FNV: aanbesteden oorzaak werkdruk en reden staking

Algemeen

Een landelijke staking in het regiovervoer is vooral ingegeven door aanbestedingen. Dat zeggen woordvoerders van het FNV, op hun website en in de krant. “Een oorzaak van de steeds hogere werkdruk is onder andere het aanbestedingsbeleid van provincies. Zij willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.”

©FNV, 2017

Volgens de vakbond is de concurrentie in het streekvervoer moordend. “Vervoersmaatschappijen beconcurreren elkaar zwaar op prijs. De rekening leggen ze bij hun werknemers.”.

De werkdruk wordt onder meer ingegeven door contracten met een korte looptijd, maar ook doordat contracten niet adequaat rekening houden met wat in CAO’s wordt afgesproken. Ook leidt dat tot korte en krappe roosters, waardoor buschauffeurs 4 uur aan het stuk moeten rijden.

In de regio’s Brabant, Limburg, Noord-Holland, Gelderland en Groningen reden bussen die op de voet werden gevolgd door een auto met een mobiel toilet (dixie) op een aanhanger. Met deze actie wilde de bond duidelijk maken dat de chauffeurs fatsoenlijke pauzes verdienen om op tijd naar het toilet te kunnen (start video hierboven).

De staking krijgt mogelijk een vervolg. Woordvoerder Paula Verhoef: “Als werkgevers blijven weigeren inhoudelijk op de eisen van hun werknemers in te gaan dan sluit ik niet uit dat we vanaf 16 januari overgaan op regionale acties in het streekvervoer.”

Bron: FNV, 4 januari 2017

One thought on “FNV: aanbesteden oorzaak werkdruk en reden staking

Geef een reactie