FNV wil staken als NS winkels gaat aanbesteden

Vakbond FNV dreigt te gaan staken als de NS de aanbestedingen in concessie voor de winkels op het station doorzet. In een gisteren verzonden ultimatum aan de directie van NS eist FNV Spoor dat ze stopt met de uitverkoop van het spoorbedrijf en bovendien eist de vakbond dat de NS reageert op onrendabele concessies.

Het ultimatum dat de vakbond stelt, eist:

  • Dat de NS serieus biedt op alle vrijkomende trajecten, te beginnen met het noordelijke traject in Friesland en Groningen.
  • Dat de NS stopt met het uitbesteden van de retail op de stations.
  • Dat de NS stopt met het terugtrekken uit de regio’s en het centraliseren van werkzaamheden en
  • Dat NS de tweede conducteur op alle dubbeldekkers terugbrengt.

Twee van de vier eisen zien toe op het aanbestedingsbeleid.

Onrendabele lijnen 

De terugtrekking op onrendabele lijnen heeft nogal wat consequenties voor het personeel. Zo trekt het voormalig staatsbedrijf zich terug uit de regio’s voor een concentratie op het hoofdrailnet. Vakbondwoordvoerder Janssen: ‘NS’ers worden daardoor belast met extreme reistijden van en naar hun werk. En in de regio’s in het achterland, waar de werkgelegenheid toch al onder druk staat, verdwijnen nu al honderden banen.’

Retail

Door aanbestedingen te houden voor de winkels op het spoor, verdwijnt €70 miljoen aan omzet voor de NS. Het bedreigt de banen van de 3.000 werknemers voor wat de vakbond noemt “pulpbanen bij een of andere franchiser-ondernemer”. De vakbond wil de race naar beneden stoppen.

Bron: FNV Spoor

Ook in 2016 stelde de FNV een ultimatum voor een tweede conducteur op de dubbeldekker treinen.

NS betreurt de keuze en vindt de eisen van de vakbond “moeilijk te begrijpen”.  Zo wil FNV een tweede hoofdconducteur op alle dubbeldekkers, terwijl er volgens de NS al tien jaar lang dubbeldekkers zijn met één conducteur. De eis van FNV leidt ook tot een duurder treinkaartje. Voor wat betreft de retail-banen stelt de NS “de winkels niet te verkopen, maar wil een aantal retailformules uitgeven in concessie. Dat levert NS evenveel geld op als nu.”

Bron: NS/FNV, 31 mei 2017

 

Laatst geupdate op:

redactie Auteur

Geef een reactie