Utrechtse buslijn 1 volledig elektrisch – Aanbestedingsnieuws

Utrechtse buslijn 1 volledig elektrisch

Utrecht zet op lijn 1 voortaan zero emissie bussen in: geen enkele uitstoot van uitlaatgassen zoals stikstoffen en fijnstof en leveren jaarlijks een besparing op van 900.000 kg CO2. De nieuwe bussen zijn aanmerkelijk stiller en comfortabeler, terwijl het ontbreken van uitstoot de luchtkwaliteit verbetert. Vervoerder Qbuzz, de gemeente en provincie Utrecht investeerden vorig jaar gezamenlijk vier miljoen euro om dit mogelijk te maken.

VDL bus
©VDL

De provincie heeft de ambitie dat in 2028 het stads- en regionaal openbaar vervoer volledig zonder uitstoot van uitlaatgassen is. Gedeputeerde mobiliteit Jacqueline Verbeek-Nijhof: “Het is niet realistisch om in één slag het gehele wagenpark te vernieuwen en dat is ook niet nodig. We zoeken daarbij naar kansen die zich aanbieden en die zijn er volop! De sneltram rijdt volledig op groene stroom en dat gaat ook gebeuren met de trams voor de nieuwe Uithoflijn.”

Utrecht wil een klimaatneutrale stad zijn in 2030 en voor de luchtkwaliteit wordt gestreefd naar de WHO-advieswaarde. Schoon vervoer levert daar een belangrijke bijdrage aan. Met de milieuzone, het fietsplan, het netwerk van laadpalen voor elektrische auto’s én met de elektrische bussen investeert Wethouder milieu en verkeer, Lot van Hooijdonk: “Deze bussen zijn stiller en comfortabeler en dus beter voor zowel reizigers als omwonenden en medeweggebruikers.  Het verdwijnen van uitlaatgassen is belangrijk voor de luchtkwaliteit”, zegt Van Hooijdonk. “Dit is een grote stap, maar uiteindelijk willen we dat de hele vloot elektrisch wordt.”

De tien elektrische bussen brengen de meest geschikte techniekoplossing voor de drukke stadslijn 1. Concessiedirecteur Qbuzz Michel van de Munckhof: “Door intensieve monitoring gaan we het komend jaar leren van het rijden met deze bussen; energieverbruik, batterij optimalisatie, seizoensinvloeden en meer. Dit brengt ons kennis en ervaring om te kunnen opschalen. Daarnaast testen we verschillende laadtechnieken en zijn we actief in gesprek met busleveranciers om in te spelen op de vervoersbehoefte van de toekomst.”

Ook gaat U-OV aan de slag met de energietransitie; de batterij in de bus kan naast laden ook ontladen. Dat is van belang voor piekafname, zo worden de bussen gebruikt om er stroom uit te halen voor bijvoorbeeld de wasstraat op de remise. Dit is uniek in Nederland en ontlast het stroomnet.

Bron: Utrecht, 5 september 2017

1 thought on “Utrechtse buslijn 1 volledig elektrisch

  1. Ik begin steeds meer bewondering te krijgen voor Arnhem en San Remo met hun trolleybussen. Deze zijn ook volledig elektrisch maar wel met bovenleiding. Dat kan goed omdat ook de elektrische accubussen een vaste route rijden. Een trolleybus hoeft echter geen accu’s mee te torsen en heeft geen off line laadtijd,Dus een hoger rendement.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Translate »