Boogbrug Vianen door Mammoet oncirculair weggetakeld – Aanbestedingsnieuws

Boogbrug Vianen door Mammoet oncirculair weggetakeld

Rijkswaterstaat en aannemerscombinatie KWS – VES – DDM hebben zondagavond 21 november 2021 de monumentale Boogbrug Vianen verwijderd. De werkzaamheden startten om 20.30 uur en duurden uiteindelijk tot 01:00 uur.

De brugboog heeft een gewicht van circa 5.000 ton en een hoogte van circa 30 m. Dit maakte deze klus geen alledaags karwei. Onderaannemer Mammoet bouwde een zogenaamd gantry systeem; een hijssyteem waardoor de brugboog kon worden ondersteund en opgetild.

Op een ponton dat onder de brug werd geplaatst, zaten 8 masten gemonteerd die in de 8 heftorens op de brug werden gekoppeld. De ponton nam, bij hoog water, het gewicht van de brug over.

Omgevingsmanager Sascha Oskam:

Ik ben ontzettend trots dat we deze omvangrijke operatie samen voor elkaar hebben gekregen. De verwijdering verliep veilig en beheerst. Onze aannemerscombinatie KWS – VES – DDM heeft geweldig werk verricht.

Tekst continueert onder foto:

©Rijkswaterstaat 2021, Van Baardwijk

De stalen boogconstructie wordt de komende 17 dagen in stukken gesneden in de voorhaven van de Prinses Beatrixsluis. De aannemer is daar 24 uur per dag mee bezig. De brug is straks klein genoeg om onder de Jan Blankenbrug doorgevaren te worden voor de uiteindelijke sloop, op de werf van Mammoet in Schiedam. Hier worden de staaldelen nog kleiner gemaakt en afgevoerd naar een erkende verwerker. Daar zal het staal verder verwerkt worden tot grondstof.

Rijkswaterstaat zelf beweert dat verschillende mogelijkheden zijn onderzocht om de brug te hergebruiken, zowel in het geheel als in delen en zowel op de huidige locatie als op een eventuele andere locatie. “Geen van deze mogelijkheden bleek realiseerbaar.”, stelt een woordvoerder. De Boogbrug had, sinds de ingebruikname van de 2 nieuwe Lekbruggen in de snelweg A2 bij Vianen, geen functie.

De aannemer start vanaf maandag 22 november met het verwijderen van het laatste deel van de brug, de aanbrug in Vianen. Dit is het brugdeel in de uiterwaarde.

De NOS bericht dat er een nagekomen stuk geschiedenis is over de brug. Dat zou zijn achterhaald door fotograaf Van Hattem, die in de archieven terugvond

Vandaag komt Van Hattem er in het Rijksarchief van Rijkswaterstaat achter dat het te maken heeft met de Tweede Wereldoorlog. De brug werd in WOII opgeblazen, door de Duitsers, werd altijd gedacht. Nu blijkt volgens Van Hattem dat de Duitsers wel springstof onder de brug hebben gelegd, maar dat de Engelsen hem opbliezen, om te voorkomen dat de Duitsers verder het land in zouden trekken.

Er moest een nieuwe brug komen. Het staal in Europa was zo goed als op, dus werd Bethlehem Steel in 1945 gevraagd om staal te leveren. Daar kwam van Hattem achter door enkele papieren die ondertekend waren. Maar dat moest geheim blijven, omdat de Duitsers niet mochten weten dat er een nieuwe brug zou komen. Vandaar dat verschillende documenten over de brug weggegooid werden en dat het lang een mysterie bleef. Op 18 mei 1948 kwam het staal aan in Vianen.

https://nos.nl/artikel/344881-bethlehem-op-de-lekbrug-in-vianen-mysterie-ontrafeld

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *