Ontwerp nieuwbouw boekenmagazijn Koninklijke Bibliotheek (Architect) – Aanbestedingsnieuws

Ontwerp nieuwbouw boekenmagazijn Koninklijke Bibliotheek (Architect)

Foto: © www.kb.nl

De Koninklijke Bibliotheek (KB) heeft het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) op 22 mei 2017 verzocht een onderzoek te starten naar herhuisvesting. Er is bepaald dat er gestreefd wordt naar herhuisvesting van de KB door middel van het scheiden van het hoofdgebouw en een boekenmagazijn:
Het hoofdgebouw (kantoor en publiek), ca. 19.000 m2 bvo (separaat project);
Het boekenmagazijn (opslag collectie), ca 7.200 m2 bvo met mogelijkheid tot uitbreiding met 2.800 m2 bvo (onderhavig project).
Op 16 oktober 2018 is vastgesteld dat het toekomstige boekenmagazijn gerealiseerd zal worden in de Harnaschpolder, Midden-Delfland. Het project bestaat op hoofdonderdelen uit het ontwerp, realisatie en onderhoud van de nieuwbouw van een boekenmagazijn waarin de collectie van de KB is ondergebracht. Naast het gebouw en gebouwgebonden installaties is een belangrijk onderdeel van de scope van het project het ontwerp, realisatie en onderhoud van het logistieke systeem, zijnde een volledig geautomatiseerd robotsysteem voor de opslag en levering van de collectie (logistieke systeem). De scope van het project bestaat uit;
Het gehele gebouw en gebouwgebonden installaties;
Het complete logistieke systeem;
Meerjarig onderhoud gebouw, gebouwgebonden installaties en het logistieke systeem;
Stallingsplaatsen en logistieke afhandeling;
Terrein met groenvoorziening inclusief toekomstige uitbreiding;
Energie, water en andere nutsvoorzieningen.

De contractering van het project bestaat uit:
Adviseur voor het architectonisch ontwerp. Dit betreft onderhavige adviesopdracht;
Adviseurs voor het integrale voorontwerp t/m STABU-bestek. Dit betreft een tweede perceel (multidisciplinair adviesteam) van de aanbesteding
Opdrachtnemer voor het ontwerp, realisatie en onderhoud (DBM) van het logistieke systeem conform UAV-GC 2020. Dit betreft een separate aanbesteding op basis van een nader op te stellen vraagspecificatie door het multidisciplinair adviesteam van perceel 2;
Adviseur voor directievoering & toezicht tijdens de realisatie van het gebouw conform ABAA-DNR 2011. Dit betreft een separate aanbesteding gedurende de totstandkoming van het STABU-bestek;
Aannemer voor de realisatie van het gebouw conform UAV 2012. Dit betreft een separate aanbesteding na afronding van het STABU-bestek.
De totale ontwerpfase van het gebouw en gebouwgebonden installaties is in twee percelen (perceel 1: ‘architectuur’ en perceel 2: ‘multidisciplinair adviesteam’) gesplitst. Dit heeft als reden dat er voor de beoogde dimensies (die conform het programma van eisen hoger zijn dan in het bestemmingsplan is toegestaan) van het boekenmagazijn in de Harnaschpolder moet worden goedgekeurd door de raad van de gemeente Midden-Delfland.
Om zo snel mogelijk te starten met de bestemmingsplanprocedure wordt perceel 1: ‘architectuur’ eerst gecontracteerd om zodoende tijdswinst te realiseren en in een vroeg stadium zekerheid te krijgen of de bestemmingsplanuitwerking geaccepteerd
wordt. Perceel 2: ‘multidisciplinair adviesteam’ zal in een later stadium gecontracteerd worden.
De scope van onderhavige adviesopdracht bestaat in hoofdlijnen uit:
Het realiseren van het gehele architectonisch ontwerp bestaande uit; het ontwerp van de gevel, de inrichting van de kavel en (functionele) inrichting van het gebouw;
Het opstellen van een bouwkosten raming voor deze elementen;
Bewaken van de kwaliteit van deze elementen gedurende het ontwerp- en uitvoeringstraject.
De scope van de adviesopdracht van het multidisciplinair adviesteam (perceel 2) bestaat in hoofdlijnen uit:
Het uitwerken van de constructieve elementen van het gebouw;
Het uitwerken van gebouwgebonden installaties en het uitwerken van het logistieke systeem;
Detaillering van de gevel en andere elementen;
Bouwkundige en technische uitwerking;
Coördinatie van het integrale ontwerpproces.

Hoewel bovenstaande werkzaamheden door de derde-adviseur van perceel 2 (multidisciplinair adviesteam) zullen worden uitgewerkt en gecoördineerd, vormen ze voor onderhavige adviesopdracht belangrijke onderdelen voor de totstandkoming
van een integraal voorontwerp t/m STABU-bestek. Afstemming en input met de derde-adviseur is daardoor essentieel voor de opdracht. De opdrachtfasen zijn als volgt:
Ontwerpfase 1a – Architectonisch voorontwerp (perceel: architectuur);
Ontwerpfase 1b – Geïntegreerd voorontwerp (perceel: architectuur & multidisciplinair adviesteam);
Ontwerpfase 2a – 2/3e Definitief ontwerp (perceel: architectuur & multidisciplinair adviesteam);
Ontwerpfase 2b – Volledig definitief ontwerp (perceel: architectuur & multidisciplinair adviesteam + DBM-team);
Ontwerpfase 3 – Technisch ontwerp / STABU-bestek (perceel: multidisciplinair adviesteam)
Prijs- & contractvormingsfase;
Uitvoeringsfase.

Het taakstellend budget voor perceel architectuur en perceel multidisciplinair adviesteam samen betreft €18.040.000,- ex. btw. Het taakstellend deelbudget is van toepassing op de volgende onderdelen:

a) Gevel van het gebouw € .815.000,- ex. btw
b) Landschap €525.000,- ex. btw

Het architectonisch ontwerp dient te voldoen aan het taakstellend deelbudget. De opdracht kent de volgende afmetingen:
Oppervlakte kavel: 9.760 m2;
Oppervlakte nieuwbouw: 3.250 m2 oppervlakte met 7.200 m2 bvo;
Oppervlakte landschapsinrichting: 6.500 m2;
Oppervlakte mogelijk toekomstige uitbreiding gebouw: 2.200 m2 oppervlakte met 2.800 m2 bvo

Indien de gemeenteraad van Midden-Delfland na een bestemmingsplanuitwerking niet akkoord gaat met de beoogde dimensies (die conform het programma van eisen hoger zijn dan in het bestemmingsplan is toegestaan) van het boekenmagazijn in de
Harnaschpolder, zal er een aanpassing in het architectonisch ontwerp benodigd zijn om te voldoen aan de dimensies conform het bestemmingsplan. Er wordt op dat moment een wijziging van de opdracht aan de adviseur verstrekt, op welk moment er een gewijzigde aanbieding, in lijn met de aangeboden aanbieding, kan worden aangeboden. Deze mogelijke wijziging van de opdracht vindt alleen plaats gedurende de bestemmingsplanprocedure van de gemeente Midden-Delfland en dient niet reeds bij
inschrijving al geprijsd te worden.
De aanbesteding verloopt volgens de Europese niet-openbare procedure uit hoofdstuk 3 van het per 1 juli 2020 gewijzigde ARW 2016 zoals gepubliceerd in Staatscourant 2020, nr. 30657. Dit betekent dat de aanbesteding in twee fasen plaatsvindt. In de eerste fase (de aanmeldingsfase) worden alle geïnteresseerde ondernemingen in de gelegenheid gesteld zich aan te melden als gegadigde. Het doel van deze fase is om maximaal vijf gegadigden te selecteren. Deze gegadigden worden vervolgens uitgenodigd tot het indienen van een inschrijving (de inschrijvingsfase).

Gunning van de opdracht geschiedt op grond van de economische meest voordelige inschrijving. De economisch meest voordelige inschrijving wordt vastgesteld op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding en wordt bepaald door het prijscriterium en nadere criteria (kwaliteitscriteria). Het bedrag dat door het Rijksvastgoedbedrijf als maximum is vastgesteld voor de inschrijvingssom (de plafondprijs) bedraagt €550.000,- exclusief btw. De inschrijvingssom mag niet hoger zijn dan de plafondprijs. Een inschrijving waarvan de inschrijvingssom de plafondprijs overschrijdt, is ingevolge artikel 3.35.1 ARW 2016 ongeldig. 

Bron: Tenderned zondag 7 november 2021 https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/243320

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *