Elf jaar na nieuwe aanbestedingswet wordt Nieuwsuur wakker voor rat race OV – Aanbestedingsnieuws

Elf jaar na nieuwe aanbestedingswet wordt Nieuwsuur wakker voor rat race OV

JOH? Meen je dat nou? Zijn overal buslijnen afgeschaft? Echt waar? Niemand had het gemerkt, want met de bus gaan we niet meer want die komt toch niet. Wat een scoop. En geeft spuit 11 ook modder, ja hoor. Ook modder. De rat race bij OV concessies is nu ook eindelijk de redactie van Nieuwsuur, of moet je zeggen Oudsuur, opgevallen. Er is daar blijkbaar ook iemand eens met de bus gegaan. Dat is dan ook 10 jaar na het rapport van SEO over de rat race in WMO Taxivervoer. En slechts zes jaar nadat de FNV vaststelde dat ook jeugdzorg aanbestedingen een rat race zijn geworden. FNV: Aanbestedingen jeugdzorg een ratrace.

Wat moet je doen als bedrijven geen geld meer hebben om tegen marginale kosten rond te rijden? Dan geeft de graaipoliticus een boete. Dat zal hen leren! Marginale kosten + boete = nog minder bus. Ok weet je wat, dan leggen de politici de hele economie lam door iedereen ophokplicht te geven, twee jaar lang. Ok, dan hebben ook de niet aan de overheid gerelateerde ondernemers minder geld om met de bus te gaan. Marginale kosten + boete + lagere marginale kaartjesopbrengst = nog minder bussen. Aan wie ligt dat nu? Dat is moeilijk te zeggen maar gelukkig weten we wel heel duidelijk aan wie het zeker niet ligt.

Aan al die falende graaipolitici die gehoorzaam blijven aan een onmogelijke en onuitvoerbare catch 22 zodat ze een politieke carriere kunnen maken over de rug van op de bus wachtende oudjes, gehandicapten en schoolkinderen, die politici die niets aannemen van experts die al decennia eerder waarschuwden; en die gewoon doorgaan met het onmogelijke, aan die mensen kan het toch niet liggen!?. Aan politici ligt het nooit. Zeker niet aan de politici die om de haverklap roepen dat het racisme is als deze of gene een opdracht krijgt, om vervolgens de onmogelijk uit te voeren aanbestedingsplicht die maar op tafel blijft liggen, “keihard af te dwingen”, want anders is het in strijd met het beginsel van non-discriminatie toch?

Kiezen is discrimineren. Discrimineren is kiezen. Het was van meet af aan de definitie van discriminatie: kiezen. Het hebben van een voorkeur. Dat mag toch niet? Voorkeuren? Iedere incompetente naarling, faalneus, halve crimineel moet toch een even grote kans hebben op de opdracht? Daar kunnen zij toch ook niets aan doen dat zij de bus niet laten rijden? Anders is het discriminatie. Dat wordt verzuipen, want die aannemer uit Australië of Zanzibar heeft toch net zo veel recht op een opdracht voor dijkonderhoud als onze dijkenbouwers?

De ergste aanbestedings-DeepState is inmiddels met pensioen dus misschien gaan er nu eindelijk dingen veranderen. Maar waarschijnlijker is dat er niets gaat veranderen want boven elke graaipoliticus is weer een andere graaipoliticus, waarom zou Brussel geen boetes opleggen aan landen die de aanbestedingsplicht niet uitvoeren? Onze overheden leggen zelf toch ook boetes op aan elke landloper en busvervoerder, tegen het fenomeen boetes kunnen ze geen bezwaar hebben. Waarom gaat het dode paard nu niet harder lopen, we hebben het nog wel zo’n torenhoge boete opgelegd. Iedere kleuter kan onterecht oneerlijke boetes opleggen. Zien of een paard wel echt dood is, is kennelijk nog een ingewikkelde wetenschap, die nog jaren door kan gaan.

Vrijblijvend, zonder enige consequenties antidiscriminatiebepalingen invoeren, is de dood in de pot. Zonder enige consequenties? Nou, de consequenties dat de bus niet komt, is natuurlijk heel zwaar. Maar die blijft maar op het hoofd liggen van de slachtoffers, de ouderen en gehandicapten en kinderen. De graaideepstate die een flinke leasebak rondrijdt van al het duurzame aanbestedingsadvies, die hoeft niet met de bus. Bussen die niet komen, discrimineren namelijk niet. En dat wilde onze politiek toch zo graag?

Nee joh, het was toch allemaal Aanbestedingsnieuws zijn schuld, wij riepen namelijk nog niet hard genoeg, we luidden nog niet genoeg klokken. We hebben er alles aan gedaan om het onder de aandacht te brengen, naar het FD, naar de Volkskrant, zelf beginnen met een krant. Onderste uit de kan: deksel op de neus. En een parkeergarage. We hadden meer bereik moeten hebben bij al die dovemansoren. Neem anders een voorbeeld aan nieuwsuur, daar kijken allemaal mensen naar. Hoeveel meer moet er nog op de neus van Nieuwsuur liggen voor het eens kritisch naar zijn eigen rol als onwaarachtige slaapsusmedia in lippendienst van de graaipolitici en boefambtenaren gaat kijken?

Graaipolitici, kletsmedia en boefambtenaren worden ook een dagje ouder. Zo leuk is het niet om met pensioen te zijn als er geen bus naar je huis gaat. Misschien dat daarom nu Nieuwsuur er ineens aandacht aan besteedt. We zijn toch zo goed in onredelijke boetes op te leggen. Misschien is het een idee om oneerlijke en onredelijke boete opleggen aan voormalige topambtenaren die het lef hebben om met de bus gaan. Tussen de gewone arbeiders, het lompenproletariaat dat al 4x buschauffeur is geweest op tijdelijke contracten en 4x thuiszorger op tijdelijke contracten. Heel typisch dat al die bouwers en buschauffeurs gewoon wél snappen dat aanbestedingen niet werken.

Zie ook:

3a3: aanbestedingsregels oorzaak puinhoop Gelders regiovervoer

Wanneer is de week van het Beter nooit meer aanbesteden?

3A3: Onder-innovatie openbaar vervoer grof schandaal

Opnieuw zwembad onder druk gemeentelijk wensdenken, nu Nijmegen

Foto: van Oordt en Co
Suikerzakje Spreekbeelden 4

 

FNV: Aanbestedingen jeugdzorg een ratrace

Onethisch aanbesteden verergert schuldhulpverlening

Van der Lans: aanbesteden welzijn hoeft niet en levert niets op

SEO: Winner’s curse bij taxi aanbestedingen

3A3: Aanbestedingsregels intrinsiek onuitvoerbaar (2016!)

De Brabantse boerenklucht van duurzame aanbestedingen

Beter laat dan nooit: aanbesteding Projectbeheersing Zuidasdok

Groenlinks Den Haag stelt raadsvragen aanbesteding energiescans (scan met een M)

Onderste uit de kan: parkeergarage op je neus (2018!!!)

Zeeuwse taxiklucht nu weer gegund aan taxi de Zwart

Aanbesteden is roteconomie, van bouw centraal naar zorg

Catch 22 tenlastelegging in Wereldbank aanbesteding omkopingzaak Minimega Winterkoning

Aanbesteden en kousevoetendiplomatie

Thuiszorg verkommert door aanbesteden, echt wel. (2022)

Nieuwe Haagse tram: nieuwe Haagse remise

Je kan niet eerlijk kiezen: 13 redenen waarom Aanbestedingsrecht nooit gaat werken (2017)

Haagse raadsvragen over minimumloon als minimumeis in aanbestedingen

VRA bedreigt pas hernieuwde EBS leverancier met boete over levering VDL bussen

Bussen weren, kan het of niet

Chinese rommel: “Your Loss”mentaliteit funest voor publiek belang

EBS blijft busvervoerder in Waterland en breidt uit naar Zaanstreek

CDA stelt kamervragen over sideletters Keolis

 

De bewuste Nieuwsuur uitzending is terug te kijken via:

https://nos.nl/nieuwsuur/video/2510904-in-veel-regio-s-rijden-de-streekbussen-te-laat-of-helemaal-niet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *