Aanbesteding bruggen Apeldoorns Kanaal te duur: ambitie blijft staan – Aanbestedingsnieuws
MobileMobile

Aanbesteding bruggen Apeldoorns Kanaal te duur: ambitie blijft staan

Een aanbesteding voor het vervangen van bruggen en het daarmee bevaarbaar maken van het Apeldoornsch kanaal is mislukt. Het plan moet het kanaal bevaarbaar maken voor motorboten, met onder meer hogere bruggen en/of het verwijderen van bruggen. De ontvangen inschrijvingen op de aanbesteding waarover Aanbestedingsnieuws al in maart berichtte, waren allemaal te duur. De stuurgroep Veluwekroon concludeert dat het project niet alleen te duur, maar ook niet uitvoerbaar is op de beoogde manier.

Toch blijven diverse fracties in de gemeente Apeldoorn de ambitie volhouden om de monumentale bruggen, waaronder een authentieke Bailey-brug te vervangen. Ook het Apeldoorns college heeft bij monde van wethouder Kruithof (PvdA) diverse bijeenkomsten belegd met de andere “kanaalgemeenten”  om zowel de activiteiten als bevaarbaarheid van het kanaal top de agenda te houden en te bewerkstelligen.

De inmiddels afgebroken aanbesteding is niet de enige ontwikkeling in en om de omgeving van Apeldoorn en het Apeldoornsch Kanaal. Het kanaal, dat er vrij doorsnee kanalig uitziet, moet worden opgestoomd in de vaart der volkeren. Het kanaal moet van Hattem tot Dieren bevaarbaar worden. Dat is tenminste de bedoeling van het Project “Beleef het Apeldoornsch Kanaal”.

In mei 2016 stelde de VVD, CDA en Lokaal Apeldoorn nog vragen, waarom er een scheepsbaan (Boat conveyor) moest worden aangelegd, op een kanaal waarvan de bevaarbaarheid nog niet is bewerkstelligd. Eerder gaf in 2015 de gemeente via een bestemmingsplanwijziging toestemming een sexinrichting te exploiteren in een voormalig restaurant aan het kanaal.

Waarom is de bevaarbaarheid van het kanaal dan zo nodig? Dat blijkt uit een raadsbrief, is op reactieve aanwijzing van de provincie Gelderland. Volgens de Provincie Gelderland zou “reuring” op het kanaal nodig zijn. Die conclusie trekt het op basis van een in opdracht van de Provincie opgesteld rapport van Ecorys. Dat rapport schatte de kosten voor het bevaarbaar maken al op €120 miljoen. Al in 2001 raamde Arcadis de kosten voor de ontwikkeling op €175 miljoen. Voor de plannen is €1,7, miljoen in de begroting gereserveerd, zo berichtte Aanbestedingsnieuws eerder.

Volgens dat rapport zouden er wel 60/70fte aan het werk kunnen worden geholpen met het bevaarbaar maken van het kanaal, en zou het voor 18 miljoen aan “recreatieve kansen” opleveren. Het rapport merkt wel voorzichtigheidshalve wel op dat die recreatieve kansen ook zonder het bevaarbaar maken van het kanaal gehaald kunnen worden. In welke branche de recreatieve kansen precies zo hoog uitvallen, staat er niet bij.

Daarbij zijn het oppositiepartijen die kritische vragen stelden, niet tegen maar juist vóór uitvoering van het plan. Zo verdedigde D66-woordvoerder Paula van Donswijk het voorstel met de mogelijkheid recreatie aan het kanaal uit te breiden. De PvdA noemt het plan van de eigen wethouder om te varen op het Apeldoornsch Kanaal juist “luchtfietserij”. De heer Öcal (PvdA)vindt het niet nodig veel geld te steken in het bevaarbaar maken van het kanaal, maar vindt ook dat het kanaal wel een verzetje kan gebruiken. “Meer reuring zal worden toegejuicht”.

Volgens het CDA is de ambitie van het college voor een bevaarbaar kanaal mogelijk van meet af aan niet serieus. “Er is ooit een koers uitgestippeld, maar er is nooit een serieuze poging gedaan om het kanaal bevaarbaar te maken.” Daar is het CDA toch voorstander van. CDA (de heer Van der Borg) vindt dat het bevaarbare kanaal een belangrijke functie heeft in het toeristisch toplandschap. Dat kost geld, en dat zou niet alleen gemeenschapsgeld moeten zijn, maar het geld zou met andere (zaken)partners, en ook de provincie, moeten worden gezocht.  De ChristenUnie is een voorstander van toeristisch toplandschap, maar de IJssel is vlakbij en Apeldoorn heeft prachtige sprengen en andere heel mooie zaken. “Het kanaal is ook heel mooi, maar het is niet nodig om te overdrijven.”

Wie er ook moge overdrijven… in de tenders komt het vooralsnog niet tot uiting. Op TenderNed zijn aanbestedingen te vinden van het Waterschap, per 13 juli 2017, voor (pand 6) het uitbaggeren van 100.000m3 slib De kosten van die aanbesteding zijn €5 miljoen. Eerder is er een inkooporder uitgezet voor (pand 5) het vervangen van damwanden, (gewonnen door Combinatie Pannekoek GWW BV/Kurstjens BV ).

 

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *