Concessie IJssel Vecht gaat opnieuw

De provincies Gelderland, Flevoland en Overijssel besloten op 4 augustus 2020 de gunning van de concessie IJssel-Vecht aan Keolis in te trekken. Zij gaan de concessie opnieuw aanbesteden. Daarom werken de gezamenlijke provincies nu aan noodconcessie, in de noodconcessie blijft Keolis gewoon rijden.

©Gelderland 2020

We vragen Keolis deze te rijden. Dat is het beste voor de continuïteit van het openbaar vervoer. De noodconcessie moet zoveel mogelijk volgens de beoogde nieuwe dienstregeling en met het nieuwe zero-emissie materieel.

De reiziger staat voor de provincies voorop en moet erop kunnen rekenen dat de bus blijft rijden. De provincies gaan met Keolis -die nu het busvervoer op de Veluwe verzorgt- overleggen hoe de noodconcessie er precies uit komt te zien. Voor de reizigers, personeel én milieu is het de beste oplossing om de noodconcessie door Keolis te laten uitvoeren. Zo voorkomen we ook kapitaalvernietiging en gaan we zorgvuldig om met publiek geld.

Keolis had via een openbare Europese aanbesteding het recht gekregen om 10 jaar het busvervoer te verzorgen onder andere op de Veluwe. Bij de aanbesteding heeft Keolis opzettelijk onjuiste informatie verstrekt. Integer handelen en je aan de regels houden zijn basisprincipes waar niet aan getornd mag worden. We hebben dit besluit genomen op basis van juridisch onderzoek en maatschappelijke afwegingen.

Op 7 juli 2020 namen de provincies het voorgenomen besluit om de concessie in te trekken. In de tussenliggende periode hebben de 3 provincies de zienswijze van Keolis, reacties van andere vervoerders en de reizigersvereniging en inhoud van de gesprekken met de ondernemingsraad van Keolis en vakbonden serieus overwogen. De zienswijze van Keolis op het voorgenomen besluit heeft echter geen doorslaggevende nieuwe informatie opgeleverd.

De concessie IJssel-Vecht gaf Keolis het recht om het busvervoer te verzorgen in delen van Overijssel, Gelderland en Flevoland; voor de Veluwe en Midden Overijssel vanaf 13 december 2020, voor Lelystad per 4 september 2021 en voor IJsselmond vanaf 10 december 2023. De provincies betalen € 900 miljoen voor deze concessie.

Naar verwachting start de nieuwe concessie in december 2022.

Zie eerder:

Antwoord op Keolis Kamervragen

Keolis OV-concessie ingetrokken

Keolis ontslaat medewerkers aanbesteding met side letters

CDA stelt kamervragen over sideletters Keolis

FTM vindt side letters Keolis tender

 

en nog eerder, ook over de zelfde concessie:

Vier offertes voor busvervoer in de streek IJssel-Vecht

GS Overijssel: “Naam op trein geen belangenverstrengeling”

Naam gedeputeerde Overijssel op trein latere aanbestedingswinnaar wekt wrevel

redactie Auteur

Geef een reactie