Circulair vervoersplan NS niet zo heel circulair – Aanbestedingsnieuws
MobileMobile

Circulair vervoersplan NS niet zo heel circulair

Het NS Vervoersplan voor 2021 is uitgebracht en voorzien van brief van de staatssecretaris naar de Tweede Kamer gestuurd. Dat vervoersplan bevat verwijzingen naar lopende en nog te komen aanbestedingen. Zo werkt de NS samen met drie stadsvervoerders aan de aanbesteding voor de aankoop, ontwikkeling en exploitatie van een open, technisch platform (RiVier) waar MaaS- en mobiliteitsaanbieders op kunnen aansluiten. NS bereidt zich voor om halverwege 2021 aan te kunnen sluiten op dit platform en zo multimodaal reizen voor reizigers mogelijk te maken. Verder is NS een partnership aangegaan met Albert Heijn op het gebied van Artificial Intelligence.

Opmerkelijk vindt Aanbestedingsnieuws dat NS aankondigt zo veel als mogelijk te bezuinigen in verband met een verwachte vraaguitval, maar geen enkele moeite doet om die vraaguitval tegen te gaan door zelf onnodige hindernissen af te schaffen, of minder op onnodige angst van mensen in te spelen. Niet alleen is de dienstregeling compleet teruggebracht. Kosten nog moeite zijn gespaard om op letterlijk elke steen de afstandsregel op te plakken. Het zit m ook in kleine dingetjes zoals het compleet stoppen met kiosken terwijl we decennialang de trein in werden gedrongen met een “krantje en een croissantje” van Hanja Maij-Weggen. Hoe krijg je dat croissantje dan naar binnen nou? Waar is het Utrechtse Stationsbord?

De NS is nog op de blame virus tour, blijkens een begeleidend naschrift bij het rapport, vanaf pagina 44. Er zijn miljarden bacteriën en 10 noniljoen  (10³¹) virussen. Kijk naar wat je zelf kan doen. Waarom is de trein niet schoon, zoals Aanbestedingsnieuws pas zelf mocht constateren? Dat is toch het minste wat je kan doen om mensen hun angst voor het vervoer weg te nemen. De stofrag hangt uit de ventilatie, de vloer wordt echt nooit gedweild, de tafeltjes gaat geen doekje over en er zit vet op het raam en de wc is onverminderd vies. Schoonmaak was al ver voor corona een probleem voor NS, dat moet worden aanbesteed en kent allerlei CAO’s en die moet je dan rekening mee houden in je aanbesteding. Schoonmaak is ook nu… nog steeds een probleem.

fragment homepage NS 23/4/2021 ©NS 2021 / edit: Aanbestedingsnieuws

Bereid je voor! Storingen. Meld je reis aan. Check de VERWACHTE DRUKTE! Als je een generieke angststoornis hebt, kun je maar beter niet de NS-website te veel bekijken. Hoe verhoudt de ijzige onmenselijkheid zich met de ambitie circulair ondernemen, als ieder weldenkend mens voortaan de auto pakt? Terwijl het hier dus gaat om het meest milieuvriendelijke gemotoriseerde lange-afstandsvervoer, wordt iedereen er niet zo circulair uit gejaagd, met een dienstregeling die alles behalve op maat is. De NS erkent dat zelf ook in een stukje dat boekdelen spreekt over hoe de Rijksoverheid met de trein omgaat.

Daarnaast kan in de toekomst disbalans ontstaan in de omvang van het materieel en de beschikbare infrastructuur voor onder andere opstellocaties. Dat komt doordat de jaarlijkse prognoses van NS, die onder andere de basis zijn voor materieelinvesteringen, afwijken van de prognoses van de overheid. De overheid baseert haar investeringen op de Nationale Markt en Capaciteitsanalyse (NMCA), die één keer in de vier jaar plaatsvindt. Voor het begin van de coronacrisis lag het ‘hoog scenario’ bij NS hoger dan het ‘hoog’ scenario van de NMCA, met name op drukke corridors in de Randstad. Zowel aan de vraag- als aan de aanbodkant werkt NS aan maatregelen om drukte te spreiden.

Heel circulair lijkt het ook niet om nieuwe intercity’s in te laten stromen, in combinatie met een volksgezondheidsbeleid dat erop aanstuurt iedereen de trein juist uit te jagen, als het niet nodig is. Het is niet alleen het gevoerde beleid omtrent de mondkapjes (RIVM: wetenschappelijk bewijs ontbreekt) dat voor vele reizigers een onoverkomelijke hindernis oplevert. Het is de angst zelf, die reizigers tegenhoudt, als het niet is voor virussen dan is het wel voor doorgeslagen conducteurs of medereizigers met onwetenschappelijke waanbeelden.

De oude treinen blijven -dat is dan weer wel heel circulair- wel beschikbaar. Zo meldt het vervoersplan:

NS is voornemens in 2021 te starten met de gefaseerde instroom van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) op de HSL-Zuidtrajecten Amsterdam–Rotterdam en Amsterdam–Breda. Dit doet de NS na het afronden van een test- en validatieprogramma en opleiding van personeel. Het materieel TRAXX-ICR blijft beschikbaar als back-up bij uitval van de ICNG.

De circulaire ambitie van NS is kennelijk niet meer gericht op mensen de auto uit verleiden maar richt zich vooral nog op het bedrijfsproces. Oftewel alleen bij aanbestedingen doen ze er nog aan. Bedrijfskleding moet duurzamer. In de praktijk betekent duurzamer bij kleding vooral social return, wat door het op een hoop te gooien met MVI inhoudt dat je beleidsmatig geld dat voor milieuverbetering bestemd was, kunt doorschuiven naar betere arbeidsvoorwaarden voor leveranciers. NS verwacht echter dat dit ook minder grondstoffen gebruikt en afval helpt voorkomen. En daarnaast nog levens

Circulair ondernemen We maken ons bedrijfsproces circulairder:
• Bij relevante aanbestedingen is circulair inkopen een wezenlijk onderdeel zodat we minder (nieuwe) grondstoffen gebruiken en afval in de toekomst voorkomen. We verwachten een aanbesteding op het gebied van bedrijfskleding waarin we dit meenemen.
• Om onze producten optimaal te gebruiken, zetten we in op levensduurverlenging. Dit is al gelukt met de VIRM1. In 2021 zetten we de modernisering van treintype VIRM23 voort, waarbij we de trein een levensduurverlenging geven van 17 jaar én 99% van de materialen hergebruiken.

Ook aan de innovatiekant hoeven we niks milieuvriendelijks te verwachten. De NS wil experimenteren met de zelfrijdende trein. En met AI. Nog meer redenen om er niet in te zitten. Er wordt zo ook al genoeg geëxpirementeerd met de reiziger.

Met onze manier van innoveren willen we snel en laagdrempelig proof-of-concepts realiseren. Deze beproeven we in de praktijk of in onze simulatieomgevingen. Als de innovaties effectief zijn, brengen wij ze zo snel mogelijk op grote schaal in de praktijk. Zo hebben we in het eerste halfjaar van 2020 geëxperimenteerd met de zelfrijdende trein. Daarbij hebben we een trein in kleine stapjes zelf laten rijden tussen Zwolle en Lelystad

We participeren in een coalitie van bedrijven (Kickstart AI met AholdDelhaize, KLM, Philips en ING) die zich tot doel hebben gesteld om het toepassingsniveau van Artificial Intelligence (AI) binnen het bedrijfsleven én de opleidingscapaciteit van AI in Nederland op een wereldwijd concurrerend niveau te brengen. We zetten in op het verhogen van AI kennis in Nederland door inzet van de Nationale AI cursus, samenwerking met Nederlandse universiteiten en initiatieven
tot verbetering van het ecosysteem AI in Nederland. Hierbij werken we ook samen met de Nederlandse AI Coalitie (NL AIC).

 

Van de trein moet het milieu het hebben. Er is ook maar 1 manier van effectieve filebestrijding en dat is niet (nooit) snelwegverbreding, maar verbetering van het Openbaar Vervoer. Was dit het nou? Minder afval bij de productie van bedrijfskleding. Gaat dit de aardbol redden? Onwillekeurig moest Aanbestedingsnieuws denken aan een liedje van Doe Maar.

 

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *