Onderhoud antieke sluizen Maastricht – Aanbestedingsnieuws

Onderhoud antieke sluizen Maastricht

Sluis 19 Maastricht. Foto: © Gemeente Maastricht

In de gemeente Maastricht bevinden zich een tweetal historische sluizen, welke zorg dragen voor de passage van pleziervaart, toegang tot de binnenhaven en de waterhuishouding in het Bassin. Sluis 20 vormt de schakel tussen Maas en de binnenhaven “Het Bassin”, waarna boten kunnen doorvaren via het historische vaartracé richting sluis 19. Deze sluis verbindt het vaartracé met de Zuid-Willemsvaart welke werd aangelegd rond 1824. Het kanaal loopt van het Bassin te Maastricht, via Belgisch-Limburg naar ’s-Hertogenbosch. Het plan was om de Zuid-Willemsvaart tot de stad Luik door te trekken. Door de Belgische afscheiding in 1830 werd dit gedeelte tussen Luik en Maastricht pas rond 1850 voltooid. De Zuid-Willemsvaart was in sterke mate bepalend voor de industriële activiteiten in en rondom het Bassin. Sluis 19 werd rond 1867 gebouwd om problemen met de watertoevoer uit de Maas op te lossen en bleef in gebruik tot de jaren 60 van de vorige eeuw. In 2002 werd zowel de sluis als bij behorende ophaalbrug gerestaureerd, en na een sluiting van 40 jaar weer in gebruik genomen, als onderdeel van de historische vaarroute Maastricht-Vlaanderen. Het is één van de weinige, naar Frans model gebouwde sluizen, die in zijn oorspronkelijke staat bewaard is gebleven. Deze sluis wordt dan ook nog steeds met de hand bediend, in tegenstelling tot de ophaalbrug welke reeds is geautomatiseerd. Sluis 20 vormt sinds 1826 de verbindende schakel tussen het Bassin en de Maas en vormt tevens het
eindpunt van de Zuid-Willemsvaart. Aangezien deze sluis de hoofdverbinding vormt met de binnenhaven “Het Bassin” is in 1999 de keuze gemaakt om de sluis te automatiseren, om zo het arbeidsproces minder intensief te maken.
Voor deze historische kunstwerken (twee sluizen en een ophaalbrug) is de gemeente Maastricht op zoek naar een ontzorgende onderhoudspartij. De aanbieder dient bekwaam te zijn in het onderhouden van historische sluizen, maar ook in automatisering, mechatronica en hydraulica. Gedurende de contractperiode zullen de onderpanden van sluis 19 en sluis 20, bestaande uit elk twee deuren, vervangen worden. De inkoop en plaatsing van deze onderpanden vallen niet binnen deze aanbesteding. De begeleiding en coördinatie van dit project dient echter wel door opdrachtnemer te worden gedaan. De marktpartij kan aan de slag gaan op een van de mooiste cultuurhistorische plekjes van Maastricht waaraan Napoleon en Koning Willem II nog hun bijdrage hebben geleverd.

Op 3 december 2021 van 10:00 uur tot 12:00 uur zal een bezoek ter plekke worden georganiseerd door de opdrachtgever. Deze schouw zal bestaan uit een bezichtiging van de betreffende sluizen. De verzamellocatie voor deze schouw, met mogelijkheid tot parkeren, is bij Sluis 20, tegenover Jachthaven ’t Bassin. Opdrachtgever raadt het geïnteresseerde partijen ten zeerste aan om bij deze schouw aanwezig te zijn. Indien u wilt deelnemen aan deze rondgang (max. 2 personen per inschrijver), dan dient u zich voor 2 december 12:00 uur via de berichtenmodule van Negometrix aan te melden. Bij dit bezoek ter plekke zal géén gelegenheid zijn tot het stellen van mondelinge vragen met betrekking tot de aanbestedingsprocedure, de leidraad of de bijbehorende bijlagen. Alle vragen, aan- of opmerkingen, met betrekking tot deze aanbesteding, die tijdens dit bezoek ter
plekke boven komen, dienen gesteld te worden via de “Vraag & antwoord” module in Negometrix. Vragen dienen elk
afzonderlijk gesteld te worden in de “Vraag & antwoord” module in Negometrix, vragen die bijlagen bevatten met nadere vragen worden niet in behandeling genomen. Mondelinge informatie bindt de aanbesteder niet. Foto- en beeldmateriaal van de sluizen kan wel gemaakt worden.

De af te sluiten raamovereenkomst in deze openbare aanbesteding heeft een looptijd van twee jaar en heeft een ingangsdatum van 12 februari 2022. Na het verstrijken van de initiële looptijd van de overeenkomst kan de gemeente Maastricht de overeenkomst mogelijk verlengen met maximaal twee periodes van één jaar. De optie tot mogelijk verlengen van de raamovereenkomst ligt uitsluitend bij de gemeente Maastricht.  De dienstverlening dient volledig operationeel te zijn op de ingangsdatum van het contract. De opdracht wordt gegund op grond van de naar het oordeel van opdrachtgever economisch meest voordelige inschrijving. De economische meest voordelige inschrijving wordt vastgesteld op basis van: – beste prijs-kwaliteitsverhouding.

Bron: Tenderned donderdag 18 november 2021 https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/244200

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *