Green Deal gesloten voor bouwlogistiek
Gisteren hebben 22 partijen uit de bouwsector hebben in Ahoy de Green Deal Bouwlogistiek ondertekend. Marktpartijen, opdrachtgevers en kennisinstituten delen via deze deal de kennis over slimme bouwlogistiek over de gehele sector. Met een reguliere aanbesteding speelt logistiek een ondergeschikte rol. Hierdoor komt pas te laat in beeld bij de uitvoerders wat er voor wensen zijn op het gebied van duurzaamheid, veiligheid en efficiency bij bouwverkeer.
De marktpartijen van de Green Deal verplichten zich om in de looptijd van de deal 5 projecten uit te voeren met slimme bouwlogistiek. Sommige koplopers tekenen mee om met gemeentes en andere landelijke opdrachtgevers een nieuwe uitvraag vorm te geven in praktische gunningscriteria zoals EMVI of via een BLVC-plan.
Volgens een van de partners, het platform Logistiek in de Bouw is circa 30% van het goederenvervoer over de weg bouwgerelateerd, en ontstaat een groot deel van de hinder, overlast, congestie en uitstoot van emissies door het bouwverkeer. Bovendien is de impact van bouwlogistiek op het lokale leefmilieu groot, doordat de meeste bouw- en renovatieprojecten in (dicht) gebouwde omgeving plaatsvinden.
Voor alle partijen geldt dat zij hun manier van kijken naar het bouwproces moeten veranderen. Dat betekent bijvoorbeeld eerder in het proces logistiek bespreekbaar maken met leveranciers en vervoerders. Ook wordt in de deal uitgebreid aandacht besteed aan het werken met een BIM en de relatie met uitvoering en logistiek.
Volgens Henk Homberg, vice voorzitter van Bouwend Nederland, laat de Green Deal Bouwlogistiek zien dat samenwerking tussen alle partijen in de bouwsector tot goede resultaten leidt. ‘Uit inmiddels opgedane ervaring blijkt dat stedelijk gebied veiliger wordt, bouwen efficiënter en omgevingshinder minder wordt net zoals de uitstoot van schadelijke stoffen. Allemaal redenen waarom we als bouwsector slimme bouwlogistiek breed omarmen. Het wordt nu van belang om meerdere partijen, vooral ook in het MKB, hiermee te laten werken.’
Bron: Rijkswaterstaat, 2 oktober 2017
Zie ook:
“Logistiek moet al voor de aanbesteding een rol spelen”
http://www.logistiekindebouw.nl/node/66