Strukton helpt Prorail met PHS Amsterdam CS project – Aanbestedingsnieuws

Strukton helpt Prorail met PHS Amsterdam CS project

De komende jaren werkt ProRail in en rond station Amsterdam Centraal aan het project PHS Amsterdam Centraal. Dat bericht Prorail. Vanaf 1 september worden op de locatie Dijksgracht voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd. Aannemer Strukton gaat in opdracht van ProRail de sporen van het bestaande opstelterrein op de Dijksgracht verwijderen en een tijdelijke hulpbrug bouwen.

De werkzaamheden bij opstelterrein Dijksgracht zijn de start van diverse werkzaamheden op en rond Amsterdam Centraal. Er is meer ruimte nodig voor reizigers. Die ruimte creëren we door het aantal opgangen naar de perrons uit te breiden, de Oosttunnel te verbreden, en door de huidige perrons te verbreden en te verlengen. De verwachting is dat het aantal reizigers van de komende jaren, naar en via Amsterdam Centraal zal stijgen van 200.000 naar 275.000 per dag.

ProRail gaat ook het historische stationsgebouw renoveren. Bij de Oostertoegang  worden de vijf bruggen vervangen. Bij de Dijksgracht komt een vrije kruising, waardoor treinen zonder te wachten elkaar kunnen passeren

Cuypershal Amsterdam CS Foto: ©http://mirt2016.mirtoverzicht.nl

Deze hulpbrug biedt vanaf mei 2022 toegang tot het bouwterrein voor de vrije kruising die op deze locatie gebouwd gaat worden. De komende tien jaar werkt Prorail in en om station Amsterdam Centraal. Vanwege het saneren van het emplacement Dijksgracht krijgt de historische Trans Europa Express (TEE) een nieuwe bestemming. Vanaf 1957 tot midden jaren zeventig was de TEE-trein de eerste luxe snelle treinverbinding in Europa. En die gaat in Amsterdam nu ruimte maken voor meer snelle en hoogwaardige treinverbindingen.

De afgelopen jaren stond de TEE op de Dijksgracht geparkeerd. Het Nederlands Transport Museum (NTM) is eigenaar van de trein. ProRail faciliteert de verplaatsing naar een nieuwe locatie waar de trein dan later tentoongesteld wordt.

In Westhaven bouwt Prorail een nieuw opstelterrein. Dit opstelterrein is nodig om plaats te bieden aan de extra treinen. Ook de spoorinfra moet aangepast worden. Wissels worden verwijderd, sporen vernieuwd en er zullen extra seinen worden geplaatst. Zo kunnen meer treinen kort achter elkaar het station binnenrijden. Reizigers moeten elke tien minuten een trein kunnen nemen tussen de grote steden in de Randstad. Ook voor het goederenvervoer komt meer ruimte.

Bron Prorail, 24 augustus 2021

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *