Green Deal gesloten voor bouwlogistiek – Aanbestedingsnieuws

Green Deal gesloten voor bouwlogistiek

Gisteren hebben 22 partijen uit de bouwsector hebben in Ahoy de Green Deal Bouwlogistiek ondertekend. Marktpartijen, opdrachtgevers en kennisinstituten delen via deze deal de kennis over slimme bouwlogistiek over de gehele sector. Met een reguliere aanbesteding speelt logistiek een ondergeschikte rol. Hierdoor komt pas te laat in beeld bij de uitvoerders wat er voor wensen zijn op het gebied van duurzaamheid, veiligheid en efficiency bij bouwverkeer.

De marktpartijen van de Green Deal verplichten zich om in de looptijd van de deal 5 projecten uit te voeren met slimme bouwlogistiek. Sommige koplopers tekenen mee om met gemeentes en andere landelijke opdrachtgevers een nieuwe uitvraag vorm te geven in praktische gunningscriteria zoals EMVI of via een BLVC-plan.

Volgens een van de partners, het platform Logistiek in de Bouw is circa 30% van het goederenvervoer over de weg bouwgerelateerd, en ontstaat een groot deel van de hinder, overlast, congestie en uitstoot van emissies door het bouwverkeer. Bovendien is de impact van bouwlogistiek op het lokale leefmilieu groot, doordat de meeste bouw- en renovatieprojecten in (dicht) gebouwde omgeving plaatsvinden.

Voor alle partijen geldt dat zij hun manier van kijken naar het bouwproces moeten veranderen. Dat betekent bijvoorbeeld eerder in het proces logistiek bespreekbaar maken met leveranciers en vervoerders. Ook wordt in de deal uitgebreid aandacht besteed aan het werken met een BIM en de relatie met uitvoering en logistiek.

Michèle Blom, directeur-generaal van Rijkswaterstaat, is blij met de ondertekening. ‘Zeker nu het drukker wordt op de weg helpt deze deal om met slimme bouwlogistiek de doorstroming te verbeteren. Ook beperken we hiermee de hinder voor de omgeving en zorgen we voor een lagere CO2-uitstoot. We zullen ons inzetten om kennis en ervaring uit te wisselen met de markt en andere opdrachtgevers. En samen met de markt onderzoeken we hoe we met onze aanbestedingen efficiënte logistiek kunnen bevorderen.’Ook Pex Langenberg, wethouder van de gemeente Rotterdam, onderstreept het belang van de overeenkomst. ‘Onze ambitie is dat we als stad Rotterdam een leefbare, economische en vitale stad zijn en blijven. Ook de komende jaren worden er meer architectonische iconen bijgebouwd. Dit vraagt om slimmere en efficiëntere bouwlogistiek. Want niet alleen willen we onze stad goed bereikbaar houden, ook hebben Rotterdammers recht op gezonde lucht. Deze Green Deal draagt hieraan bij.’

©ZaZ 2016

Volgens Henk Homberg, vice voorzitter van Bouwend Nederland, laat de Green Deal Bouwlogistiek zien dat samenwerking tussen alle partijen in de bouwsector tot goede resultaten leidt. ‘Uit inmiddels opgedane ervaring blijkt dat stedelijk gebied veiliger wordt, bouwen efficiënter en omgevingshinder minder wordt net zoals de uitstoot van schadelijke stoffen. Allemaal redenen waarom we als bouwsector slimme bouwlogistiek breed omarmen. Het wordt nu van belang om meerdere partijen, vooral ook in het MKB, hiermee te laten werken.’

Bron: Rijkswaterstaat, 2 oktober 2017

Zie ook:

“Logistiek moet al voor de aanbesteding een rol spelen”
http://www.logistiekindebouw.nl/node/66

http://www.duurzaamgww.nl/file/download/38551162

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *