Zomerspecial: Gedoodverfde winnaars en psychologie
Er is maar een die je wil dat er wint, maar die mag je niet kiezen. Eigenlijk is de wedstrijd al beslist voordat die is begonnen want iedereen weet dat Eddy Merckx, als hij niet van zijn fiets valt deze Tour de France gaat winnen. Dan is het een beetje stom om de hele Tour maar af te gelasten, want Eddy wint toch. Wie ook geen idee heeft is Eddy zelf. Die denkt, “Oh help, dalijk val ik van mijn fiets… Straks kom ik om die bocht en dan moet ik meteen terugschakelen om later nog bergop te komen”. De omstanders hebben er aanzienlijk meer vertrouwen in, maar die hoeven dan ook geen Mont Ventoux te beklimmen, ja in de auto met de caravan om aan de kant te staan, de dag ervoor.
May the best man win. Het publiek en de rechtvaardigheid willen, dat de beste wint. We willen niet dat er zich een kosmisch drama voltrekt en de gedoodverfde winnaar vlak voor de finish het complete peloton ten val brengt, waarna de rode lantaarn over de gevallen slachtoffers heen fietst en alsnog wint. In de Tour komt de underdog niet snel boven, omdat de wedstrijd zo lang is dat je eerder afstapt dan achteraan blijft bungelen, waardoor de prestaties gemiddeld dichter op elkaar liggen. Wanneer wint de underdog van niemands voorkeur? Dat zou een beetje doen denken aan het EK 2004. Als Griekenland wint van Portugal door een of ander toeval, dan is dat vreselijk onbevredigend. Griekenland eindigde nog als ex aequo 2e met Spanje in de groepsfase en kwam door op doelsaldo.
Zo zou je ook niet moeten willen dat 3a3 je aanbesteding … … ik noem maar iets, afvalverbranding, wint. Daar zit maar 1 ZZP’ er die zichzelf een slag in de rondte werkt en helemaal geen verstand heeft van afval. Doet eigenlijk alleen maar mee om in de stukken te neuzen om wat meer te weten over de aanbesteding. Daar ga je het lot van al die werknemers toch niet vanaf hangen zeg. Dat is geen overgang van onderneming maar ondergang van onderneming. Eddie Mercks zei al dat het allemaal psychologie was. En dat is ook zo. Fietsen lijkt een solo sport maar zodra je met meer dan 1 fietst, draait alles om of jij het tempo nog wel bij kan houden, wie er waar demarreert en hoe, dat is al zo met naar school fietsen. Zo rijd je je algauw leeg. Puur op psychologie.
Je kan als gedoodverfde winnaar jezelf helemaal gek maken met het enkele aanwezig zijn van een nummer 2, ook al stelt die echt niets voor en krijgt die de opdracht echt niet zomaar gegund. Zo verlies je alsnog de wedstrijd omdat je jezelf gek hebt gemaakt van angst, jezelf volledig belachelijk maakt op de fiets door nog erger te trappen dan een amateurfietser, schakelfouten te maken alsof je alleen een terugtraprem gewend bent, puur omdat je er niet bij bent met je kop. Omdat je de hele tijd op je tandvlees fietst terwijl die ander zijn absurde tempo ook heus niet volhoudt. Omdat je tegen jezelf vecht en je bent een taaie tegenstander.
Met een sport is dat de sport. Met inkopen is dat echt zonde van de energie. Je wil dat de verkopers zich inzetten voor het best mogelijke resultaat, niet voor een slecht resultaat dat toevallig beter is dan alle andere concurrenten. Je wil dat ondernemers zich richten op de best mogelijke versie van hun product. Vandaar dat je met inkopen ook altijd nog kan nadenken over wat je nou echt wil. Je bent vrij om doorslag te geven aan elk niet op zich relevant wedstrijdelement. Als de verkoper vindt, dat je een Audi moet vanwege de geweldige prestaties mag je heus best toch overstappen naar de hippe Daewoo Matiz omdat die zo mooi geelgroen is. Ook al slaat dat nergens op. Ook al had Audi gratis zijn auto mooi geelgroen gespoten.
Al is het dus de vraag, of dat met aanbesteden ook zo is. Moet je gunnen op basis van de EMVI superformule als die nu eenmaal in de uitvraag stond? Mag je niet meewegen dat die toch al dubieuze, maffiose leverancier nu ook nog eens zijn baard heeft laten staan? Is er dan niemand die de gedoodverfde winnaar wat kan aanmoedigen langs de zijlijn?
Mr.drs. S.M. Ploeg
Zie ook:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1032852/top-10-voor-deze-auto-s-vallen-de-meeste-vrouwen
[bol_product_links block_id=”bol_5d82f9920d9ff_selected-products” products=”9200000103008017″ name=”eddy” sub_id=”sub” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]