Zeeland krijgt 6 miljoen van Rijk voor nieuw vervoerssysteem – Aanbestedingsnieuws

Zeeland krijgt 6 miljoen van Rijk voor nieuw vervoerssysteem

Zeeland bericht dat de provincie 6 miljoen van het Rijk heeft gekregen voor een nieuw vervoersplan. Dat moet beter voorzien in de vraagbehoefte. Nou dn weet je het al. Er gaan weer lijnen verdwijnen. “Momenteel rijden de grote bussen een groot deel van de dag leeg rond en tegelijk is er weinig vervoer beschikbaar in de avonduren en in het weekend. Bovendien zijn er nu minder vervoermogelijkheden en sluiten verschillende vormen van vervoer soms onvoldoende op elkaar aan.”

In het nieuwe vervoersplan wordt het zelfde budget beter ingezet en kunnen belangrijke stappen worden gezet om de leefbaarheid en bereikbaarheid van Zeeland te verbeteren. Ook WMO-vervoer maakt onderdeel uit van het nieuwe plan. Dat is uniek. Het komende jaar wordt al een start gemaakt via projecten op verschillende locaties in Zeeland.

Gedeputeerde Harry van der Maas:

“Er komen grote veranderingen voor reizigers in Zeeland. Met hulp van het Rijk zorgen we voor een goede overgang naar nieuwe vormen van vervoer. Ik ben blij dat het Rijk de Zeeuwse plannen ondersteunt. We gaan samen aan de slag om Zeeland beter bereikbaar te maken voor iedereen en ik hoop dat we hiermee een voorbeeld zijn voor andere regio’s!”

NDR:

©zaz 2019

Aanbestedingsnieuws vermoedt al langer dat het Rijk schuil gaat achter de deelfietsen economie van Donkey Republic, Tier, Felix en de hele reut, die is ontstaan van overal fietsen achterlaten en dan maar hopen dat iemand zijn ziel aan de duivel verkoopt en zichzelf berooft van zijn busvervoer door vervangend met de deelfiets te gaan.

Helemaal geen openbaar vervoer maar iedereen een deelfiets die met GPS gemonitord wordt, zodat van iedereen bekend is, waar hij is, dat is de natte droom van elke liberaal. Van bovenaf monitoren of alle zelfbedorven zieltjes wel met hun deelfiets netjes braaf naar hun ouders gaan en niet ineens afslaan naar een of ander vriendje voor staatsondermijnende activiteiten.

Quo vadis als dit quasivraaggestuurde ideaal helemaal tot het uiterste doorgevoerd op neerkomt: een openbaar vervoer dat vraaggestuurd is is namelijk intrinsiek een individueel vervoer en dus niet openbaar. AI. Dat kunnen we misschien herkennen van het al even idiote op basis van het gelijkheidsbeginsel inkopen. Oftewel op basis van het gelijkheidsbeginsel “inkopen” want dat kun je geen inkopen noemen. Wat is individueel openbaar vervoer? Dat je een getrackte fiets of scooter kan huren voor een astronomisch bedrag? Dat kun je moeilijk openbaar vervoer noemen. En commercieel is het ook niet.

Commerciëel is om die fiets in eigendom te hebben en het overal mee naartoe te nemen tot je bed aan toe. Dat is de catch 22 waarover we hier al alle dagen zingen. De deeleconomie kan niet omdat niemand dat wil. Ja natuurlijk, dat kan wel, je kan er wel voor zorgen dat iemand dat toch wil, wat ie niet moet willen. Je kan iemand ook een been breken en dan wil hij ineens vanzelf dat er een bus of een deelfiets of een kamelentocht is vanuit zijn huis naar het ziekenhuis. Dat kwalificeert dan als afpersing maar is ook wel heeel vraaggestuurd. My kingdom for a horse!

Waarom kon het altijd, deze catch 22 en nu ineens niet meer? Waar is de liefde? Voor mensen die slecht ter been zijn en die ook van het bejaardentehuis naar het kerkhof willen met de bus? Mag iemand op leeftijd met de bus naar de supermarkt? Iemand op leeftijd die weliswaar VVD’er was en al het geld van de wereld heeft, die moet toch overal kunnen wonen, ook gewoon thuis in…Naarden? Daar moet toch een bus heen dan, van en naar het station, dat is toch niet te veel gevraagd. Of zijn er soms alleen nog misdadigers duurzaam gehuwd als dekmantel?

Wat moet men verwachten van openbaar vervoer? Wie heeft er “recht” op, moet iedereen overal heen kunnen? Van alle zielen mag je van blinden niet vragen dat zij zelf in de eigen gefinancierde auto springen, dat willen we niet. Moeten blinden hun vrienden en vriendinnen zelfredzaam zelf met de bus kunnen gaan opzoeken of moeten zij van de staat gesponsord WMO-vervoer krijgen naar elke locatie? Voor wie ook denkt dat het of of is, heb ik slecht nieuws. Het is en en. De ervaring van Aanbestedingsnieuws is dat het de blinden allebei wordt afgepakt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *