Renovatie beweegbare delen van de Haringvlietbrug – Aanbestedingsnieuws
KlussenKlussen

Renovatie beweegbare delen van de Haringvlietbrug

Foto: Google Streetview

De Haringvlietbrug is een brug over de Haringvliet in de provincie Zuid-Holland en verbindt Goeree Overflakkee in het zuidwesten met de Hoeksche waard in het noorden en Noord-Brabant in het zuidoosten.  De brug is in totaal 1120 meter lang, de doorvaarthoogte is 13,5 meter, De volledige brug bestaat uit:
o een 1000 meter vaste brug in het zuiden,
o een 80 meter vaste brug in het noorden,
o een 40 meter beweegbare brug daar tussenin en bestaat uit 1 deel.

De brug heeft 2 rijstroken in beide richtingen. Daarnaast een afgescheiden “minderverkeerstrook” maar géén vluchtstroken.
Er rijden gemiddeld 66.000 motorvoertuigen per dag over de brug
Gemiddeld gaat de brug 1550 tot 1650 keer per jaar open voor tussen de 10.000 en 12.000 vaartuigen, waarvan tussen de 150 en 200 beroepsvaart.

Er is een versneld degradatieniveau vastgesteld van het beweegbare deel van de Haringvlietbrug. De degradatie is ernstig en doet zich voor bij de hoofddraagconstructie, aluminium rijdek en het elektromechanisch bewegingswerk. Naar verwachting kan de brug vanaf begin 2023 niet meer bediend worden, en na verloop van tijd zal het rijdek ook constructief niet meer voldoen voor zwaar vrachtverkeer. Ook het bedienings- en besturingssysteem heeft het einde van de levensduur bereikt.

De scope van het project betreft op hoofdlijnen:
Één op één vervanging van het val, inclusief 6 maanden Meerjarig Onderhoud. Het gehele beweegbare gedeelte dient vervangen of gerenoveerd te worden inclusief ondersteunende constructies. De opdrachtnemer dient in hoofdzaak de volgende werkzaamheden te verrichten:

  • Vervanging van het volledige stalen val (inclusief wegmeubilair, belijning, voegen, etc.), inclusief draaipunt en staartstuk;
  • Vervanging van de ballastkist;
  • Vervanging voegovergangen tussen beweegbare en vaste brug;
  • Vervanging van het bewegingswerk;
  • Vervanging van de hoofd- en de noodaandrijving;
  • Vervanging van de rem;
  • Aanbrengen vasthoudinrichting, buffers en opzetwerk;
  • Benodigde aanpassingen van de basculekelder conform het DO zoals aangeleverd door Aanbesteder;
  • Vervanging opleggingen onderbouw;
  • Vervanging slijtlaag aan weerszijden van het brugval over een lengte van 5m;
  • Herplaatsen en aansluiten openbare wegverlichting op het brugval;
  • Vervangen en herplaatsen wegbebording;
  • Vervanging bediening en besturing door 3B;
  • Realiseren bediening op afstand vanaf het Volkerak complex;
  • Plaatsing en inrichting van een bediendesk inclusief benodigde aanpassingen van het Volkerak complex;
  • Handhaving van de mogelijkheid van (onderhouds)bediening op locatie;
  • Vervanging van alle logische functievervullers;
  • Vervanging elektrotechnische installaties;
  • Aanbrengen onderdoorvaartseinen conform nieuwe richtlijnen;
  • Vervangen van de noodstop en aanbrengen routeerbare noodstop;
  • Opleiden bedienaars en onderhoudsmedewerkers conform opleidingsdienst bedienaars natte objecten; en
  • Het koppelen van het MTM systeem aan de 3B.

De aanbesteder is voornemens de opdracht te verlenen in de vorm van een design & construct contract, met als voorwaarden de UAV-GC 2005. De omvang en reikwijdte van de opdracht en de voorwaarden waaronder de opdracht wordt gerealiseerd worden opgenomen in de basisovereenkomst, de vraagspecificatie, de bijlagen bij de vraagspecificatie, de annexen en overige contractdocumenten.

De opdracht wordt verleend aan de inschrijver die de inschrijving met de beste prijs-kwaliteitsverhouding (BPKV) heeft gedaan, mits de inschrijver niet behoeft te worden uitgesloten van opdrachtverlening.

Bron: Tenderned zaterdag 24 juli 3021 https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/233919

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *