Marktconsultatie digitaal inkoopsysteem Den Haag – Aanbestedingsnieuws

Marktconsultatie digitaal inkoopsysteem Den Haag

foto: Pexels.com

De inkooporganisatie van de gemeente Den Haag heeft de afgelopen jaren veel wijzigingen ondergaan. Er zijn verschillende inkooporganisaties samengevoegd en er zijn professionaliseringstrajecten uitgevoerd. Er ontstaat een steeds grotere behoefte om het hele inkoopproces meer te digitaliseren. Op korte termijn is een extra digitale functionaliteit voor aanbesteden en een efficiënter contractregistratieproces gewenst. Verdere digitalisering van het contractmanagement zou dan een vervolgstap kunnen zijn. De gemeente Den Haag wil klein beginnen en een start maken met het inkopen van een informatiesysteem om het aanbestedingsproces te ondersteunen. Digitalisering van het inkoopproces heeft als doel de dienstverlening van de afdeling inkoop te verbeteren door middel van drie kernwaardes: het verhogen van de efficiëntie; de gebruiksvriendelijkheid van de informatiemiddelen die het proces ondersteunen en het versterken van de kwaliteitsborging.

Als voorbereiding op het opstellen van het bestek, wil de gemeente Den Haag deze marktconsultatie uitvoeren. De afdeling inkoop van de Dienst Bedrijfsvoering zal de begeleiding van de Europese aanbesteding uitvoeren en fungeert als aanspreekpunt tijdens deze marktconsultatie. Met deze marktconsultatie wil de gemeente Den Haag beter inzicht krijgen in de markt door het
verkrijgen van antwoord op de vraag hoe de dienst het best kan worden uitgevraagd. Dit met als doel om een aanbesteding uit te voeren die zowel aansluit bij de behoefte van de gemeente, maar ook interessant is voor marktpartijen.

De gemeente Den Haag is op zoek naar inzicht in de markt op het gebied van een digitaal inkoopsysteem. Het te verkrijgen inzicht moet leiden tot een Europese aanbesteding waar de vraag optimaal is afgestemd op de kennis en kunde van de markt.
In de bijlage staan de vragen aangegeven waar de gemeente Den Haag meer over wil weten of graag met u over in gesprek gaat.

NDR: Een zeer interessante consultatie. Wellicht lig dat aan de bedrijfskundige,ICT,inkoop en zeker ook de Haagse know how (Geboren, getogen en gevlucht) ter redactie. Bij de consultatie zit een door de gemeente weergegeven huidig aanbestedingsproces. Dit proces lijkt uitsluitend te slaan op openbare aanbestedingen en  niet de niet-openbare procedures, om nog maar niet te spreken van andere procedures en meer zoals raamcontracten en nadere opdrachten, diensten en fysieke leveringen. In de vragenlijst komt men echter wel weer terug op de meerdere fasen in een niet-openbare aanbesteding.  Een der vragen gaat over het toevoegen van bijlagen. Nou dat kan in Den Haag wel een dingetje worden. Alleen al bij de aanpassingen voor de nieuwe tramstellen bevatten de aanbestedingen ruim 130 documenten en bijlagen. De procesgang als huidig gepresenteerd is dus niet compleet. Klein beginnen zegt de gemeente, en dat roept bij ons onmiddellijk de vraag op, is er dan nog niets. Jawel hoor. Zeker sinds 2016 zijn er al ontwikkelingen in de markt gaande. Of die de lading dekken over het brede terrein van aanbesteden is mij ondanks dat er brochures zijn gedownload niet duidelijk geworden.

Bron: Tenderned zondag 10 oktober 2021  https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/240707

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *