Belastingapplicatie gemeente Oude IJsselstreek – Aanbestedingsnieuws

Belastingapplicatie gemeente Oude IJsselstreek

Deze openbare aanbesteding omhelst de aanschaf van één of meerdere nieuwe softwarepakketten ten behoeve van de processen rondom het heffen en innen (inclusief kwijtschelding en waardering) van de gemeentelijke belastingen (inclusief optioneel een klantomgeving). Na afronding van deze aanbesteding wil de gemeente uiterlijk 1 juli 2022 een bewezen stabiel geautomatiseerd belasting- en waarderingssysteem in productie hebben genomen. De opdracht is opgesplitst in twee percelen: 

– Perceel 1: Belastingen.
– Perceel 2: Waarderen.

De applicaties (SaaS oplossing) dienen de primaire Belasting- Waarderen- en Taxeren functionaliteit van de gemeente te ondersteunen en te kunnen koppelen met aanwezige applicaties binnen de gemeente.
Het doel van de aanbesteding is het vinden van één softwareleverancier per perceel, die het Team Belastingen helpt uitvoering te geven aan de wettelijke taak omtrent het heffen, innen, waarderen en taxeren.
Een inschrijver kan op één of beide percelen
inschrijven. Aanbestedende dienst is de Gelderse  gemeente Oude IJsselstreek, een gemeente die is ontstaan uit een herindeling in 2005 van de opgeheven gemeenten Wisch en Gendringen. Het grootste dorp is Ulft, het gemeentehuis bevindt zich in Gendringen. Uit een landkaart van vroeger met ongebruikelijke plaatsnamen (de redactie meent dat Fina de uitgever was) herinneren wij ons Warm en Ziek als kernen.

De gemeente Oude IJsselstreek  is op zoek naar één inschrijver, voor perceel 1, die het Team Belastingen helpt bij het uitvoeren van de
wettelijke taak m.b.t. de gemeentelijke belastingen, namelijk:
1. De levering van de belastingapplicatie die het mogelijk maakt om alle gemeentelijke belastingen te heffen en te innen conform de belastingverordeningen van de gemeente Oude IJsselstreek. De belastingverordeningen zijn terug te vinden op
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/ en betreffen de volgende verordeningen / heffingen:

a. Afvalstoffenheffing
b. Lijkbezorgingsrechten
c. Forensenbelasting
d. Onroerendezaakbelastingen
e. Reclamebelasting
f. Toeristenbelasting
g. Marktgelden
h. Rioolheffing
i. Reinigingsrechten
j. Legesverordening
k. Precariobelasting

2. De koppelingen met diverse gegevensbronnen en applicaties.
3. Het converteren van de huidige gegevens naar de nieuwe applicatie.
4. De ondersteuning gedurende de looptijd van de overeenkomst van de belastingapplicatie.
5. De gemeente vraagt specifiek om een cloudoplossing (en niet een on-premise oplossing).

Ten behoeve van de wettelijke taak heeft het Team Belastingen processen ingeregeld en daarbij maakt zij op dit moment gebruik van de applicatie GISVG van Centric. Deze applicatie moet opnieuw aanbesteed worden en daarom is de gemeente op zoek naar een partner, die met haar de komende jaren de reis aan wil gaan, waar het de ontwikkelingen rondom het belastingdomein en de daarbij behorende processen betreft.   De gemeente verwacht dat door de aangeboden oplossing gebruik
gemaakt wordt van in de markt gebruikelijke standaarden zodat de continuïteit is gewaarborgd, ook op langere termijn.

De onderstaande cijfers geven een indicatie van de te verwachten totale afname, hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.
▪ Het team Belastingen verstuurt jaarlijks ca 25.000 gemeentelijke belastingaanslagen.
▪ Het aantal bekende objecten op dit moment aanwezig in de huidige belastingapplicatie betreft ca. 21.000.
▪ Het aantal actieve subjecten op dit moment bekend in de huidige belastingapplicatie betreft ca. 40.000.
▪ Het aantal te verwerken bezwaarschriften per jaar betreft ca. 300 stuks (waarvan ongeveer 275 gericht zijn tegen de WOZ-waarde en de overige betreffen verminderingen van gebruikersaanslagen).
▪ Het aantal subjecten dat gebruik maakt van automatische incasso betreft ca. 11.000.

De gemeente is op zoek naar één inschrijver die het Team Belastingen helpt bij het uitvoeren van de wettelijke taak (op basis van de Wet WOZ) m.b.t. waarderen van zowel woningen als niet-woningen ( Perceel 2) en het afhandelen van de gehele bezwaar- en beroepsprocedure, namelijk:
1. De levering van de waarderingsapplicatie.
2. De koppelingen met diverse gegevensbronnen en applicaties.
3. Het converteren van de huidige gegevens naar de nieuwe applicatie.
4. De ondersteuning gedurende de looptijd van de overeenkomst van de belastingapplicatie.
5. De gemeente vraagt specifiek om een cloudoplossing (en niet een on-premise oplossing).

Ten behoeve van de wettelijke taak heeft het Team Belastingen processen ingeregeld en daarbij maakt zij op dit moment gebruik van de applicatie 4Value van xxllnc. ook deze applicatie moet opnieuw aanbesteed worden.

De gemeente Oude-IJsselstreek wil haar dienstverlening continu verbeteren en aanpassen zodat haar dienstverlening aansluit bij de belevingswereld van haar inwoners. Leidend hierbij zijn onze visie op informatie en onze visie op dienstverlening.
De gemeente denkt dat een digitale klantomgeving voor het domein belastingen kan bijdragen aan een verbetering van onze (digitale)dienstverlening. Voor perceel 1 vragen wij aan inschrijvers om aan te geven wat ze kunnen bieden m.b.t. een digitale klantomgeving en welke investering daarbij hoort. Op basis daarvan beslissen we of we de digitale klantomgeving afnemen van de partij waar we een contract mee afsluiten voor de nieuwe belastingapplicatie. Een beschrijving van functionaliteiten is opgenomen in de aanbestedingsdocumenten.

Na afronding van deze aanbesteding wil de gemeente uiterlijk 1 juli 2022 een bewezen stabiel geautomatiseerd belasting- en waarderingssysteem in productie hebben genomen. De gemeente wil daartoe de overeenkomst in laten gaan op 15 januari 2022 met een looptijd van vijf jaar en vijf en een halve maand. Einddatum van deze initiële looptijd is dus 30 juni 2027. De overeenkomst kan na de initiële looptijd telkens, slechts op verzoek van opdrachtgever, verlengd worden met één jaar. De opdracht wordt per perceel gegund aan de inschrijver met de economisch meest voordelige inschrijving. De economisch meest voordelige inschrijving wordt door de aanbesteder vastgesteld op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding. 

Bron: Tenderned vrijdag 1 oktober 2021 https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/239626

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Translate »