Mobilis en Croonwolter&dros renoveren Haringvlietbrug
Rijkswaterstaat heeft de renovatie van de Haringvlietbrug definitief gegund aan een combinatie van Mobilis en Croonwolter&dros. De opdracht bestaat uit ontwerpwerkzaamheden en de uitvoering van de renovatie van de beweegbare delen van de Haringvlietbrug. De opdracht is bijzonder vanwege de portfolio-aanpak waarmee Rijkswaterstaat de ondernemers wil belonen voor een goede prestatie.
Bij de renovatie van het beweegbare deel van de Haringvlietbrug worden de brugklep, het aandrijf- en bewegingswerk, de voegovergangen, de betonnen constructies en alle technische systemen vervangen. De bediening van de brug wordt straks gedaan vanuit een gebouw bij de Volkeraksluizen. Hier wordt een gestandaardiseerd systeem voor bediening, besturing en bewaking (3B-bouwblokken) van bruggen geïnstalleerd.
De aanbesteding is in de markt gezet volgens een zogeheten portfolioaanpak. Dit houdt in dat de aannemer van de renovatie van de Haringvlietbrug bij goede prestatie ook de renovatie van een volgende brug, met een vergelijkbare opgave, mag uitvoeren. In dit geval betreft het de Merwedebrug in Papendrecht.
Met de portfolioaanpak willen we een langdurige verbinding met marktpartijen aangaan. De aanpak maakt het mogelijk over opdrachten heen leerervaringen op te doen. Zo ontstaat ook meer ruimte voor innovaties die tegelijkertijd in meerdere projecten kunnen worden toegepast. Ook wordt op deze wijze bespaard op aanbestedingstijd en kosten.
Voor de renovatie van de klep en het aandrijf- en bewegingswerk moet de brug medio 2023 zo’n 7 tot 8 weken dicht voor al het wegverkeer. De combinatie Mobilis en Croonwolter&dros biedt volgens Rijkswaterstaat een goed doordachte, solide planning. Samen met een goede prijs-kwaliteitverhouding is dit één van de belangrijkste redenen voor Rijkswaterstaat om het project te gunnen aan de combinatie.
De combinatie Mobilis en Croonwolter&dros maakt bij het uitvoeren van de werkzaamheden gebruik van het vakmanschap van de afdeling Speciale Technieken en van het recent aangekochte TBI Infra bedrijf Struijk Sloopwerken. Met Hollandia Infra en Machinefabriek Rusthoven is een partnerschap aangegaan voor het stalen val en de bewegingswerken. Mammoet is aangesloten als partner voor horizontaal en verticaal transport. Soltegro verzorgt de interface met de 3B-bouwblokken.
De Haringvlietbrug ligt in de snelweg A29 en verbindt de Hoekse Waard met Goeree-Overflakkee via de Hellegatsdam en met het vasteland van Noord-Brabant via de brug over de Volkeraksluizen. De 1220 m lange brug is in 1964 in gebruik genomen, heeft een vast deel van ongeveer 1 km en een beweegbare klep en basculekelder.
In 2023 bereikt het beweegbare deel het einde van zijn technische levensduur en daarom wordt het gerenoveerd. Na 2025 volgt de renovatie van het vaste deel van de brug.
Bron: Rijkswaterstaat, 9 mei 2022
Zie eerder ons bericht over de uitgeschreven tender:
Renovatie beweegbare delen van de Haringvlietbrug