Tenderned tipt aanbesteders om trefwoorden te gebruiken
Volgens de redactie van Tenderned is de best bekeken aanbesteding van februari die waarin het Rijksvastgoedbedrijf zich bezig houdt met de nieuwbouw van een boekenmagazijn. Die is 934 keer bekeken, ook onder meer door ons een paar keer en ook via ons, dus we konden ons goed voorstellen, waarom dit een populaire aanbesteding was. Maar dat zijn dan waarschijnlijk niet trefwoorden.
Aanbestedingsnieuws gelooft vooral in de kracht van samenvattingen en duidelijke doelstellingen. Aannemers die veel werken in Den Haag zijn al murw gebeukt met bureaucratie en hebben de trefwoorden niet zo nodig. Maar het moge duidelijk zijn, dat aanbestedingen van het Rijksvastgoedbedrijf een vette kluif zijn. Daar kan geen trefwoord tegenop. Dat wij erover publiceren brengt ook andere media op het idee. Aandacht heeft een aanzuigende werking.
De gebruikte trefwoorden waarmee de opdracht gevonden zou zijn, zijn:
- Beton
- Stikstof
- Klimaatinstallaties
- Landschap
- Logistiek
Het klopt dat trefwoorden erg belangrijk zijn voor de vindbaarheid van inhoud, ongeacht wat die inhoud is. Het is een heel interessant onderwerp waar alle uitgevers van online inhoud zich wel noodgedwongen mee bezig moeten houden sinds de digitalisering, maar al ver daar voor toen inhoud alleen nog terug te vinden was in kaartenbakken, waren er thematische kaartenbakken, waar via themakaarten relevante inhoud kon worden teruggevonden. Ontegenzeggelijk speelden bibliothecarissen dan ook een belangrijke rol bij de vindbaarheid van informatie aan themakaarten.
Nu is dat echter nog steeds en toch weer heel anders, aangezien de meeste metadatering door een bibliothecaris of kwalitatief laagwaardig via AI wordt toegevoegd. Zo liep Aanbestedingsnieuws er al eens bij een andere uitgever tegenaan dat je staatssteun hebt en staatsteun. De inhoud betreft in beide gevallen hetzelfde: financiële steun van de staat aan ondernemingen, al dan niet gekoppeld aan een drempelwaarde. Maar toch had het ene dan 10 en het ander 40 treffers, die ook onderling niet matchten. Bij die uitgeverij werd het opgelost door staatssteun en staatsteun als analoog te beschouwen. Maar doet google dat? AH, daar had u nou nooit over nagedacht en toch nam u voetstoots aan dat u alles kon weten door even te Googlen.
Zo is het ook hier. Beton lijkt ons nog wel een logisch trefwoord. Maar stikstof? Waarom zou de precieze aannemer die deze nieuwbouw moet opleveren zoeken met de term “stikstof”, wij vinden daar alleen leveringsopdrachten voor de Gasunie voor stikstof mee, wat wordt gebruikt om Gronings gas mee te bewerken. , en verwachten ook dat Alleen stikstofleveranciers zoeken op stikstof. Denk niet als een overheid. Denk niet als een AI-robot, denk als een mens. Terugdenkend aan hoe lezers door stikstof op de tender komen, gaat het dan om een andere doelgroep dan de -voor de opdracht- beoogde. Exact wat er zo vaak mis gaat met aanbestedingen, er wordt niet toegedacht naar de te bereiken”overkant”, maar alleen vanuit de eigen redenatie en leefwereld. Wie klikken er zo vaak op stikstof, het kunnen goed ambtenaren zijn van ergens anders op datzelfde Ministerie van Economie die bezig zijn met stikstofprogramma’s, en verbaasd waren toen de Rijksvastgoedtender omhoog kwam. Of datamining ambtenaren van de AIVD die het hele web spideren op informatie over stikstof om te kijken of de angstcampagne is uitgewerkt.
Bereikt TenderNed wel alle ondernemers op de manier waarop die ondernemers dat zelf willen? De eenzame schapenherder was beslist niet de enige maar wel de eerste. We hebben het sterke vermoeden dat er talloze ondernemer-dropouts zijn die best goed zaken hadden kunnen doen met de overheid als aanbestedingen er niet aan in de weg stonden, en dat er een groot deel van de inkoop is dat intrinsiek niet bereikt kán worden met een overmacht aan online inlog bureaucratie. Als de redactie van Aanbestedingsnieuws eens een tip mocht geven, voor die tenders waarin ook daadwerkelijk naar een ondernemer gezocht wordt, dus niet de showtenders voor de al in beeld zijnde ondernemer: bereik vooral je relevante doelgroep, met relevante trefwoorden, maar ook en wellicht ook beter, met nevenpublicaties over de Tender die niet vanuit je eigen bureaucratie zijn opgesteld door de jurist en fiscalist van dienst, maar gewone berichten, die voor gewone stervelingen te volgen zijn; bijvoorbeeld via Aanbestedingsnieuws.
Als het er alleen maar gaat of je aanbesteding veel hits heeft, dan moet je er zoiets in zetten als “spacecake, gratis Cialis Viagra Ukrain pussy, online casino, free software cracks adobe serials, jinxen, robotstofzuiger”. Misschien met witte letters, zodat de zeldzame ondernemer niet denkt dat de aanbesteder nu echt gek is geworden.