Ondertussen gegund: Passerelle Zwolle aan IPV Delft, Karres en Brands en Ingenieurbüro Miebach – Aanbestedingsnieuws

Ondertussen gegund: Passerelle Zwolle aan IPV Delft, Karres en Brands en Ingenieurbüro Miebach

De gunning is weer eens stilletjes voorbij gegaan. Ineens kregen we een zoekimpuls, hoe is het daar toch in Zwolle. Nou: drie bureaus ipv Delft, Karres en Brands en Ingenieurbüro Miebach (Dui) werkten de afgelopen anderhalf jaar gezamenlijk aan het ontwerp van de duurzame loopbrug in Europees naaldhout, met Karres en Brands als coördinerend architect, zo bericht de gemeente ongedateerd.

Ook de gemeente Zwolle, ProRail en adviesbureau Attis maakten actief deel uit van het multifunctionele ontwerpteam. Daarnaast zijn de wensen van inwoners en ondernemers meegenomen.

In het najaar 2022 is de aanbesteding van de brugconstructie boven het spoor afgerond. ProRail heeft de aanbesteding op de markt gebracht namens de gemeente. Dura Vermeer is de winnaar geworden van de aanbesteding en gaat de passerelle bouwen. De gemeente zoekt in 2023 de bouwer van de openbare ruimte op de brug. Hier gaat om het aanleggen onder meer van het groen, de bestrating en de bankjes.

Water krijgt een belangrijke plek op de passerelle. Niet alleen omdat het de beplanting moet voeden, maar ook als beleving. Bezoekers kunnen het water echt zien en aanraken. Zo loopt overtollig regenwater deels zichtbaar weg via een speciale goot. Ook komt er een speciaal waterkunstwerk op het hoogste punt van de brug. Het idee is om kunstenaars te vragen om van ‘de bron’ die nodig is om de beplanting water te geven een speciaal object te maken dat de beleving van de passerelle vergroot.

Bron: Zwolle, ongedateerd bericht op de projectpagina, ergens na de gunning in 2022,vermoedelijk december 22 of januari 23 gelet op de datering van de afbeeldingen.

Zwolse Passerelle aanbesteding zonder afbouw 5  april 2022

MKI Farce leidt tot houten loopbrug in Zwolle 4 februari 2022

Ontwerp voor Zwolse houten passerelle gereed: raad moet beslissen 24 september 2021

Trebbe Dura Vermeer gaat Gildenhof ontwikkelen in de spoorzone van Zwolle 5 april 2022

NDR

Aanbestedingsnieuws was erg kritisch op de passerelle en is dat nog steeds. Een houten brug kan wel, over een greppel of zo. Het is zonde van het hout, een duur maar nog veel kostbaarder en onderhoudsintensief materiaal dat (voor de brugbouw) zeker niet duurzamer (in de zin van langere tijd meegaan) is, waar je wel duizenden boeken van had kunnen produceren. En dan hebben we het nog maar niet over de brandwerendheid, de kosten voor onderhoud in de vorm van verven en toezicht op dat onderhoud, en het risico op houtrot en andere kwalen die hout te parten kunnen spelen, waar beton stukken minder last van heeft. Heeft Aanbestedingsnieuws dan ook bouwkunde gestudeerd nee, maar dat vergt ook geen bijzondere expertise.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *