Reconstructie Paterstraat Kerkdriel fase 2 – Aanbestedingsnieuws

Reconstructie Paterstraat Kerkdriel fase 2

Paterstraat Kerkdriel. Foto: Google Streetview

In Kerkdriel treden op enkele locaties, waaronder de Paterstraat, problemen op bij hevige regenval. De gemeente Maasdriel heeft het voornemen maatregelen te treffen om dit op te lossen. In de Paterstraat wordt hiervoor een hemelwaterriool aangebracht en wordt het bestaande riool verlegd. Vanwege de noodzaak tot de te treffen rioleringsmaatregel wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt de Paterstraat bovengronds her in te richten. De opdracht omvat aldus het afkoppelen van het hemelwater op een nieuw aan te brengen hemelwater riool, het verleggen van het bestaande gemengde riool naar het midden van het beschikbare dwarsprofiel, inclusief het verwijderen of volschuimen van het bestaande riool alsmede een volledige bovengrondse herinrichting van de openbare ruimte. De Paterstraat is de meest zuidelijk straat in de dorpskern Kerkdriel. Direct ten zuiden van (bebouwing) in de Paterstraat begint het buitengebied. De Paterstraat betreft een woonstraat, behalve het stuk aan de zuidzijde van de Paterstraat, direct ten westen van de Beatrixstraat, huisnummer 7a t/m 7g, dat volledig uit bedrijfspanden bestaat. De Paterstraat is een oost-west verbinding, geclassificeerd als gebiedsontsluitingsweg (GOW) binnen de bebouwde kom. Specifiek voor de Paterstraat is dat hij onderdeel is van de aan- en afvoerroute van een zandwinningslocatie ten oosten van de kern Kerkdriel, waardoor de weg intensief wordt bereden door vrachtverkeer en dat hij onderdeel is van de route naar recreatiegebied De Zandmeren ten (zuid)oosten van Kerkdriel waardoor de weg situationeel intensief wordt bereden door recreatieverkeer, waaronder het transport van boten. Het vele vrachtverkeer en in mindere mate het recreatieverkeer maakt dat de weg qua inrichting (in bestaande en toekomstige situatie) nogal afwijkt van de inrichting die normaliter wordt verwacht bij een GOW. De rijbaan is relatief breed, geheel uitgevoerd in asfalt en er zijn nauwelijks verkeersremmende maatregelen aanwezig. In de nieuwe inrichting dient de weg geschikt te zijn om dit verkeer te kunnen blijven afwikkelen, terwijl er tegelijkertijd voldoende aandacht dient te zijn voor afwikkeling van de overige verkeersstromen en voldoende parkeren voor de bewoners. Kerkdriel meent met de voorliggende plannen een goede invulling in te hebben gegeven. Het vele vracht- en recreatieverkeer leidt in de Paterstraat tot specifieke verkeersomstandigheden en een gevoel van verkeersonveiligheid bij de buurtbewoners. Ook de trillingen als gevolg van het vrachtverkeer zijn de bewoners een doorn in het oog. Dit maakt dat de bewoners bovengemiddeld mondig zijn en in het verleden al ruime ervaring hebben opgedaan in communicatietrajecten met de gemeente Maasdriel. De mondigheid van de bewoners in combinatie met hun verstandhouding jegens de gemeente levert een van de grootste risico’s op voor het succes van het project in uitvoering. Voorafgaand aan de engineering van de herinrichting van de Paterstraat heeft een uitgebreid ontwerptraject plaatsgevonden. In het ontwerptraject is het ontwerp, dus “wat
we gaan bouwen” meermaals aan de bewoners gepresenteerd. Waar nodig zijn aanpassingen doorgevoerd. Het uiteindelijke vastgestelde Definitief Ontwerp kan hierdoor rekenen op voldoende draagvlak in de straat. De opgave die nog voor ons ligt is het maken van keuzes over “hoe” we het werk gaan bouwen, hoe we tijdens het bouwen de hinder(beleving) voor de omgeving zoveel mogelijk proberen te beperken en op welke wijze we hierover met de stakeholders gaan communiceren. Op deze onderdelen wordt van inschrijvers gevraagd om mee te denken. De werkzaamheden in deze opdracht zijn:

• verrichten grondwerk ca. 31.000 m3
• ontgraven en afvoeren van verontreinigde grond ca. 6,5 m3
• aanbrengen HWA-riool- beton ø600-ø1500 mm ca. 1.000 m
• vervangen bestaand riool ø300 en ø700m ca. 800 m
• vullen buiten werking gesteld riool ø300-ø400 mm ca. 200 m
• vervangen huis- en kolkaansluitingen ca. 1.100 m
• verwijderen van funderingslagen ca. 7.600 m2
• aanbrengen van funderingslagen ca. 9.900 m2
• verwijderen van elementenverharding ca. 4.200 m2
• aanbrengen van elementenverharding ca. 5.700 m2
• verwijderen van asfaltverharding ca. 6.800 m2
• aanbrengen van asfaltverharding ca. 4.300 ton
• verwijderen van kantopsluitingen ca. 3.300 m
• aanbrengen van kantopsluitingen ca. 4.200 m

De aanbestedingsprocedure betreft de (nationale) openbare procedure conform hoofdstuk 2 van het ARW 2016. Er wordt gegund op basis van de economisch meest voordelige inschrijving vastgesteld op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding (BPKV). 

Bron: Tenderned dinsdag 2 november https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/242941

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *