Conducteur moet railpocket inleveren voor smartphone app

21 jaar geleden lanceerde NS de eerste generatie van de Railpocket. Met de handcomputer kan onder andere reisinformatie kan worden uitgelezen om reizigers onderweg te adviseren. Sinds 1996 is de Railpocket geintroduceerd voor hoofdconducteurs en kwam later ook voor machinisten en servicemedewerker beschikbaar. De introductie toentertijd werd gezien als baanbrekend en aansluitend beloond met diverse prijzen waaronder de Computable Award en CISCO Networkers Innovation Awards voor Best Mobility and Wireless Project of the Year.

©WerkenbijNS

Van het vervangen van de Railpocket is sinds 2013 sprake. FNV Spoor vreesde toen dat het nog tot 2016 op zich zou laten wachten. In 2016 waren de railpockets ook technisch afgeschreven. De klacht was al sinds 2013 dat de railpockets te vaak vast liepen vanwege de gebruikte processor.

Ook dit kwam door een aanbesteding. De problemen met de railpocket werden -tenminste volgens FNV Spoor, maar onze redactie AN klinkt het ook heel aannemelijk- doordat NS in 2009 de software seperaat van de hardware heeft aanbesteed. Hierdoor is de oplossing van software problemen bij een ander komen te liggen dan de fabrikant.

Na inmiddels vijf generaties heeft de Railpocket sinds deze maand definitief plaatsgemaakt voor mobiele werkplek devices. Van custommade apps op de smartphone en tablet tot mobiele chipkaartlezers. Hiermee beschikt personeel over nieuwe [red AN aha, nieuwe… ja maar.. ja maar… zijn ze dan wel zo goed?]  hulpmiddelen die actuele informatie geven voor de reiziger en henzelf. De landelijke vervanging van de Railpockets naar de nieuwe devices heeft plaatsgevonden tussen september en december 2017.

De Railpockets die uit de roulatie gaan, worden gerecycled. De partij die de Railpockets afvoert voor NS is Closing the Loop, bekend van het recyclen van telefoons, en die volgens de NS “duurzame diensten biedt voor zakelijke IT Hardware”. De Railpockets krijgen op verschillende plekken wereldwijd een tweede leven, tenzij hergebruik niet mogelijk is. In dat geval worden ze gerecycled en krijgen de grondstoffen via Sims Metal Management een tweede leven.

©Commons Wikimedia 2014

 

Heh. De Railpockets krijgen een second life. Redactie AN is ook weer wakker. Onze processor loopt ook weleens vast, bij onuitvoerbare taken. Heel vervelend want je leeft maar een keer. Dus een tweede leven leek ons altijd een beetje onzin. Second Life heeft blijkbaar toch gelijk, je kan dus echt twee keer leven: als je daarmee tenminste bedoelt dat je wordt ontmanteld, gestript en op onderdelen verpatst. Zo kun je ook tegen het donorcodicil aan kijken. Yolo!

Bron: NS, 10 januari 2017

redactie Auteur

Geef een reactie