Er zijn doorbraken gekomen die niet werden doorgezet en nog veel meer. Veel van die doorbraken van toen zijn nu niet meer nodig, de monumenten zijn we echter wel kwijt. Oké dat was in de stad in de periode van 1850 tot 1970. En nu de snelweg. Weet u nog hoe het begon? met een autoweg tussen Amsterdam en Utrecht. Later gingen andere steden zich met elkaar verbinden. Dat was mooi, maar we wilden niet alleen van Amsterdam naar Utrecht,we wilden meer zeg maar van Amsterdam naar Maastricht. Dat ging een poosje goed, maat weer werd het drukker en drukker en dat was vooral te merken aan de steden aan de autowegen. Dwars door Breda om van Dordrecht naar Tilburg te gaan, Den Bosch idem en et cetera, u kunt ze zelf wel invullen. Rond en Randwegen werden bedacht. Buiten de steden om het ene stuk snelweg verbinden met het andere. En zo zijn we langzamerhand tot het snelwegennet gekomen zoals we dat nu kennen en op de illustratie is aangegeven. Een waar visnet van wegen en geen duidelijke noord zuid en oost west verbindingen. En die moeten we nu dan weer verbreden en vermeerderen ten koste van zoveel? We hebben de mond vol van Brazilië  die zijn regenwouden kapt, maar die hebben wel nog 70% natuur, wij komen net aan 12% aan versnipperde gebieden. Het wordt tijd dat iemand eens in ons wijzende vingertje bijt. Ook wordt het tijd om eens te bijten en dan met name in de billen der Belgen en Duitsers. De Betuwelijn die zou moeten ontlasten wordt niet optimaal gebruikt omdat er geen aansluitende wegen zijn in Duitsland. En dan de Westerschelde, die hebben we moeten uitdiepen zodat grotere containerschepen de haven van Antwerpen kunnen aandoen, we hebben er zelfs de Hedwigepolder door verloren. Het resultaat van dat alles is, meer containers vanuit Antwerpen naar Duitsland, en hoe? Jazeker over de A67 van Reusel naar Venlo. Die weg zit propvol, ongelukken bijna dagelijkse kost en dus is een verbreding nakende ten koste van o.a Stratumse Heide, Strabrechtse Heide etc. Belgie grenst zelf aan Duitsland maar heeft een wat vreemdsoortige gedachte gehad bij het aanleggen van hun “Autostrada’s”. Dat geldt ook al voor de de N69 die nu koste wat kost verlegd gaat worden door een gedeelte dat we eigenlijk oorspronkelijk wilde houden, dit ter ontlasting van de plaatsen Waalre en Valkenswaard, en waarom? Om het Belgische Hasselt te kunnen bereiken.

Die A67 zal wel naar 3 rijbanen moeten, maar gezien het vele transitverkeer tussen Belgie en Duitsland , zouden we daar prima een tolweg van kunnen maken. Voor wat hoort wat. De Betuwelijn laat zich ook makkelijk oplossen, alles voor Duitsland er overheen en aan de grens op het eind van de Betuwelijn zetten we borden neer Rotterdam Havens 9999. Kunnen we vanaf daar vertrekken in plaats vanaf  Rotterdam.

En nog zijn we er dan niet en let op nu gaan we echt out of the box. Heeft u al eens naar dat wegennet gekeken. Een zeer dicht net in een klein land. Het verschil tussen Eindhoven en Rotterdam via A58 en A16 of via A2 en A15 is niet erg groot, je bent geen uren extra onderweg. Zo kun je heel wat “netjes” bedenken in noord/zuid oost/ west routes. En het fileprobleem wordt deels veroorzaakt door het pijnlijke huwelijk tussen vrachtverkeer en personenverkeer. De snelheidsverschillen zijn te groot, vrachtwagens rijden in colonne, halen in, en zijn er met best veel. Als je netjes 120/130 rijdt kom je er al snel een tegen, die haal je in als het kan, en als het niet kan zakt je snelheid vanzelf naar 90 omdat je niet er doorheen kan. Als het dan weer wel kan rijd je 90 links en geef je gas, maar voor je weer op 120/130 zit, heb je al een hele staart van bumperklevers knipperend met hun lichten. Ben je de vrachtwagen voorbij kun je naar rechts maar nooit voor lang als je 120/130 rijdt dan krijg je een herhaling. Daarom wordt er veel links gereden met snelheden boven en ver boven de 120/130 en dat maakt het alleen maar erger. Er is maar één oplossing. Het scheiden van vracht en personenverkeer. En dat kan makkelijk door autosnelwegen om te vormen in eenrichtingswegen. Personenwagens op de ene helft, Vrachtwagens op de andere helft. Oke, het vrachtverkeer moet dan links in-en uitvoegen, maar het zijn professionals  dus die kunnen dat wel. De prijs soms een paar kilometer extra rijden.  Ik heb de A58,A16,A2,A15 als voorbeeld genomen, maar als iemand er even voor gaat zitten rekent die het zo door. Geen goed idee? Kom maar met een beter!

Drs. Ing. E. Ploeg

of in internationale termen Master of Management Bachelor Business Administration

(Dus ook al geen Rechtsfilosoof)

 

redactie Auteur

Geef een reactie