Unimog innovatie van Prorail en NS: treintruck sleepwagen – Aanbestedingsnieuws

Unimog innovatie van Prorail en NS: treintruck sleepwagen

Per 1 oktober 2023 beschikt ProRail over een krachtig railwegvoertuig dat ingezet kan worden bij incidentenafhandelingen op het spoor: de Unimog. Met de Unimog kunnen reizigers sneller uit een gestrande trein komen. De Unimog wordt in eerste instantie voor NS ingezet, maar komt ook voor andere vervoerders beschikbaar.

ProRail beschikt nu over vier Unimogs. Deze staan op standplaatsen van ProRail langs de zogenaamde A2-corridor: het traject van Amsterdam via Utrecht en Den Bosch naar Eindhoven. Indien nodig kan de Unimog ook op een ander baanvak ingezet worden. Bij de inzet van de Unimog ontstaat een nauwe samenwerking tussen de gestrande vervoerder, de treindienstleider en de Unimogbedienaar. Het doel is om de dienstregeling zo snel mogelijk weer te hervatten na een stranding.

Incidentenbestrijding kan dit unieke railwegvoertuig inzetten om bijvoorbeeld gestrande treinen af te voeren. Dit gebeurt vooral bij calamiteiten waarbij een trein externe elektrische aandrijving nodig heeft en andere afsleepmiddelen niet kunnen of mogen worden ingezet, bijvoorbeeld bij problemen met de bovenleiding. Dit soort strandingen duren vaak lang en veroorzaken veel overlast voor reizigers en het treinverkeer.

Het voertuig beschikt over een hoogwerker om veilig en gemakkelijker op hoogte te kunnen werken. De Unimog mag zowel over de weg als op het spoor rijden en is daarnaast niet afhankelijk van de bovenleiding: heel handig dus wanneer de spanning op de bovenleiding niet beschikbaar is. Bij een incident bepalen de mensen bij ProRail welk middel het beste past om het incident op te lossen.

Incidentenbestrijding kan dit unieke railwegvoertuig inzetten om bijvoorbeeld gestrande treinen af te voeren. Dit gebeurt vooral bij calamiteiten waarbij een trein externe elektrische aandrijving nodig heeft en andere afsleepmiddelen niet kunnen of mogen worden ingezet, bijvoorbeeld bij problemen met de bovenleiding. Dit soort strandingen duren vaak lang en veroorzaken veel overlast voor reizigers en het treinverkeer.

Het voertuig beschikt over een hoogwerker om veilig en gemakkelijker op hoogte te kunnen werken. De Unimog mag zowel over de weg als op het spoor rijden en is daarnaast niet afhankelijk van de bovenleiding: heel handig dus wanneer de spanning op de bovenleiding niet beschikbaar is. Bij een incident bepalen de mensen bij ProRail welk middel het beste past om het incident op te lossen.

Bron: Prorail, 7 oktober 2023

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *