FNV: winstbejag bij aanbestedingen oorzaak werkdruk buschauffeurs
De FNV laat in een persbericht weten ene verband te zien tussen de werkdruk van buschauffeurs en winstbejag bij aanbestedingen. Bij aanbestedingen is al sprake van een race to the bottom, maar wordt dat versterkt doordat transportbedrijven “uit winstbejag”, geen rekening houden met de gevolgen van vergrijzend personeel.
De invoering van sociale roosters, waarbij ouderen minder dienstritten draaien ten gunste van jongere werknemers, maakt daardoor geen kans. Werkgevers knijpen de laatste restjes flexibiliteit uit het dienstrooster. De hoge werkdruk zorgt voor een hoog ziekteverzuim. Chauffeurs zitten in sommige gevallen ruim vier uur achter het stuur, zonder een plaspauze of een moment om zich te vertreden. Het is wachten op een moment dat het mis gaat. Ook de veiligheid van reizigers, medeweggebruikers en chauffeurs staat op het spel.’
Dat is volgens de bond direct te wijten aan het systeem van roulerende aanbestedingscontracten. Verhoef: ‘De onderlinge concurrentie op arbeidsvoorwaarden krijgt dan vrij spel. In een systeem van aanbesteding, waarin bedrijven tegen elkaar moeten opbieden om een vervoersconcessie gegund te krijgen, zal dat alleen maar leiden tot een ‘race naar de bodem’ voor wat betreft de arbeidsvoorwaarden. Overigens is de huidige cao al een minimum-cao. Het staat openbaar-vervoerbedrijven vrij om bovenop de huidige cao regelingen te treffen die hen aantrekkelijker maken op de arbeidsmarkt.’
Bron: FNV, 31 juli 2017