MKI Farce leidt tot houten loopbrug in Zwolle – Aanbestedingsnieuws

MKI Farce leidt tot houten loopbrug in Zwolle

ProRail gaat in opdracht van de gemeente Zwolle een houten brug over de sporen van het station bouwen. Zegt Prorail, afgelopen 3 februari. Maar ook zo als op de tekening? We schreven al eerder over de brug toen deze werd besproken in de Zwolse raad. Aanbestedingsnieuws was naar aanleiding van de tekeningen nogal kritisch op de constructieve veiligheid van het plan. Het persbericht van Prorail is daarentegen nogal lovend over het ontwerp. Dat blijkt vooral ingegeven door de MKI kostencalculator, waarmee beton ook al is dat van cement, zand en grind, het altijd wonderwel aflegt tegen bomen.

Behalve dat hout een mooie uitstaling heeft, valt de milieukostenindicator (mki) voor de brug maar liefst 74 procent lager uit dan bij een vergelijkbare stalen brug, en de CO2-uitstoot is uiteindelijk ruim 72 procent lager.

De loopbrug is op zich al best zeldzaam. Er is er een in Woerden, die bestond vroeger ook uit houten onderdelen maar die zijn inmiddels wel allemaal vervangen, voor beton staal en glas. En er is er een in Amersfoort, die ook een gebouw in gaat. In Hillegom is ie iets kleiner en landt op de perrons. Rotterdam zou ook een houten loopbrug krijgen, wilde D66 graag uiteraard. Dat werd ook uiteindelijk een brug van staal en glas. Glas is alleen zand! Hoe komt dat uit de MKI Kostencalculator?

“Wat de passerelle zo bijzonder maakt is de houten draagconstructie. Houten bruggen komen in Nederland sowieso weinig voor, maar deze brug is echt uniek omdat hij zo lang en breed is. Met 123 meter lengte en 10 meter in de breedte is het eigenlijk een opgetilde straat.”

Uniek ja, heel uniek.  Is nog nooit eerder voorgekomen, zo’n gewaagd ontwerp. Een hele lange en brede houten brug en als der iets mis is met de constructie wordt de onschuldige passant overreden door een trein én geëlectrocuteerd door de bovenleiding. En in de herfst krijg je allemaal blaadjes op het spoor met al die brugbomen, die daar trouwens helemaal niet werkelijk kunnen groeien in een laagje van wat zal het zijn een halve meter met bakstenen op een kennelijk houten constructie maar waarschijnlijker toch iets met staal, al is het ons nog onduidelijk of de fundering van de brug nu ook de palen van de bovenleiding zijn of de overspanning anders geregeld is, met Thunderbirds-achtige touwtjes.

©Zwolle 2021

Het idee voor de houten brug kwam oorspronkelijk van een collega die veel op heeft met houtbouw, vertelt Bram. “Hij opperde dat dit bij uitstek een project is om een houten draagconstructie toe te passen. De brug is alleen voor voetgangers dus er hoeft geen zwaar verkeer overheen. En doordat hij over de perrons gaat, krijgt hij relatief veel steunpunten waardoor je geen lange overspanningen hebt. Dit zijn we toen samen met de gemeente Zwolle gaan verkennen.”

In de MKI Calculator zit een CO2 dubbeldenk waar niet tegenin te vechten valt. De MKI-waan heeft al ontzettend veel bomen nodeloos het leven gekost. De aarde is onder al dat zand en water een grote rotsklomp dus er is heus nog genoeg duurzaam zand en grind en cement, aanzienlijk meer dan dat er ooit aan boom kan groeien en het kan heel erg lang mee zonder verwering door water of allerlei schimmels, maar ja het groeit natuurlijk niet aan de bomen, dus volgens de kostencalculators is het niet zo milieuvriendelijk.

Dat je met vogelhersens ook al wel kan uitdokteren dat een vogelhuisje van hout niet zo duurzaam is als een vogelhuisje van steen, gaat er niet in bij een kennelijk oneindige hoeveelheid duurzaam-ambitieuze ambtenaren. Als ze de keus hebben om in een rots te kunnen nestelen doen ze dat liever dan in een inferieur takkenbosje in een boom. Maar dan moet je die plek wel kunnen verdedigen. Of er in symbiose mee leven zoals de zwaluw. Zwaluwen weten ook wel dat mensen beter zijn in plafonds. Inderdaad, ze vliegen nooit voorbij met een cementmolen in hun bek. Maar dat is niet, omdat ze hebben berekend met de MKI kostencalculator dat takjes duurzamer zijn

Het grote probleem van een houten brug is echter niet eens zozeer de boomverslindendheid. De constructieve veiligheid is het grotere dingetje. Daarover sprak de redactie al eens.

Zie daarvoor eerder:

Ontwerp voor Zwolse houten passerelle gereed: raad moet beslissen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *