Verbreding A2 aanbesteding Vonderen Kerensheide – Aanbestedingsnieuws

Verbreding A2 aanbesteding Vonderen Kerensheide

Rijkswaterstaat heeft er nog eens een persbericht uit gedaan om te laten weten dat het goed op gang is met de aanbesteding voor de verbreding van de A2 op het smalste stukje Nederland, op zijn minimaalst een stuk van 4,6 kilometer breed.

Meteen nadat de minister in mei 2022 het uitvoeringsbesluit voor het project structurele verbreding A2 Het Vonderen – Kerensheide nam, is Rijkswaterstaat de aanbestedingsprocedure voor de verbreding A2 begonnen

Er hebben zich 4 kandidaten gemeld om het project uit te voeren. Rijkswaterstaat heeft daarmee de eerste dialooggesprekken inmiddels met hen gevoerd. Hoe het traject er verder uit gaat zien, vertelt projectmanager Verbreding A2 Het Vonderen-Kerensheide  Frans Hendrikx van Rijkswaterstaat.

Volgens Hendrikx is er nu nog niet over de technische inhoud van de opgave gesproken. Dat is onderwerp voor de volgende dialooggesprekken met de 3 overgebleven kandidaten.

De A2-verbreding Het Vonderen – Kerensheide is redelijk overzichtelijk voor de marktpartijen, vindt Hendrikx.

 ‘Het is een wegproject met daarbij onder andere een aantal viaducten, onderdoorgangen en geluidsschermen die we moeten vernieuwen, maar niet iets wat we nog nooit gedaan hebben. Ook qua financiële omvang denken we dat het geschikt is voor veel aannemers.’

De risico’s bij het werk op deze locatie hebben vooral te maken met de doorstroming en een veilige werkomgeving.

 ‘We gaan in het verkeer bouwen in het smalste stukje Nederland, waar we geen gelijkwaardige omleidingsroutes hebben’,

zegt Hendrikx. Dat denkwerk komt ook in handen van de uitvoerende aannemer.

Hendrikx: ‘De huidige A2 blijft zoveel mogelijk beschikbaar

Voor de 3 kandidaten die deze uitdaging aan willen gaan en doorgaan naar de volgende fase, ziet de planning er als volgt uit:

Eind april 2023

Definitieve inschrijvingen van 3 bedrijven in de aanbesteding, met plannen van aanpak en prijs

Juli 2023

Definitieve gunning

September 2023

De aannemer gaat de opdracht verder uitwerken, ontwerpen maken, materiaal inkopen, het personeel op orde krijgen, het bouwterrein inrichten en andere voorbereidende werkzaamheden oppakken.

2024

Start werkzaamheden. De bouwtijd schatten we op ongeveer 3 jaar. Eind 2027 moet de aangepaste snelweg opengesteld zijn voor het verkeer.

‘We lopen goed op schema,’ zegt Hendrikx. ‘Tot nu toe gaat het heel fijn, al weet je natuurlijk nooit waar we in de huidige roerige wereld nog mee te maken krijgen. De aanbesteding is nu het belangrijkste en verloopt tot nu toe naar wens.’

 

Bijzonder is ook dat er maar zeer beperkt rustige periodes zijn op A2 tussen de knooppunten Het Vonderen en Kerensheide. Hendrikx:

‘Het is zowel doordeweeks als in het weekend en ook in de zomermaanden druk op dit stuk snelweg.’

Bron Rijkswaterstaat 5 december 2022

NDR: Voor het eerst is via dit bericht een duidelijk totaalbeeld van het tijdspad gegeven. Het project kent dus een startbijeenkomst met bewoners die gepland was in september. De aanbesteding was echter van gelijk na het bemen van het uitvoeringsbesluit in april. De aanbesteding loopt dus opnieuw vooruit op de ruimtelijke planprocedure waarmee er opnieuw een hypotheek ligt op de planvorming.
Weer een Gun FirstBijzonder is ook dat er maar zeer beperkt rustige periodes zijn op A2 tussen de knooppunten Het Vonderen en Kerensheide. Hendrikx: ‘Het is zowel doordeweeks als in het weekend en ook in de zomermaanden druk op dit stuk snelweg.’

 

dus, waarbij eerst de opdracht wordt gegund, en pas daarna vragen van bewoners kunnen worden beantwoord, terwijl er daarbij voor bewoners geen enkele vorm van inspraak meer hoeft te zijn, want de inkoop ligt al vast.

Het plan gebeurt kennelijk hoe dan ook, terwijl er nog geen concreet zicht is op de uitvoering omdat het niet duidelijk is welke aannemer dit hoe gaat uitvoeren.
Aanbestedingsnieuws zag het GunFirst al veel vaker. Bij de N69 nieuwe verbinding en daar bij Laarbeek en de weg naar Marken en de Woerdensebaan. De democratie staat zo wel om het in wk termen uit te drukken, buiten spel, afgezien van 1x in de 4 jaar voor het Rijk (ongeacht hoe je ook stemt er komt toch weer Mark Wegverbreding uit), is er geen democratische invloed op het proces geweest.
Het meest aparte is, wegverbredingen werken helemaal niet tegen filevorming terwijl dat er nagenoeg altijd bij wordt gezegd. Wegverbredingen hebben geen invloed op files.
Zie eerder
En eerder over de zinloosheid van wegverbredingen in strijd tegen filevormong (die wordt immers veroorzaakt door een groot tegelijktijdig aanbod van ongecoordineerde voertuigen in verschillende snelheden):

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *