Doelgroepenvervoer zelfredzaam: Oma Anne Fleur niet thuis met Kerst
VAN ONZE REDACTIE – Het zou een gezellige kerst worden en de oma van Anne Fleur Dekker zou komen met de regiotaxi in de omgeving van gemeente Wijdemeren. Zou, want Anne Fleur rapporteert via Twitter dat de taxibus niet is langsgekomen. Omdat zij afhankelijk is van rolstoelvervoer en de rolstoel niet in een reguliere taxi mee kan, blijft oma nu thuis met Kerst. Er lijkt geen alternatief.
In de omgeving van Wijdemeren rijdt Taxi Hop, een onderneming uit Baarn, rijdend in de omgeving Gooi / Amersfoort. Taxi Hop is een onderneming die geplaagd wordt door sterk fluctuerende loonkosten bij opeenvolgende verliezen van aanbestedingen. Taxi Hop is daar in 2013 al aan failliet gegaan en heeft daarop een doorstart gemaakt. In juni berichtte OV Pro al over de loonkostenontwikkeling bij Taxi Hop. Hop zei daar toen over dat het lastig was “omdat het altijd weer afwachten is, of je een aanbesteding gegund krijgt.
Het Wmo-vervoer Gooi en Vechtstreek wordt met ingang van sinds 2012 door De Vier Gewesten verzorgd. Franchisenemers Taxi Hop en Verhoef Personenvervoer verzorgen thans het vervoer. Dan laat zich raden wat het probleem is: de aanbesteding loopt af. Op Tenderned is nog geen recente aanbesteding te vinden, maar de looptijd van het vorige contract loopt tot 1 januari 2018, vinden we in een rapport van de Regio Gooi- en Vechtstreek.
“De overeenkomsten voor de Wmo-taxi, het leerlingenvervoer en het vervoer van en naar dagactiviteit /
sociaal werkvoorziening lopen tot 1 januari 2018. In 2017 willen de gemeenten, mede op basis van pilots in de uitvoering bepalen in hoeverre het zinvol is om deze overeenkomsten te bundelen onder één overeenkomst doelgroepenvervoer. Dit traject is op 1 januari 2016 gestart.
Al sinds 2016 zijn werkgroepen daar bij Wijdemeren aan het kijken of het allemaal goedkoper én beter kan. Of je de opdracht volgend jaar weer krijgt, als onderneming, is weer een gelijke 1/x-aantal inschrijvers kans. En bij de berekening van die kans zijn je vorige prestaties van 2012-2017 volstrekt irrelevant. Een schop onder je kont, met een kans van 1 op onbekend dat je een schop terug mag geven.
Hoe ga je de leegloop van personeel tijdens de kerst bestrijden? Met een zak geld is het in elk geval niet, want die is tijdens de looptijd wel op gegaan. Extra chauffeurs bij zetten is maar voor een paar dagen, net de feestdagen dus het kost te hoofdprijs, en je moet het zelf financieren. En tot die tijd moet je als ondernemer precies bieden wat de klant vraagt.
In de beleidsstukken van Wijdemeren vinden we (p.16) dat dit ook precies de bedoeling was. Zelfredzaamheid van de doelgroep stimuleren. Zo vermeldt de najaarsraportage die begin december in de raad van Wijdemeren op de agenda staat, met een vooruitblik op de volgende periode waarin het doelgroepenvervoer moet worden aanbesteed:
Om de participatie voor de kwetsbare groepen in de samenleving te borgen, willen we zorgen voor een duurzame uitvoering van de diverse vormen van vervoer, zoals de Wmo-taxi,leerlingenvervoer, dagbesteding-vervoer en WSW-vervoer. De gemeente Wijdemeren is bestuurlijk trekker van een regionaal onderzoek binnen Gooi & Vechtstreek naar deze vervoersstromen en hoe ze gecombineerd kunnen worden. Daarbij wordt het doelgroepenvervoer en het openbaar vervoer in samenhang bekeken, alsmede de eigen verantwoordelijkheid en eigen kracht van de aanvrager.
Als er helemaal geen busje komt is dat natuurlijk zero-emissie vervoer. Bovendien is je kleindochter op Twitter laten bedelen om vervoer, natuurlijk ook een vorm van zelfredzaamheid. Onze redactie had een déjà vu(e). Dat “zelfredzaamheid stimuleren” in het denken van ondernemers uitmondt in niet-leveren, dit zagen we ook al eens bij zero-emissie daklozenopvang en dito crisisopvang voor mishandelde vrouwen. Oh ja, en ook bij het duurzame busvervoer in Noord-Holland, dat nu duurzaam niet meer naar Schagen rijdt.