De derde 3D-geprinte brug geopend – Aanbestedingsnieuws

De derde 3D-geprinte brug geopend

Dat Alphen aan den Rijn nog kwam met de eerste 3D-geprinte brug, dat moet toch heel wat hoogwaardigheidsbekleders teleurgesteld hebben. Evenals de 2e volledig 3D-geprinte brug. Dat je niet eens de 2e 3D geprinte brug bent. In elk geval was de eerste volledig stalen 3D-geprinte brug  officiëel geopend door Koningin Maxima. De brug verbindt de oost- en westkant van de Oudezijds Achterburgwal.

Dat wapenfeit is met beide handen aangegrepen door de perswoordvoerder, die trots meldt:

Het is de eerste 3D-geprinte brug ter wereld die volledig gemaakt is van staal

Zo komt er dus binnenkort nog een de langste 3d-Brug, in Nijmegen, meldde Rijkswaterstaat al en in 2019 zou dat nog de eerste 3d-brug worden. Het AD houdt het daarom dus ook maar op “een bijzondere brug”. En gek genoeg vonden we tijdens de speurtocht naar de Alphense 3D-brug niet, dat er al een eerste 3d-geprinte fietsbrug was in Gemert in 2017, van de Bam die was toen echter niet volledig, de leuningen waren van staal. Dus telt die dan mee? Want dan is het eigenlijk de 4de 3d-geprintebrug. Er is dus ook nog een de Wapeningsvrijste 3d-geprinte brug in Steenwijk. Daar schreef aanbestedingsnieuws toen niet over, omdat het niet de eerste maar de tweede was. Wel een beetje zielig achteraf, nu we weten dat hij zo wapeningsvrij was. Het roept toch een beetje de vraag op, what’s next. De breedste 3d-brug? Nou Rotterdamtoept nog over met de allereerste lichtgewicht 3D-geprinte voetgangersbrug van vezelversterkte kunststof (VVK) in het Kralingse Bos.

 De voetgangersbrug in Amsterdam, ter hoogte van de Stoofsteeg, is ontworpen door Joris Laarman. De brug is gemaakt door de Amsterdamse 3D metaalprint-startup MX3D. Na een uitvoerige testfase is hij op donderdag 15 juli officieel geopend door koningin Máxima. De hele brug is gemaakt van roestvast staal en weegt ruim 6.000 kilo. Hij blijft 2 jaar liggen. In de tussentijd wordt de oude brug gerestaureerd. De voetgangersbrug is uitgerust met sensoren die allerlei metingen uitvoeren. Zo kan de brug zelf aangeven wanneer er een reparatie nodig is. En kan gemeten worden hoeveel voetgangers er dagelijks over de brug lopen. De brug werd voor het eerst getoond op Dutch Design Week Eindhoven, in oktober 2018. Daar won het project niet alleen een Dutch Design award, maar ook de publieksprijs. Voor haar pionierswerk ontving het projectteam ook de Starts Prize 2018 uit handen van de Europese Commissie.

Bron: Amsterdam, 15 juli 2021

©Amsterdam 2021

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *