Herinrichting Utrecht Lombokplein via Mercell aangekondigd – Aanbestedingsnieuws

Herinrichting Utrecht Lombokplein via Mercell aangekondigd

De gemeente Utrecht heeft via Mercell een aankondiging gepubliceerd voor de herinrichting van het Lombokplein. Deze aanbesteding is een twee-fase aanpak, bestaande uit de bouwteamfase en realisatiefase. In de bouwteamfase ligt er een gezamenlijke opgave met name op het gebied voor het verder uitwerken van het ontwerp en het uitwerken van de fasering ter voorbereiding op de start realisatiefase.

Het project typeert zich volgens Utrecht, als uitdagend op het gebied van techniek, omgeving en politieke sensitiviteit. En dan volgt er in de leidraad weer een prachtig staaltje proza dat niet iedereen zo uit zijn pen zou durven laten vallen:

“De gemeente heeft het eindbeeld van het project scherp, alleen weet het niet goed hoe dit eindbeeld te realiseren.”

Enerzijds gaat het om het doortrekken en herstellen van de Leidse Rijn. Het water wordt teruggebracht,
het fietspad hierlangs wordt rechtgetrokken en langs de route komt bebouwing. De herinrichting van het
huidige Westplein is van een andere orde. Hier is de opgave vooral het herstellen van het stedelijk
weefsel: van een barrière van infrastructuur weer een prettig, levendig stuk stad maken door het
toevoegen van een Lomboks bouwblok en een parkje aan het water. De verkeersbundel wordt
getransformeerd naar een stadsstraat. Een prettige, goed oversteekbare straat van 2×1 rijstrook met een
snelheidsregime van 30 km/u, die daarnaast ook de bereikbaarheid van de binnenstad borgt.

Onderdeel van het plan is ook de herinrichting van de Graadt van Roggenweg. Deze vormt in de huidige situatie een zware infrastructuurbundel, bestaande uit een trambaan en minimaal twee rijstroken per rijrichting. Ook de Graadt van Roggenweg dient omgebouwd te worden tot stadsstraat die beter oversteekbaar is en meer verblijfskwaliteit heeft.

NDR 1

Via het lokale podium DUIC vonden we een link met visuals voor deze plannen. Buitengewoon veel groen, fly overs voor busverkeer, hoge kademuren met een kadeterras, bomen in verschillende kleuren bloesems, waaronder ook wit dus vermoedelijk fruitbomen, een helblauwe lucht. Alleen geen vliegende meeuwen meer. Even gecheckt met de werkelijkheid de flyover en de minaret waren er al, alleen de blauwe lucht en de enorme hoeveelheid bomen ontbreekt.

Duic

Dit zijn de plannen voor de Graadt van Roggenweg; Minder ruimte voor auto’s en maximumsnelheid naar 30 km/h (duic.nl)

Zo moet het Lombokplein in Utrecht er over een aantal jaar uitzien | De Utrechtse Internet Courant (duic.nl)

Plannen voor Lombokplein weer een stap dichterbij; Utrechters kunnen hun mening laten horen (duic.nl)

Utrecht

Programma van Eisen Lombokplein, Herstructurering Westplein, Leidse Rijn en Graadt van Roggenweg (utrecht.nl)

NDR 2 We merkten bij deze aanbesteding dat er weer een fantastisch vormgegeven hypermodern logo in stond van Utrecht.  Nee, dat is dus ironie maar dat wordt als stijlfiguur over huisstijl gesproken, niet in elk landsdeel even goed herkend. Het logo in het aanbestedingsstuk van vandaag 3 oktober 2023 ziet er nog erg hetzelfde uit als dat van voor de aanbesteding van 20 augustus 2020

Uitspraak vormgevers Utrecht: relatieve beoordeling

Het eindresultaat voor ogen hebben en het eindresultaat reealiseren, daar zitten nog heel wat praktische bezwaren tegen in de weg. Dat zegt ook allemaal wat over hoe het er op zijn Jeroen Bosch’ achtigs aan toe gaat in Utrecht:

Eerder op deze site

Roltrap naar de maan in Utrecht

Jaarbeurspleingebouw Utrecht

En leest u vooral ook even:

PIANOo publiceert praktijkklucht “duurzame” Utrechtse busbaan

©Utrecht 2023 (vogels Aanbestedingsnieuws, vervaardiger: onbekend vermoedelijk ontwerpStudioRuimte)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Translate »