Nieuw gekochte Defensie Scania centimeters groter dan wettelijk toegestaan – Aanbestedingsnieuws
KlussenKlussen

Nieuw gekochte Defensie Scania centimeters groter dan wettelijk toegestaan

Eén van Scania Gryphus-varianten van Defensie blijkt in combinatie met de ISO-standaard 8-voet container hoger te zijn dan de wettelijk toegestane 4 meter. Het gaat om enkele centimeters. Dat bericht Defensie. Geenstijl stak er dit weekend al de draak mee. De leverancier is op de hoogte gesteld en voert samen met Defensie metingen uit. Indien de geconstateerde hoogte-overschrijding dan wordt bevestigd, heeft de leverancier aangegeven het probleem op te lossen. Deze versie van de Gryphus, de 100 kN Scania Gryphus High Operational met 8-voet container, mag voorlopig niet de openbare weg op. Dat heeft minister Ank Bijleveld-Schouten de Kamer 9 september per brief laten weten.

Het was al een inkoop waarvan een inkoopprofessional zich afvraagt, hebben wij soms geen vrachtwagen-leveranciers in eigen land? Wonderlijk hoe een aanbesteding dan toch bij een Zweeds bedrijf uitkomt als je het custom made kan krijgen in eigen land. De Scania Gryphus vervangt geleidelijk de meer dan 30 jaar oude huidige DAF-vrachtwagens, en tot groot verdriet van vele DAF-liefhebbers.. Het is een deel van het zogenoemde programma Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen (DVOW). Nog wat wonderlijker is dat het voertuig de weg niet op mag, de maatvoering is een gegeven.

De hoeveelste aanbestedingsblunder is dit al wel niet? Aanbestedingsnieuws is opgehouden met tellen. Maar gelukkig ligt het niet aan het aanbesteden zelf volgens voormalig Minister Kamp, het probleem zit hem in de toepassing van de aanbestedingsregels. zie: Minister Kamp: probleem zit in de toepassing aanbestedingsregels en ook nog: Kamp: aanbesteding verliezen is normaal ondernemersrisico en het missie-statement van Aanbestedingsnieuws: 3A3: Aanbestedingsregels intrinsiek onuitvoerbaar. Pas het dus maar gauw goed toe.

De kamerbrief vermeldt het tamelijk droogjes, of het niets nieuws is. De hoogte-overschrijding treedt alleen op in combinatie met de container en de leverancier is ervan op de hoogte gesteld.

 

Defensie gaat nu ontheffing vragen om met de specifieke combinatie 100 kN Scania Gryphus High Operational met 8-voet container toch de weg op te mogen. De toestemming zal dan gelden voor een bepaalde tijd en specifieke routes.  Toestemming is mogelijk als ook de Rijksdienst voor Wegverkeer de route als veilig heeft aangemerkt. In afwachting daarvan mag deze specifieke combinatie niet de openbare weg op.

Een deel van de voertuigen is opgebouwd uit een vrachtwagen en een laadbak (met kraan, laadlift of personeelsmodule). Een ander deel bevat een container. (een commandovoering-, werkplaats-, brandstof- of gewone goederencontainer). Defensie he

©Defensie 2021 De Scania

eft meer dan 1.600 ISO-standaard 8-voet containers besteld. Voertuig en laadbak of container worden zoveel mogelijk als systeem bij elkaar gehouden.

 

Defensie onderzoekt de effecten op de dagelijkse transportbewegingen en de opleidings- en trainingsprogramma’s van Defensie. Defensie kijkt ook of er gevolgen zijn voor de operationele gereedheid. De Minister had daar al indirect op geantwoord in een andere context.

Het is namelijk niet de enige inkoopfaal met de Scania die deze maand aan het licht kwam. Van der Plas van de Boer Burger Beweging heeft kamervragen (2021D32219) gesteld over de Scania-inkoop, die ook betrokken was bij de reddingswerkzaamheden in Zuid-Limburg en daar is op 7 september antwoord op gekomen. Uit die beantwoording blijkt dat er ook een tekort was aan Scania’s op hoogte. Het leeuwendeel van de aankoop, 2473 Scania’s zijn niet geschikt om mee door hoog water te waden. Maar 73 Scania’s hebben een doorwadingsvermogen van 150cm. Uit die beantwoording bleek ook dat het Ministerie niet bereid is de inkoop aan te passen aan de derde functie van de krijgsmacht: humanitaire hulp bij rampen. Beetje vreemd dat daar in Nederland niet aan gedacht is met de (door Aanbestedingsnieuwsbaba) voorspelde overstroming…

Zie ook:

https://www.geenstijl.nl/5161006/gaat-weer-lekker/

https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2021/02/04_scanias

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2021/09/09/een-scania-gryphus-variant-voorlopig-niet-openbare-weg-op-vanwege-hoogte

De oude DAF Bron: https://www.defensie.nl/organisatie/landmacht/inhoud/materieel/voertuigen/daf-ybz-3300-takelauto
Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

1 thought on “Nieuw gekochte Defensie Scania centimeters groter dan wettelijk toegestaan

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *