VVD stelt kamervragen over stilstaande politie Audi’s – Aanbestedingsnieuws

VVD stelt kamervragen over stilstaande politie Audi’s

Naar aanleiding van een bericht in de Telegraaf over het stilstaan van pas ingekochte snelle politie Audi’s, stellen VVD-kamerleden Remco Dijkstra en Yesilgöz-Zegerius vragen over waarom de Audi’s stilstaan. Het bericht, verder ook in Hart van Nederland en Geenstijl, komt erop neer dat 40 van de 70 aangeschafte auto’s niet worden ingezet omdat er een aparte opleiding voor nodig is.

Of de aanvullende Audi-opleiding echt nódig is, is bij zoiets een beetje de vraag, net als bij de aanvullende cursus 11 centimeter langere wapenstokken, worden deze cursussen ook wel gegeven als een soort service call en om enig zicht te krijgen op de klantvraag, wat je niet krijgt via de inkoper want die praat alleen via aanbestedingen. Het verdienmodel van opleidingen aan ambtenaren is daarnaast nu eenmaal erg interessant en daarom kun je tegenwoordig bij elk product wel een ambtenarencursus aangesmeerd.

©Politie 2018, Bron: Bijlagen Aanbestedingsstukken

Er zullen altijd wel agenten zijn die een extra rijles kunnen gebruiken en we gunnen iedereen een dagje uit de sleur van liquidatielijken, dus we zullen ons er maar niet over beklagen. Bovendien kan het ook altijd nog zijn dat er nog een aanbesteding voorraadbeheer onderweg is voor een online module waar agenten goederen op voorraad bij het magazijn kunnen bestellen.

Waar de ene ambtenaar in zijn uitvoering nooit iets hoort van de Tweede Kamer omdat het onderwerp gewoon echt niet interessant genoeg is, zelfs maar voor de vakmedia, zitten andere ambtenaren bij de politie aanbestedingen. Ze moeten heel jaloers zijn. Elke politie-aanbesteding lokt een keten van TweedeKamer-micromanagement uit.

De kamerleden willen weten of het allemaal klopt wat de Telegraaf zegt, nou die redacteuren hebben het ook niet al te makkelijk, die doen echt wel hun best, dus dat zal wel. Verder willen de kamerleden weten, hoe het nu toch kan en wat de aanbesteding ermee te maken heeft.

We zullen eens deze arme ambtenaren van de afdeling politie aanbestedingen een eindje tegemoet schieten. Ze hoeven alleen de ambtelijke diplomatie nog even toe te voegen:

Waarom is de aanbesteding van de auto’s gedaan zonder vooraf de zekerheid te hebben dat er ook inderdaad voldoende chauffeurs beschikbaar zouden zijn? 

“Nou, omdat die belachelijke aanbestedingen zo bureaucratisch zijn, dat we over een volgend rondje voor nog een tiental Audi’s weer jaren onderweg zijn, en dan hebben we het nog niet eens gehad over het analyseren van opknippen van het voorwerp van de opdracht, het bijbehorende risico van het overschrijden van de Europese drempelwaarde voor leveringen of dat er tijdens die aanbesteding naar verwachting ook weer sprake is van negatieve media-aandacht met bijbehorende kamervragen omdat nu ook bijvoorbeeld Lada zich heeft ingeschreven, voor de politiewagens-order.” 

Waarom is de aanbesteding van de auto’s gedaan zonder vooraf de zekerheid te hebben dat er ook inderdaad voldoende chauffeurs beschikbaar zouden zijn?

Omdat we door die vreselijke aanbestedingswetgeving waar geen van jullie VVD-kamerleden maar actie tegen wil ondernemen, zaten opgescheept met zelfremmende politiewagens die zoals u misschien nog herinnert, die niet zo heel praktisch waren om in te zetten bij achtervolgingen van boeven.

Wat bent u van plan te doen indien niet alle auto’s op korte termijn in gebruik worden genomen? Wordt in dat geval bijvoorbeeld verkoop van de auto’s overwogen?

Die autootjes komen heus wel op hoor, maak je maar geen zorgen. We kunnen alleen nog niet echt haast maken met de inkoop van de politiecursus want onze aanbestedingsjuristen zitten al tot hun oren in het werk, de volgende aanbesteding voor een 3 centimer hogere politiepet ligt ook alweer in de maak.

(zo, dat kostte onze redactie al behoorlijk wat tijd. vraag 7 en 8 voegen we even samen)

vraag 7 en 8
Ja natuurlijk en zie het Telegraaf-artikel.

Bent u bereid om het op te lossen? 

Ja, wij wel maar u niet want uw kabinet heeft zich uitgesproken voor het inkopen via aanbestedingen en tegen landelijke koppen op EU-regelgeving en een Nexit zit er voorlopig ook nog niet in en als dat onverhoopt toch zo is, weet u dat beter dan wij, arme en vreselijk onderbetaalde rijksambtenaren. Beseft u wel dat wij elke dag ons leven wagen in dit Ministerie met dank zij een duurzame aanbesteding hele betonzuinige breedplaatvloeren en loslatend glas? Dat we geen tijd hebben om dit te printen omdat het printpapier op is en er een aanbesteding moet worden uitgeschreven voor een nieuwe stapel maar dat de inkoper daar niet aan toekomt omdat hij nog bezig is met een aanbesteding voor nieuwe toners?

Vragenoverzicht

Vragen van de leden Remco Dijkstra en Yesilgöz-Zegerius (beiden VVD) aan de Minister van Justitie en Veiligheid over het bericht «Supersnelle politie-Audi’s staan stil» (ingezonden 26 september 2019).

Vraag 1
Kent u het artikel «Supersnelle politie-Audi’s staan stil»?1

Vraag 2
Klopt het dat de politie Audi’s heeft aangekocht om jacht te maken op criminelen en verkeershufters, maar dat ruim de helft van deze Audi’s al een half jaar stil staan en waarschijnlijk nog een jaar stil zullen blijven staan? Zo ja, wat is de reden daarvan? Wat is de oorzaak dat deze aangekochte Audi’s nog minimaal een jaar in de garage kunnen blijven staan?

Vraag 3
Deelt u de mening dat zorgvuldig met belastinggeld moet worden omgegaan en dat dat hier niet is gebeurd? Zo ja, hoe gaat u ervoor zorgen dat dergelijke situaties in de toekomst worden voorkomen?

Vraag 4
Waarom is de aanbesteding van de auto’s gedaan zonder vooraf de zekerheid te hebben dat er ook inderdaad voldoende chauffeurs beschikbaar zouden zijn?

Vraag 5
Was dit probleem van te voren bij u bekend? Hoe is de Kamer geïnformeerd over de aangekochte auto’s die al maanden stilstaan?

Vraag 6
Klopt het dat het 200 agenten betreft, zoals in het artikel wordt genoemd, die op de wachtlijst staan voor een speciale rijopleiding en dat het nog minimaal een jaar zal duren voordat al deze agenten de speciale rijopleiding hebben afgerond? Zo ja, wat wordt er gedaan om ervoor te zorgen dat voldoende agenten de speciale rijopleiding eerder afronden?

Vraag 7
Klopt het dat, zoals in het artikel wordt genoemd, zo’n 70 auto’s geleverd zijn waarvan de helft op het moment in de garage staat? Zijn deze cijfers correct en wat is de huidige stand van zaken?

Vraag 8
Deelt u de mening dat het voor de verkeersveiligheid van groot belang is om op de vlucht geslagen criminelen en verkeershufters zo snel mogelijk aan te kunnen houden? Is er een manier om de auto’s alsnog eerder in gebruik te nemen? Zo ja, hoe?

Vraag 9
Wat bent u van plan te doen indien niet alle auto’s op korte termijn in gebruik worden genomen? Wordt in dat geval bijvoorbeeld verkoop van de auto’s overwogen?

Vraag 10
Bent u bereid zo snel mogelijk een oplossing te vinden voor dit probleem?

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *