Hoogleraar aanbestedingsrecht weerspreekt verband aanbesteding cao
Vakblad voor vervoer OV Pro laat hoogleraar aanbestedingsrecht van de Universiteit van Nijmegen, Pieter Kuypers weten, dat de oorzaak van de hoge werkdruk en de lange aanrijtijden niet aan het aanbesteden kunnen liggen. Volgens hem is dat zo omdat de aanbestedingen niet alleen selecteren op prijs maar ook op kwaliteit.
Ook in een artikel van de Volkskrant over de staking stelde Kuypers dit. ‘De aanbestedingen zijn niet per se het probleem. Als je buschauffeurs een plaspauze van 20 minuten wilt geven, kun je dit in de cao vastleggen. De cao geldt meteen voor alle buschauffeurs van alle vervoerders in Nederland. Dat staat dus los van de aanbestedingen.’
De FNV beweert dat aanbestedingen toch het probleem zijn, onder meer op basis van gedegen eigen onderzoek, ook al eerder in een gepresenteerd witboek, én eerder onderzoek van het gedegen onderzoeksbureau SEO, specifiek naar de taxibranche dat het aan aanbesteden ligt en trekt die conclusie eerder ook al ten aanzien van de thuiszorg dat aanbestedingen de CAO-structuur ondermijnen. Naast de FNV wordt die lezing ook onderschreven door aanbestedingsadviseur Ploeg van 3a3 Consultancy.
Volgens Kuypers is sprake van framing, zo concludeert OV Pro. “Vervoerders die niet meedoen aan aanbestedingen, zullen ook op kosten willen letten.” De bonden moeten maar bij de werkgevers klagen. Tegelijk vindt hij dat vakbonden ook bij aanbestedende overheden moeten aankaarten of die in de aanbesteding meer ruimte wil overlaten voor werknemersvoorwaarden. Ook suggereert hij dat de bonden maar klagen over arbeidstijden bij de landelijke overheid.”
Kuypers vond eerder tegenover Aanbestedingscafé, dat het aanbestedingsrecht te complex was geworden. De past performance regeling legde te veel lasten op de schouders van de inkoper en de inschrijver. Het aanbestedingsrecht moest weer terug naar de kern. “Het aanbestedingsrecht is er niet om hoogleraren aan het werk te houden.”
Bron: OV Pro / Volkskrant/ Aanbestedingscafé, 10 januari 2017
Zie verder:
Zie eerder op aanbestedingsnieuws:
FNV: aanbesteden oorzaak werkdruk en reden staking
FNV Taxi roept lokale partijen op tot actie behoud personeel Waaksma
FNV: winstbejag bij aanbestedingen oorzaak werkdruk buschauffeurs
FNV wil staken als NS winkels gaat aanbesteden
FNV Witboek: aanbestedingsdrift dramatisch voor arbeidsmarkt taxi
FNV maakt checklist “fatsoenlijke aanbesteding thuiszorg”
WRR: overheid moet bij aanbestedingen gevolgen flexibilisering temperen
SEO: Winner’s curse bij taxi aanbestedingen
Onderzoekers pleiten voor evenwichtige risicoverdeling bij aanbesteden
en:
3a3: aanbestedingsregels oorzaak puinhoop Gelders regiovervoer
3A3: Aanbestedingsregels intrinsiek onuitvoerbaar
Je kan niet eerlijk kiezen: 13 redenen waarom Aanbestedingsrecht nooit gaat werken
Weekendspecial: aanbestedingsbeginselen en de onzichtbare hand