Leermiddelen voor islamitisch onderwijs – Aanbestedingsnieuws

Leermiddelen voor islamitisch onderwijs

Aanbestedingsnieuws ziet niet zo veel opdrachten meer voor leermiddelen. Bang van van zichzelf afbijtende uitgevers op de vrije markt met de vaste boekenprijs, zijn de leermiddelbehoeftigen waarschijnlijk.

Dat er nu een aanbesteding is uitgeschreven door de stichting Verus (katholiek en islamitisch onderwijs) voor Sipor (stichting islamitisch basisonderwijs in Rijnmond), ter waarde van €800.000 deed dan ook een beetje verbazen.  De voorlopige gunning is al 10 april verwacht.

NDR:

Wat voor leermiddelen?

Dat werkt dus in de hand dat er op de markt voor een kunstmatig gecreëerd leermiddeltekort ontstaat waarbij suboptimale leveranciers worden aangezocht omdat er niet werkelijk op kwaliteit wordt gemeten bij aanbestedingen.

De aanbestedingsleidraad meldt het volgende over de kwaliteitsmeting:

Kwaliteit wordt bepaald aan de hand van de beantwoording van inschrijver van de gunningscriteria vragenlijsten in Mercell. Bij de beoordeling van de kwalitatieve
gunningscriteria wordt door de beoordelingscommissie de volgende methodiek gehanteerd:
Knock-Out (K.O.): dit betreft een eis waar Inschrijver aan moet voldoen. Indien een K.O. van
toepassing is wordt uw inschrijving uitgesloten van verdere beoordeling.
Document Evaluatie: het door u ingediende document bij een wens wordt beoordeeld aan de hand van het volgend model:
Uitleg Punten
Geen antwoord /niet aangeboden / totaal onvoldoende.
0 punten
Niet alles is omschreven, op meerdere punten niet SMART of in  tegenspraak met andere antwoorden.
2 punten
Omschrijving is volledig, SMART, voldoet aan de
doel/probleemstellingen. Maar geen tot weinig meerwaarde is gecreëerd.
5 punten
Omschrijving is volledig, SMART, voldoet aan de
doel/probleemstellingen. Op een aantal punten wordt meerwaarde gecreëerd.
8 punten
Omschrijving is volledig, SMART, voldoet aan de doel/probleemstellingen. Op het merendeel van de punten wordt meerwaarde gecreëerd.
10 punten
De beoordelingscommissie baseert haar scores op het totaalbeeld van de kwaliteit per beantwoorde wens/document. Zoals eerder benoemd wordt de score per te beoordelen (evalueren) criterium in consensus door de beoordelingscommissie vastgesteld.

Er wordt aangezocht op het leveren van “meerwaarde”. Niemand weet wat dat is natuurlijk, al is het een klassiek marxistisch begrip waar toch veel boekjes over zijn opengedaan.  Prijsvorming verklaart het inderdaad niet, zoals Adam Smith al zei, maar die is mogelijk gedicteerd met de indicatieve geraamde waarde. Prijszetting dus. Volledig in strijd met de wet op de vaste boekenprijs en het idee daarachter.

Ondernemende uitgevers schrijven zo geen wiskundeboekjes, als het Marxistisch moet, dan verdien je er al helemaal niks aan. En zoals al in de Carmel College zaak is voorspeld: met alle gevolgen voor het onderwijs. Kennis komt niet gratis aanwaaien, ook niet als je het mishandelt, uitbuit en leegzuigt tot de bodem.

Zie ook:

Carmel College wint uitspraak digitale leermiddelen

Leermiddelen aanbesteding uitspraak verbale knokpartij

Foto: Negative Space Pexels.com

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *