Minder bussen in kop van Noord-Holland na duurzame aanbesteding – Aanbestedingsnieuws

Minder bussen in kop van Noord-Holland na duurzame aanbesteding

Het zou een duurzame aanbesteding worden. Dáárover heeft Noord-Holland al meer persberichten gestuurd. Zo zou er een “kwaliteitsimpuls” zijn en zou het openbaar vervoer meer “vraaggericht” worden en vooral dus duurzaam. Dat betekent blijkbaar, dat een aanzienlijk deel van de bussen geschrapt wordt. Onder meer Schagen is onaangenaam verrast over het aantal verdwenen buslijnen.

De redactie van Aanbestedingsnieuws had de aanbesteding er nog bij gepakt. We hadden zelfs het kaartje vergroot uitgeknipt, zodat iedereen kon zien om welke lijnen het zou gaan. We hebben wel 3 keer over de aanbesteding bericht, toen die er was, toen de voorlopige gunning er was en toen de provincie met een persbericht kwam voor de vorm ook nog maar, een alcateltermijn of twee later. We hebben het persbericht uitgevlooid en de uitvraag gezien. Het moest een duurzame aanschaf worden. Maar dat er aanzienlijk minder bussen moesten gaan rijden, nee. Dat stond echt niet in de tender. Niet zo, dat het voor de eenvoudige aanbestedingsjurist te begrijpen was.

De Vliegende Hollander, Albertus Pinkman Ryder; (ook zero-emissie)

Uit de Tender viel sowieso niet veel te begrijpen. Want de aankondiging ervan heeft de oninspirerende titel UITNODIGING TOT MARKTCONSULTATIE, alsof het hier niet gaat om een aankondiging van een opdracht maar om een uitnodiging tot marktconsultatie, kortom alsof het om een geen-aanbesteding gaat. Als er op 25 juli ineens een gunningsbericht bij verschijnt is het duidelijk, dan was het toch een aankondiging.

Toch hadden we dat er in de lijnen zou worden gesneden, al lang kunnen weten, volgens de Provincie Noord-Holland. Zo bericht tenminste de lokale zender Schagen FM. In die regio wordt er gesneden in 152 (Schagen-Callantsoog-Julianadorp) en 150 (Schagen-Zijdewind-Winkel-Heerhugowaard)en 158 (Den Helder-Anna Paulowna-Westerland-Hippolytushoef). Daarmee is zeer tegen de zin van de gemeente, onder meer het Regius College van de openbaar vervoerskaart geveegd.

Opletten geblazen voor alle duurzame bus-aanbestedingen, recentelijk ook onder meer in Almere en Amersfoort en in de provincies Overijssel en Gelderland. Duurzame buslijnen blijken newspeak voor denkbeeldig busvervoer. Schrap anders alle lijnen. Dat is ook zero-emissie.

Noord-Holland koopt bussen duurzaam in, 15 september 2016

Noord-Holland gunt langjarige concessie aan Connexxion 26 mei 2017

Noord-Holland gunt vervoersconcessie aan Connexxion 7 juli 2017

 

Hieronder het belangrijkste fragment uit de ambities-paragraaf van het Programma van eisen. Merk op dat het woord ‘minder’ er niet in staat:

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *