Prorail aangesproken op kwarts in ballast
Issues in the supply chain. Prorail is aangesproken door de Arbeidsinspectie over de Kwarts die voorkomt in de ballast. ProRail heeft een eis ontvangen waarin de Arbeidsinspectie Prorail verbiedt nog langer te werken met kwartshoudende spoorstenen bij werkzaamheden op het spoor. Kwartsstof komt onder meer vrij bij het storten uitrijden van ballast (zie bijvoorbeeld hier: Strukton Rail Afgraven van Oude Ballast Station Hoogezand-Sappemeer Spoor 1 – YouTube) , met name wanneer er geen aanvullende beschermende maatregelen genomen zijn, zoals afzuiging en natmaken met water.

De Arbeidsinspectie wil om die reden dat ProRail aannemers opdraagt binnen drie maanden volledig kwartsloos te gaan werken, zo meldt Prorail. Dat is volgens ProRail echter onhaalbaar, en dit heeft de spoorwegorganisatie ook in gesprekken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat medegedeeld.
Bij het snijden, boren of slijpen in/van siliciumhoudende gesteenten (Red AN: dit zijn bijna alle gesteenten, ook baksteen en beton) kunnen deeltjes kwartsstof vrijkomen, die zo klein zijn dat ze kunnen worden ingeademd en vervolgens in de longen blijven zitten. Daar kan het ernstige longklachten en zelfs kanker veroorzaken. De Arbeidsinspectie noemt het een echte sluipmoordenaar.
Tijdens fase 2 worden alle reeds uitgevoerde onderzoeken in het verleden m.b.t. kwartsstof geëvalueerd, wordt er een uniforme meetmethode vastgesteld en vervolgens worden er diverse praktijkmetingen uitgevoerd. Dit onderzoek is gestart in Januari 2021 en heeft een doorlooptijd van in totaal 8 maanden.
De Arbeidsinspectie wil om die reden dat ProRail aannemers opdraagt binnen drie maanden volledig kwartsloos te gaan werken. Dat is volgens ProRail echter onhaalbaar, en dit hebben we ook in onze gesprekken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat medegedeeld.
Om aan de jaarlijkse vraag voor het onderhouden en vernieuwen van onze sporen te voldoen, is onvoldoende kwartsloze ballast beschikbaar. Als we verplicht worden kwartsloos te werken, kunnen we geplande noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden niet uitvoeren.
1 thought on “Prorail aangesproken op kwarts in ballast”