Regering passeert beter bod Airbus regeringsvliegtuig

Nederland betaalt mogelijk bijna 18 miljoen euro te veel voor het regeringsvliegtuig Boeing 737 Business Jet. Dat concludeert NRC op basis van informatie van betrokkenen en inzage in concurrerend bod. Het bod van Airbus kon sneller geleverd worden en was 18 miljoen goedkoper en volgens Airbus ook kwalitatief beter in verband met nieuwere technologie.

Het is niet het enige dat er op te merken valt aan de inkoop voor het regeringsvliegtuig. De opdracht is aanbestedingsplichtig. Nadat er uit een aanbesteding echter vier ongeldige biedingen kwamen, is besloten de opdracht onderhands te gunnen.

Boeing 737 Cockpit, Bron: Wikipedia

Al vrij snel daarna kwam op raadselachtige wijze een nieuw toestel van Boeing uit de bus als winnaar, terwijl de Tweede Kamer juist had aangedrongen op een sober tweedehands toestel. Daarbij antwoordde verantwoordelijk Minister Schulz in antwoord op kamervragen van D66 dat de bieding van Boeing juist de beste prijs bood.

De NRC werpt als alternatieve hypothese op, dat het relevante selectiecriterium eruit bestond, dat Koning Willem-Alexander zelf moet kunnen vliegen met het vliegtuig. Dat is natuurlijk lastig opnemen in de aanbestedingsstukken.

“Luchtvaartdeskundigen voorzagen die keuze vanaf het moment dat bekend werd, op 18 mei 2016, dat koning Willem-Alexander binnenkort een vliegbrevet voor de Boeing 737 gaat halen. De koning had een brevet voor de Fokker 70.”

Zie het NRC-artikel:

Was het om de koning dat het kabinet die dure Boeing koos?

Zie eerder:

Regeringsvliegtuig vervangen zonder aanbesteding door Business Jet Boeing 737

Alleen ongeldige inschrijvingen op aanbesteding regeringsvliegtuig

Laatst geupdate op:

redactie Auteur

Geef een reactie