Gelderland: Aanbesteding Achterhoek Rivierenland gestart – Aanbestedingsnieuws

Gelderland: Aanbesteding Achterhoek Rivierenland gestart

De aanbesteding voor het openbaar vervoer in het vervoergebied Achterhoek-Rivierenland is gestart. Vervoerbedrijven kunnen zich de komende 3 maanden inschrijven. Gelderland verwacht dat in september 2024 de nieuwe vervoerder bekend is.

De contractperiode is 10 jaar, met een mogelijkheid voor 7 jaar verlenging.

De aanbesteding meldt hier gedetailleerder over:

 De Concessie start op 14 december 2025 en kent een vaste looptijd van 10 jaar (tot 2035). Tevens is er een verlengingsoptie van zeven keer één jaar (totaal tot 2042), waardoor de maximale looptijd van de Concessie 17 jaar bedraagt.

In deze periode moet de vervoerder ervoor zorgen dat er toiletten in de treinen worden gebouwd. Dat is vastgelegd in het Programma van Eisen. Hierin staan alle eisen die we stellen. Zoals op het gebied van service aan de reiziger.. In het eisenpakket is vastgelegd dat er aandacht moet zijn voor de bereikbaarheid van het platteland. Dit vindt het provinciebestuur heel belangrijk.

In het vervoergebied zijn vier treindiensten.

  • Arnhem-Winterswijk
  • Arnhem-Tiel
  • Winterswijk-Zutphen
  • Zutphen-Apeldoorn

De bestaande dienstregeling is het uitgangspunt voor de aanbesteding. De nieuwe vervoerder mag ook de treindienst Arnhem-Doetinchem, nu gereden door Breng, gaan rijden.
Voor de dienstregeling van de bus hebben we in het Programma van Eisen het minimum aantal ritten vastgelegd. De vervoerders krijgen de ruimte om meer busritten aan de te bieden. De buurtbussen in dit gebied vallen ook onder dit vervoerscontract. De vaste lijndiensten kunnen niet overal meer rijden. Daarom kan de vervoerder ook andere typen busvervoer aanbieden zoals een belbus. Een belangrijke eis is dat de bus en de treinen goed moeten aansluiten op elkaar.

Gelderland werkt samen met gemeenten en ProRail aan de komst van de RegioExpres. Dit is een extra sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem. Hierdoor zijn mensen veel sneller vanuit de Achterhoek en de Liemers in Arnhem én kunnen ze sneller doorreizen naar de Randstad of Nijmegen. De nieuwe vervoerder moet deze nieuwe treindienst mogelijk maken.

Alle buurtbussen, bussen en treinen gaan rijden onder het merk RRReis; het gezamenlijke vervoersmerk van de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland. Een woordvoerder van de provincie:

“De afgelopen maanden heeft een deskundig team gewerkt aan de voorbereiding van de aanbesteding. Nu is het aan de vervoerbedrijven. Zij krijgen nog de mogelijkheid om vragen te stellen op basis van alle eisen die er nu liggen. Daarna komen de biedingen en gaan we met een team deze beoordelen. We kijken dan naar de kwaliteit zoals het inbouwplan voor toiletten en de service aan de reizigers. En naar de kwantiteit: hoeveel dienstregelingsuren biedt de vervoerder aan. De kwaliteit geeft de doorslag”

Bron: Gelderland / Tenderned, 22 februari 2024

NDR:

Zie ook de aanbesteding zelf, die in een bulk van aanbestedingen is gepubliceerd en daarom misschien minder opvalt:

https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/326837

en alleen op het commerciële platform Mercell volledig is gepubliceerd:

https://s2c.mercell.com/today/72933

Verder vond de redactie van Aanbestedingsnieuws nog iets opvallends over de communicatie: Interessant is dat de aanbestedende dienst benadrukt dat op het eigen platform Pleio berichten kunnen worden gestuurd. Dat betekent nogal wat: 1 Is de berichtenmodule van Tenderned kennelijk minder adequaat bevonden en ook die van Mercell niet te prefereren boven het eigen Pleio. 2 Dat  betekent dat om de aanbesteding volledig te deelnemen, drie platformen benodigd zijn. Zo is het ook geen wonder dat administratieve lasten voor verkopers aardig kunnen oplopen. Zo moeten leveranciers van treindiensten in plaats van vlugge ondernemers ook wel  belastingsouperende ambtenaren worden.

Voor de beschikbaarstelling van een aantal bijlagen bij de Aanbestedingsleidraad en de hiervoor genoemde achtergrondinformatie heeft de Concessieverlener een Informatieportaal ingericht. Ondernemers kunnen via de berichtenmodule bij de Concessieverlener een verzoek indienen om toegang tot het Informatieportaal te krijgen, met als onderwerp ‘Toegang Informatieportaal aanbesteding Concessie Achterhoek – Rivierenland’.

Want laten we vooral niet vergeten dat alleen equivalenten van staatsondernemingen Deutsche Bahn en NS. Zegt de ene ambtenaar tegen de andere: je moet 40 documenten inleveren. Zegt d andere hoe? Via ons platform met E-Herkenning en uw KVk inschrijving zoals wetttelijk verplicht. Zegt de andere daar heb ik nog wel vragen over, zegt de een dan moet u die inleveren via ons eigen platform, zoals wettelijk mogelijk. Zegt de andere ambtenaar, nu via Pleio: waarom moet het allemaal zo omslachtig. Zegt de andere ambtenaar:  Zie de aanbestedingsleidraad paragraag x.10 die op het Mercell platform gepubliceerd is, en zoals gewijzigd bij de eerste Nota van Inlichtingen. En toen gingen ze allemaal met pensioen.

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *