Nieuwe aanbesteding WMO-taxivervoer: Taxi Waaksma blijft voorlopig rijden – Aanbestedingsnieuws

Nieuwe aanbesteding WMO-taxivervoer: Taxi Waaksma blijft voorlopig rijden

Gelet op de uitspraak van de kort gedingrechter heeft de West-Friese inkoopsamenwerking besloten een nieuwe aanbesteding uit te schrijven voor het WMO-taxivervoer. Er zijn inmiddels overbruggingsovereenkomsten getekend met taxichauffeur Waaksma, hangende de nieuwe aanbesteding. Tot januari volgend jaar mag Waaksma de opdracht blijven uitvoeren.

In een nieuwe aanbesteding moet ruimte zijn voor regionale werkgelegenheid, zo oordeelde de gemeenteraad. De nieuwe aanbesteding staat al op TenderNed. In deze opdracht gaat om het rijden van ritten onder regie van de mobiliteitscentrale in Noordoost Fryslân voor het kleinschalig (doelgroepen)vervoer vanaf 8 januari 2018.

De eerdere aanbesteding voor het WMO-vervoer bestond uit twee delen: de mobiliteitscentrale en het vervoer zelf, waar Waaksma op had gereageerd. De eerdere aanbesteding van Dongeradeel en de inkoopsamenwerking was voor die mobiliteitscentrale. Die is gewonnen door Connexxion. De Tender die nu is uitgeschreven voor de periode vanaf 2018 behelst, dat de nieuwe vervoerder gaat rijden via die mobiliteitscentrale van Connexxion. Connexxion heeft de eerste aanbesteding, voor een mobiliteitscentrale, gewonnen en volgens de aanbestedingsleidraad de operationele regie over de uitvoering van het vervoer. Dat blijkt, onder meer uit de aanbestedingsleidraad.

De nieuwe, vervangende opdracht ziet alléén toe op de tweede aanbesteding; die gaat om het leveren van voertuigen en chauffeurs. De opdracht kent 24 percelen, verdeeld over 4 perceeltypen. Terwijl het bij de eerste aanbesteding nog niet vast stond wie deel 1 zou winnen, is nu bekend dat de winnende vervoerder hoe dan ook in samenwerking met Connexxion moet rijden, waarbij Connexxion de vervoerders aanstuurt en inroostert.

Daarmee is het de vraag wat dan nog de rol zou moeten zijn van vervoersbedrijven die inschrijven op aanbesteding 2 en of er dan niet sowieso naar een leverancier wordt toegeschreven.

Dat kun je je ook afvragen bij de eisen die worden gesteld op het gebied van duurzaamheid, die nog geen deel uitmaakten van de eerdere aanbesteding. En of dat nu erg is. Zo wordt er voor de brandstof van de wagens de volgende score berekend:

Euro 5 diesel/gas jaar 1 0
Euro 6 diesel/gas 0,1
Euro 6 biodiesel/groengas 0,7
Elektrisch 1

De opdracht is gepubliceerd op 20 juli 2017 via TenderNed. Vanaf de aanvang van de inschrijftermijn tot uiterlijk 29 augustus 2017 10:00 uur, vragen worden ingediend via TenderNed.

Zie ook eerder op aanbestedingsnieuws:

 

Friese taxichauffeur Waaksma valt buiten de boot bij aanbestedingen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Translate »