Ontwerp voor Zwolse houten passerelle gereed: raad moet beslissen – Aanbestedingsnieuws
KlussenKlussen

Ontwerp voor Zwolse houten passerelle gereed: raad moet beslissen

Laatst geupdate op september 29, 2021 door redactie

Zwolle heeft een opdracht tot de ontwerp van een duurzame loopbrug laten maken. Dat ontwerp is nu gereed en klaar om voor te leggen aan de Zwolse gemeenteraad. Begin dit jaar stelde de raad al het zogenoemde ‘Beeldkwaliteitsplan Passerelle’ vast. Hierin staat op hoofdlijnen hoe de brug er uit komt te zien. De schetsen die er toen waren zijn gedeeld met de stad en diverse betrokkenen. De kijkers van het Spoorcafé vroegen bijvoorbeeld aandacht voor de toegankelijkheid en de veiligheid. Reacties uit de stad hebben geleid tot een aangescherpt ontwerp. Dat is nu klaar voor besluitvorming. Wat kan er misgaan? Aanbestedingsnieuws plaatst er vraagtekens bij.

De loopbrug krijgt volgens Zwolle de uitstraling v an een opgetilde straat met veel groen zoals bomen, struiken en ook water. Hierdoor wordt het ook een prettige plek om te verblijven. De basis van de brug is hout. Er wordt alleen beton gebruikt voor de fundering. Dit geeft de passerelle volgens de gemeente “een duurzame warme en vriendelijke uitstraling.”

Op de visuals die Zwolle de pers levert, (zie afbeeldingen) is de constructie niet goed te beoordelen. Is het hout alleen gebruikt voor de leuningen? Wat zit er onder deze brug? Hier zien we de constructie niet en op de visual in de tweede afbeelding zien we een bruine balk en twee zwarte balken onder de brug. Hoe zit dat precies? 

De brug wordt volgens het persbericht van Zwolle van hout gemaakt en de gemeente stelt dat dat duurzaam is. Dat is natuurlijk niet zo. We hebben geen bijzondere bouwkundige expertise, maar voor deze vaststelling heb je ook geen diploma bouwkunde nodig. Al hangt het natuurlijk ook af van de precieze constructie en het te dragen gewicht, bruggen van beton en staal gaan zeker in de regen langer mee en het woord duurzaam duidt immers vooral op de houdbaarheid.

Houten bruggen hebben een korte levensduur als gevolg van weer en wind en zijn alleen renewable tegen de hoge kosten van nieuwe bomen. Even maar wat kennis vanuit een ander vakgebied. Waar werd nog meer veel hout buiten toegepast in alle weersomstandigheden. Bij het spoor. Er is een reden waarom spoorbielzen tegenwoordig van beton zijn en niet van hout. Als een dwarsligger veel druk moet weerstaan, moet je hem niet de ruggegraat geven van een tandenstoker.

Als je een LCA gebruikt, dan komt hout ten onrechte steeds als duurzaam materiaal naar boven. Er is veel quasiwetenschap gaan zitten in dit soort LCA kostencalculators, waarin hout als duurzamer materiaal dan beton naar voren komt. Je hebt een hersenset ter grootte van een erwt nodig om uit te dokteren dat een brug van beton en staal onderhoudsvriendelijker is en langer meegaat dan een brug van hout. Door de sterk gestegen houtprijs en de louche kapindustrie waarin veel illegale kap betrokken is en het FSC-keurmerk kwistig wordt uitgedeeld, kunnen de marges op houtverkoop heel hoog zijn en dat is  een belangrijk motief voor de quasiwetenschap hout te presenteren als duurzaam.  We willen geen link maken naar leugenaars maar als u zoekt op hout gww komt u zelf op google ook wel uit op allerlei mooie grafieken die u pogen te tonen dat hout een langere levensloop heeft dan enig ander materiaal.

Het Zwolse college gaat er helemaal in mee.

De brug zelf wordt ook duurzaam door te kiezen voor duurzame materialen zoals hout. En dat maakt het ontwerp extra uniek. In bijvoorbeeld Scandinavië en landen als Duitsland en Oostenrijk wordt al veel met hout gebouwd. En nu ook in Zwolle. Wethouder Anker: “Deze brug krijgt dus niet alleen een duurzame uitstraling. Het hout zorgt er voor dat de brug zelf ook ontzettend duurzaam is. Door te kiezen voor hout als bouwmateriaal zorgt deze brug voor veel minder CO2 uitstoot dan als we een ander materiaal zoals beton zouden gebruiken waarbij bij de productie ervan CO2 vrijkomt”.

Leuk detail is dat uit historie blijkt dat 100 jaar geleden op dezelfde plek als nu, ook een ‘passerelle’ was. “De nieuwe brug biedt iets unieks. Het wordt écht een opgetilde straat”, legt wethouder Anker enthousiast uit. “De wandelaar kan straks via verschillende paden over deze brug. Heb je haast dan neem je de snelle route om naar je bus of je werk- leerplek te lopen. Maar heb je meer tijd of wil je afspreken met iemand, dan zijn er ook fijne plekken waar je lekker kunt zitten of uit te kijken over het spoor. We houden uiteraard ook rekening met de (sociale) veiligheid. De brug wordt ook open en overzichtelijk ingericht en er komt goede verlichting voor de in de avond en nacht. Net als bij een echte straat.”

Het is dus nu aan de raad om nee te zeeggen tegen een plan, zonder dat zij kennis hebben van constructieve veiligheid. Dat is toch wel een pijnpunt. Op het moment dat er flagrant tegen je wordt gelogen, is het moeilijk voor mensen om dat te herkennen als gevolg van het fenomeen groepsdruk. Wij mensen zijn zo dom, dat er maar 7 acteurs voor nodig zijn om een meerderheid der mensen ervan te overtuigen dat een langere streep een kortere streep is. Dat is het Asch-experiment. Dat is wel een groot probleem dat intrinsiek is aan democratie.

https://www.nataschabauwens.nl/asch-experiment-conformiteit-en-groepsdruk/

Gelukkig kun je tegenwoordig slachtoffers van het Asch-experiment makkelijk herkennen. Voor wie in de cognitieve dissonantie is blijven hangen dat hout “Duurzaam” is als materiaal voor een brug, hebben we nog wel wat Mainstream Media nieuwsjes om de mensen wakker te schudden.

Heh, Sneek!

 

 

https://nos.nl/artikel/2361477-houten-brug-breekt-in-stukken-bij-ongeluk-vinkeveen

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/204491/vrachtwagen-zakt-door-houten-brug

https://english.radio.cz/shock-after-crash-bridge-found-be-supported-wooden-blocks-8432051

https://news.abs-cbn.com/news/04/27/18/lawmaker-seeks-probe-after-zamboanga-footbridge-collapse

https://greenwoodtravel.nl/informatie/thailand/nood-mon-brug-in-sangklaburi/

Er zijn meer redenen waarom een samenleving toneelkunst en de andere schone kunsten móet financieren. Maar een is er toch ook omdat je geen acteurs in de bouw wil hebben werken.

Sommige mensen snappen het pas met een liedje.

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *