Prorail verwacht supply chain problemen ballast – Aanbestedingsnieuws

Prorail verwacht supply chain problemen ballast

ProRail wil het gebruik van kwartsloze stenen bij spoorwerkzaamheden infaseren. Dat moet spoorwerkers beschermen tegen het risico van het inademen van kleine, mogelijk ziekmakende kwartsstofdeeltjes die vrij kunnen komen. Daarbij verwacht Prorail dat er een tekort kan optreden aan kwartsvrij ballast.

De Arbeidsinspectie ( NLA )en ProRail verschillen nog van mening over hoe snel het mogelijk is om alle spoorwerkzaamheden in Nederland kwartsloos uit te voeren. ProRail is om die reden in april naar de rechter gestapt: Prorajl wil een realistischer termijn voor het invoeren van deze stenen.
“Het verkrijgen van de stenen in de benodigde aantallen is namelijk onmogelijk. Blijft deze onrealistische eis zo, dan zullen veel (onderhouds)projecten klem raken”, zo verwacht een woordvoerder van Prorail.

De NLA zegt dat ProRail voor 2025 voldoende schaarse kwartsloze ballast kan verkrijgen om vervolgens álle spoorwerkzaamheden in Nederland kwartsloos uit te voeren. ProRail denkt daar anders over en voorziet een problematisch tekort ontstaan -ondanks inspanningen van de branche. Cruciale werkzaamheden zoals noodzakelijk onderhoud en grote projecten kunnen onder deze voorwaarden straks geen doorgang vinden.

Voor alle werkzaamheden de komende jaren heeft het spoorwerk ca. 700.000 ton per jaar nodig. Op basis van de huidige inzichten zal in 2025 in het meest optimistische scenario slechts 450.000 ton kwartsloze ballast beschikbaar zijn. Om een idee te krijgen over welke volumes het gaat: in een binnenvaartschip past circa 6.000 ton ballast, een vrachtwagen zo’n 25 ton, een ballastwagen ongeveer 28 ton.

Volgens Prorail gebeurt het ook al, dat net voordat we voor werkzaamheden uitvoeren in tunnels, op stations en bij kunstwerken blijkt dat er onvoldoende kwartsloze ballast beschikbaar is. Daar voeren we dat werk niet uit en komen we terug op een moment dat de stenen er wel zijn. Dit was voor enkele werkzaamheden bij stations tussen Delfzijl en Roodeschool al het geval.

Zie eerder:

Prorail zoekt innovaties in stofbescherming

Prorail aangesproken op kwarts in ballast

1 thought on “Prorail verwacht supply chain problemen ballast

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *