Aanbesteding verwacht voor snelwegverbreding en ecoductentsunami Geleen – Aanbestedingsnieuws

Aanbesteding verwacht voor snelwegverbreding en ecoductentsunami Geleen

De aanbesteding voor de verbreding van de snelweg A2 tussen Echt en Geleen, door Rijkswaterstaat cryptisch omgedoopt tot `Het Vonderen en Kerensheide´ is een stap dichterbij nadat alle bezwaren, van bewoners maar ook VDL en de Limburgse Land en Tuinbouworganistatie, door de Raad van State afgelopen woensdag ongegrond zijn verklaard. De opdracht is niet alleen goed nieuws voor wegenbouwers maar ook voor bomenplanters.

De bedoeling is de weg te verbreden van 2×2 met spitsstroken, naar 2×3 rijstroken met vluchtstroken, over 18 kilometer. “De aanbesteding en voorbereiding van de uitvoering kunnen nu onverminderd door.”, stelt Rijkswaterstaat hoopvol. De realisatie van de verbreding A2 gaat volgens planning in 2022 van start en wordt uiterlijk 2027 opgeleverd. De Raad van State bepaalde wel dat langs de laatste 150 m van het geluidscherm bij Echt bomen moeten worden aangeplant, zo beklaagt RWS zich achteraf. Niet zo fraai. Het vonnis zegt namelijk daarover dat dit fout is opgenomen in het Tracébesluit: 

“Ter zitting heeft de minister bevestigd dat de bomenrij die zal worden aangeplant aan de oostzijde van de A2 bij Echt loopt van km 223.80 tot km 224.30 en dat gelet hierop in tabel 12 van het tracébesluit als eindpunt van de bomenrij niet km 224.15, maar km 224.30 had moeten worden vermeld. Omdat de minister in zoverre niet heeft geregeld wat hij heeft beoogd, is het tracébesluit wat betreft dit onderdeel niet met de vereiste zorgvuldigheid voorbereid.”

Het is niet het enige project in de planning, die wegverbreding. Er komen ook 3 grote faunapassages: 2 onder de weg en 1 onder het al eerder op Aanbestedingsnieuws veel besproken Julianakanaal. Daarnaast komt er een parkway: een 15 m brede groenzone aan weerszijden van de A2. Dat klinkt altijd mooi op papier, er worden alleen in de praktijk nogal eens hele natuurgebieden gesloopt voor die faunapassages, zoals die bij Stroe waar een hele kudde olifanten overheen de marathon kan rennen. (zie onze eerdere berichtgeving over de ecoducten tsunami) Bomen en struikgewas zorgen ervoor dat de snelweg zoveel mogelijk onderdeel is van het landschap. Mooi, maar het blijft een natuuronvriendelijke en verkeersonvriendelijke klucht in strijd met elk landsbelang.

Echt groen, was het natuurlijk als dit project helemaal niet doorging, want wegverbredingen zijn volstrekt onzinnig bij filebestrijding en leiden niet tot minder maar juist meer verkeer. En veiliger is het ook nog eens niet, ook omdat er harder gereden zal worden, wat ook weer meer afremmingen en dus onvermijdelijk weer meer files veroorzaakt, Een effect dat nog eens versterkt wordt door meer te ritsen omdat er meer lanen zijn.

Verwacht er niet te veel groens van, Midden-Limburg. Aanbestedingsnieuws riep al eens eerder in een woestijn, ook dat aanbestedingen niet werken, hebben we meer dan eens laten weten. Dit kan er dus ook nog wel bij. 

Bron:

https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/archief/2020/10/natuurcompensatie-a2-het-vonderen-kerensheide

https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/@124974/202000532-1-r3/

 

https://cityobservatory.org/a-wider-freeway-wont-reduce-traffic/
https://www.wired.com/2014/06/wuwt-traffic-induced-demand/
https://en.wikipedia.org/wiki/Braess%27s_paradox

Tsunami ecoducten rukt op naar Middenraai Drenthe

 

Ecoducten tsunami waait richting Rijswijk

Stikstofcalculator moet aanbesteding Westelijke Rondweg redden

1 thought on “Aanbesteding verwacht voor snelwegverbreding en ecoductentsunami Geleen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *