DuraVermeer /Van Doorn gaat gladheid bestrijden in Friesland – Aanbestedingsnieuws

DuraVermeer /Van Doorn gaat gladheid bestrijden in Friesland

De taken van (infra)bouwbedrijven zijn allang niet meer alleen uitvoerend, meldt DuraVermeer in een persbericht. Het bedrijf gaat samen met Van Doorn, Haarsma Groep en Bakkers Groep bijdragen aan de gladheidsbestrijding in Friesland. Daarmee tekent zich een patroon af van bouwbedrijven als hoofd-contractor, ongeacht wat de onderliggende taak isOntzorg. DuraVermeer is echter al langer bezig met gladheidsbestrijding, ook in Brabant en Noord-Holland.

Het accent van de werkzaamheden komt dan in plaats van bouwen meer te liggen op contracteren en aanbesteden, het bouwbedrijf treedt dan op als aanbestedingstussenpersoon. Dat het ongewoon is, meldt DuraVermeer zelf ook:

De komende vijf winterseizoenen gaat de bouwcombinatie voor Rijkswaterstaat zout strooien op de wegen rondom Drachten en Harlingen. Werkzaamheden die je niet direct verwacht van bouwbedrijven, maar die wel exemplarisch zijn voor de shift naar “ontzorgen” die in de sector gaande is. Het contract dat de bouwcombinatie is aangegaan behelst daarom het veilig en begaanbaar houden van wegen voor weggebruikers.

Tegenwoordig ontzorgen we opdrachtgevers en eindgebruikers van wegen, tunnels en viaducten. Een mooi voorbeeld hiervan is gladheidsbestrijding. Afgelopen winter gingen vanuit bouwcombinatie Dura Vermeer en Van Doorn al vele strooiwagens de weg op in Noord-Brabant en Noord-Holland. De komende winters voegen we daar Friesland aan toe.

Voor dergelijke projecten wordt de samenwerking gezocht met lokale partners, zo meldt portfoliomanager Mike Borst. De bouwcombinatie is penvoerder maar rekent voor de uitvoering op de aangezochte lokale partners. Die moeten bij nacht en ontij uitrukken. DuraVermeer zoekt de mensen die daar ook gepassioneerd voor zijn.

Dat is ook de ambitie van DuraVermeer voor de ijsschuivers-vloot. Voor komend gladheidsseizoen staan 29 voertuigen klaar; strooiers en ploegers. Homan: ‘Net voordat het seizoen begint, wordt een uitgebreide vlootschouw gehouden. Materieel, chauffeurs en opdrachtgever komen dan samen. De techniek wordt gecontroleerd en de wegen verkend.

Alles om ervoor te zorgen dat we op het uur van de waarheid klaarstaan en de Friese weggebruiker veilig van A naar B komt.’

strooiwagens RWS ©Rijkswaterstaat 2019

 

NDR:

Aanbestedingsnieuws vermoedt dat het subcontracteren vooral ontstaat, omdat gemeenten niet zelf op prestatie kunnen inkopen, althans niet zo als nodig voor doelmatig inkopen. Het inkopen van strooizout leidde enkele jaren geleden nog tot langjarige processen van zoutleveranciers. Inadequaat Belgisch strooizout zou niet van de aanbesteding mogen worden uitgesloten

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1962857/uitbanning-belgisch-strooizout-mislukt:

Noord-Holland gunt gebiedscontract wegonderhoud IJmond aan BAM

Rijkswaterstaat rijdt met elektrische strooiwagens

Noord-Holland experimenteert met groen strooizout

Door “ontzorgd” te worden, wordt de inkooptaak bij bouwbedrijven neergelegd. Zij zitten inderdaad niet met het eerlijk behandelen van ongelijke biedingen probleem, dat met de aanbesteding op de hals wordt gehaald.Dat otnzorgen lijkt mooi, maar kan zowel economisch als met betrekking tot de positie van stakeholders behoorlijke gevolgen hebben. De stakeholder is iedereen die zich weleens op glad ijs waagt.  Ontzorgd ben je als overheid natuurlijk nooit, hoogstens heb je de verantwoordelijjkheden anders belegd. Dat een dijk niet moet barsten bij een stevige storm is natuurlijk ook een zorg ook als de verantwoordelijkheid verschuift van de publieke naar de private sfeer. En dat geldt natuurlijk ook voor de gladheidsbestrijding. Als de uitvoerder dat slecht doet en auto’s massaal slippen omdat de  onderaannemer ligt te slapen en niet op tijd strooit, blijft dat een probleem waar de overheid op wordt aangekeken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *