Rijksoverheid betrekt laadpunten elektrisch vervoer bij ENGIE – Aanbestedingsnieuws

Rijksoverheid betrekt laadpunten elektrisch vervoer bij ENGIE

De Rijksoverheid schakelt grootschalig over op elektrisch vervoer. Daartoe zijn laadpunten nodig bij rijksgebouwen. Deze zomer werd er een aanbesteding voor afgekondigd .Het Rijksvastgoedbedrijf sluit hiervoor twee contracten voor de plaatsing van maar liefst 2.000 laadpunten. Dat vond plaats op 16 januari toen een overeenkomst met de installateur Unica en energiemaatschappij ENGIE werd getekend.

Dat gebeurde door Irene van Munster namens het Rijksvastgoedbedrijf, John Quist van Unica en Ruud Schenk van ENGIE. Het Frans/Belgische ENGIE is een voormalig staatsbedrijf in deze beide landen en bezit veel kerncentrales, onder meer bij Doel en Tihange.

Het Rijk bezit een van de grootste wagenparken van Nederland. In 2020 moet 20% van dit wagenpark elektrisch zijn. Vanaf 2028 worden er zelfs geen auto’s meer aangeschaft die rijden op diesel of benzine en zet de rijksoverheid in op een volledig emissieloos wagenpark.

In 2018 heeft het Rijksvastgoedbedrijf hiervoor een aanbesteding uitgeschreven. Eind december 2018 is het aanbestedingsproces afgerond.  De twee percelen van de aanbesteding zijn gegund aan Unica en ENGIE. Zij  zullen de eerste 2.000 laadpunten installeren. 700 ervan worden al in de eerste helft van 2019 aangesloten. Aanbestedingsnieuws concludeert dat het dan gaat om het Rijkskantorenperceel. De Tender vermeldt:

Met betrekking tot de initiële scope d.d. 22 juni 2018 worden de volgende aantallen verwacht:

Perceel 1 (Rijkskantoren): ca. 600 laadpunten bij uitrol initiële scope

Perceel 2 (specialties): ca. 1400 laadpunten bij uitrol initiële scope

Gelet op de overzichtelijke structuur van gebruikersgroepen in perceel 1 is de verwachting dat de reguliere uitrol beperkt is ten opzichte van de uitrol van de initiële scope. Voor de sluitingsdatum indienen inschrijving zal een gecommitteerd aantal laadpunten binnen de initiële scope worden gecommuniceerd.

Met betrekking tot perceel 2 zal de totale omvang naar verwachting groter zijn dan perceel 1, waarbij de opdrachtnemer rekening dient te houden met een complexere structuur van gebruikersgroepen en langere onduidelijkheid over het aantal en de locatie van de te realiseren laadpunten.

Gelet op de brede initiële scope is het voor het slagen van het programma van groot belang dat de nadruk ligt op goed ingeregeld projectmanagement voor de uitrol per locatie. Het projectmanagement dient rekening te houden met een complexiteit aan klantvragen van gebruikersgroepen en verschillende bedrijfsculturen.

 

©Rijksoverheid 2018

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *