Swietelsky wint spoorverdubbeling maaslijn – Aanbestedingsnieuws

Swietelsky wint spoorverdubbeling maaslijn

De elektrificatie en gedeeltelijke spoorverdubbeling van de Maaslijn is gegund aan Swietelsky Rail Benelux. De spooraannemer heeft de Europese aanbesteding gewonnen en gaat aan de slag met de werkzaamheden aan het spoor tussen Nijmegen en Roermond. Dat bericht Prorail.

Swietelsky heeft voor dit project een robuust plan ingeleverd. Daarin is niet alleen gekeken naar de kosten maar ook naar voldoende capaciteit om de indienststelling van het treinverkeer in 2027 mogelijk te maken. Ook geeft Swietelsky in haar voorstel aan rekening te houden met de omgeving door de hinder gedurende de bouw zo gering mogelijk te houden.

Eind 2027 moet deze 88 kilometer lange spoorlijn gereed zijn.

Op vier plekken langs de Maaslijn, Cuijk, Boxmeer, Venray en Reuver, wordt een extra spoor aangelegd. Op die locaties wordt het aantal sporen van één naar twee uitgebreid en kunnen tegemoetkomende treinen elkaar passeren. Bij de aanleg van de huidige spoorbaan is al rekening gehouden met dubbelspoor. Dat betekent dat er bijna overal voldoende ruimte is naast het spoor voor een tweede spoor en de palen voor de bovenleiding.

Van deze spoorlijn maken ongeveer 22.000 reizigers per dag gebruik. De Maaslijn is gleged voor de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland. Dat deze spoorlijn nu geëlektrificeerd – en deels verdubbeld – gaat worden zorgt ervoor dat er niet alleen sneller, maar ook duurzamer kan worden gereden.

Bron: Prorail, 25 okober 2023

©Prorail 2022

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *