Verkeersgegevens uit niet-weggebonden systemen NDW – Aanbestedingsnieuws

Verkeersgegevens uit niet-weggebonden systemen NDW

Verkeerstelling manueel
Foto: Dienst Stedelijke Onttwikkeling, Collectie Haagse Beeldbank

De huidige raamovereenkomst voor de inkoop van verkeersgegevens is geëindigd en NDW wenst voor de inkoop van verkeersgegevens opnieuw een raamovereenkomst af te sluiten. Gezien de ontwikkelingen in de afgelopen jaren op het gebied van verkeersgegevens wenst NDW twee raamovereenkomsten af te sluiten. Namelijk een raamovereenkomst voor verkeersgegevens uit locatie gebonden systemen en een raamovereenkomst voor verkeersgegevens uit niet-weggebonden systemen. De aanbesteding voor verkeersgegevens uit locatie gebonden systemen is reeds gegund. Gezien de huidige ontwikkelingen in de markt zullen de mogelijkheden op het gebied van verkeersgegevens uit niet-weggebonden systemen de komende jaren toenemen. NDW wenst de komende jaren sterker in te zetten op deze verkeersgegevens uit niet-weggebonden systemen. Daarnaast wenst zij opnieuw een juridisch inkoopinstrument in handen te hebben om haar rol als inkoopcentrale te
vervullen voor haar partners. Daarbij wenst zij de markt zo breed mogelijk te kunnen bevragen op niet-weggebonden verkeersgegevens.

Het doel van deze openbare aanbesteding is om te komen tot een raamovereenkomst met alle deelnemers die hebben aangetoond te voldoen aan de gestelde geschiktheidseisen en toetsingscriteria voor de levering van verkeersgegevens uit niet-weggebonden systemen. De scope van de raamovereenkomst bestaat uit de levering van verkeersgegevens (in de breedste zin van het woord) uit niet-weggebonden systemen. NDW wenst deze verkeersgegevens in verschillende vormen in te kunnen kopen, waaronder als ruwe data, informatie, producten en diensten. Deze verkeersgegevens zijn afkomstig uit verschillende databronnen waaronder Probe Vehicle Data, Floating Car Data, cellulaire data en crowd sourced data. De raam)overeenkomsten voor de inkoop van fiets- en voetgangersverkeersgegevens, ‘standaard verkeersgegevens’ (Floating Car Data) ten behoeve van het reistijdenproduct van NDW en het dashboard ten behoeve van assetmanagement, wintermanagement en verkeersonveilige situaties expireren gedurende de looptijd van deze af te sluiten raamovereenkomst. NDW kan besluiten deze (raam)overeenkomsten, na expiratie van de specifieke (raam)overeenkomst, deel uit te laten maken van de scope van de
deze raamovereenkomst.De behoefte van NDW kan een concrete vorm en databron betreffen, maar kan ook een behoefte betreffen die functioneel is gespecificeerd en een samenvoeging is van verschillende vormen en databronnen.
De daadwerkelijke scope van de raamovereenkomst wordt bepaald door de behoeftes van de partners van NDW. NDW fungeert daarbij als inkoopcentrale voor haar partners. Deze partners zijn niet verplicht om verkeersgegevens uit niet-weggebonden systemen via NDW, en dus onder deze raamovereenkomst, af te nemen, maar kunnen gebruikmaken van de raamovereenkomst van NDW.

Deze af te sluiten raamovereenkomst gaat in op de datum van ondertekening door beide partijen voor de duur van twee jaar, waarna de raamovereenkomst van rechtswege eindigt tenzij opdrachtgever de raamovereenkomst wenst te verlengen. De opdrachtgever kan de raamovereenkomst na afloop van deze periode tweemaal verlengen met een periode van twaalf maanden). De geraamde waarde van de raamovereenkomst bedraagt €5.000.000,- exclusief btw per jaar. Bij een
totale looptijd van de Raamovereenkomst van maximaal vier jaar komt de geraamde waarde dan op €20.000.000,- exclusief btw. Rekening houdend met een onzekerheidsmarge op deze raming van 100% is de maximale waarde van de raamovereenkomst € 40.000.000,- exclusief btw, bij het bereiken hiervan zal opdrachtgever geen nadere overeenkomsten meer verstrekken onder de raamovereenkomst. Opdrachtgever acht deze onzekerheidsmarge gerechtvaardigd gezien het feit dat NDW een partnerorganisatie is en het onzeker is welke databehoeften zich gedurende de looptijd van de overeenkomst zullen ontwikkelen bij de partners van NDW. Aan deze raming kunnen geen rechten worden ontleend.

Binnen de raamovereenkomst worden nadere overeenkomsten aangegaan. De gunning van een nadere overeenkomst is op basis van beste prijs-kwaliteitsverhouding. Bij een nadere overeenkomst zet opdrachtgever door middel van een minicompetitie een offerteaanvraag uit onder alle raamcontractanten.

Bron: Tenderned zondag 31 oktober 2021 https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/242667

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *