Royal Haskoning ontwerpt DO station Nijmegen Heyendaal
Het voorlopige ontwerp van de herinrichting van het station is klaar. Het station moet groener worden en er komt meer ruimte voor het groeiende aantal reizigers. Het op twee na drukste station van de regio krijgt onder andere een nieuwe brug over het spoor, een betere entree aan beide zijden, de fietsenstalling wordt uitgebreid én de perrons worden verbreed zodat daar ruimte is voor meer reizigers. Aan de kant van het Technovium komen zitplekken in het groen voor onder andere reizigers en studenten van het ROC.
De gemeente Nijmegen, Provincie Gelderland en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn opdrachtgever voor dit project. Zij hebben hun eigen wensen gecombineerd met die van de buurtbewoners, de trein- en busvervoerders en NS Stations. Op basis van deze wensen is het nu afgeronde voorlopige ontwerp ontstaan. Nu dit ontwerp er is, worden nog meer partijen betrokken om mee te praten over het definitief ontwerp. Dat traject wordt door ProRail uitgevoerd en in samenwerking met ingenieursbureau Royal Haskoning DHV.
Station Nijmegen-Heyendaal werd geopend op 28 mei 1972. Sindsdien is het aantal treinreizigers gegroeid naar 7.200 in- en uitstappers per dag en de verwachting is dat het aantal reizigers op de Maaslijn met nog eens 18 procent zal groeien in de periode 2016-2031. Vooral studenten en medewerkers van de Hogeschool Arnhem-Nijmegen, de Radboud Universiteit en het UMC maken gebruik van het station.
Volgens de gemeente Nijmegen zijn er “lange rijen voor de chipkaart-paaltjes”. Het station is nu “bovendien moeilijk te vinden voor reizigers en de uitstraling past niet meer bij een moderne campus.”
Bron: Nijmegen, 3 mei 2022