Noord-Holland investeert met NS in bereikbaarheid
De provincie Noord-Holland en NS investeren samen € 4 miljoen om de bereikbaarheid met het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord te verbeteren. Doel is om het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken en de reis van deur tot deur zo makkelijk mogelijk.
Met deze investering wordt het fietsparkeren uitgebreid op een aantal stations, worden stationsgebieden beter ingericht en P&R locaties uitgebreid en vergroend.
Er wordt geïnvesteerd in het uitbreiden van fietsenstallingen. Station Heiloo kampt bijvoorbeeld met een tekort aan fietsparkeerplekken. Daar wordt het aantal plekken uitgebreid, waardoor meer mensen met de fiets naar het station kunnen komen. Ook worden ov-fietsen op stations geplaatst waar deze nog niet beschikbaar zijn. Bijvoorbeeld bij station Wormerveer en station Zaandijk Zaanse Schans. In Heemskerk wordt het stationsplein opnieuw ingericht en daarmee toegankelijker gemaakt voor reizigers. En in Schagen wordt de P&R uitgebreid zodat er meer mensen hun reis met het ov kunnen vervolgen.
NDR:
Er is echter ook kritiek op de plannen, ook op de site van Noord-Holland zelf. Een “Ellen” laat weten:
En dat is natuurlijk een begrijpelijke klacht, de mensen in Julianadorp willen ook graag met de bus, de OV-Fiets is steeds meer een concurrent van de busdiensten aan het worden. Busdiensten zijn al suboptimaal ingericht en door onverstandige ruimtelijke uitbreidingen ontoereikend. Maar de OV-Fiets is op zijn beurt, ontzettend ontoereikend voor blinden en gehandicapten, mensen met kinderwagens, ouderen voor langere afstanden en kinderen die nog niet goed kunnen fietsen.
Aan de OV-fietser verloren opbrengsten komen niet meer ten goede aan het busvervoer. Het zal dus zonder visionair overheidsingrijpen leiden tot een neerwaartse spiraal van verschraling van busdiensten, daar waar de reiziger de bus als alternatief had gehad.
En herinrichting van stationsgebieden… blijkens de GS-besluitenlijst 25 april 2023 zou dat kunnen slaan op het station van Alkmaar.
En los daarvan, hoe moeten wij een provinciale investering van 4 miljoen in een bedrijf als de NS zien? Als subsidie? PPS? Of had het gewoon moeten worden aanbesteed? Dezelfde GS besluitenlijst van 25-4 meldt het volgende:
https://www.noord-holland.nl/Actueel/Archief/2023/April_2023/Provincie_Noord_Holland_en_NS_investeren_4_miljoen_in_reis_van_deur_tot_deur_in_Noord_Holland_Noord