Prorail houdt proef met automatisch rangeren

Weer eens een innovatie bij ProRail. Nu om automatisch te rangeren. ProRail gaat samen met spoorgoederenvervoerder Lineas en technisch leverancier Alstom een proef met automatisch rangeren opzetten. Daarvoor heeft ProRail in juni samenwerkingsovereenkomsten gesloten met de twee organisaties.

Tijdens de proef willen ProRail en Lineas leren wat nodig is om een locomotief automatisch rangeerbewegingen uit te laten voeren. Dit gebeurt op een rangeerterrein, een zogeheten niet centraal bediend gebied (NCBG), waar geen technische beveiliging is. Machinisten en rangeerders bedienen daar zelf de wissels en zijn verantwoordelijk is voor een veilige verplaatsing van de treinen.

De spoorsector ziet kansen om met automatisch rangeren de operatie efficiënter en veiliger te maken. Ook kijken we hoe automatisch rangeren kan bijdragen aan doelstellingen op het gebied van capaciteit, punctualiteit en duurzaamheid.

In de eerste fase van de proef maken camera’s beelden van het testgebied vanuit een locomotief. Deze beelden worden gebruikt om de software te leren de omgeving te leren kennen. De intelligente software kan zodoende tijdens het rijden herkennen of de situatie is zoals hij hoort te zijn of dat er objecten op of om het spoor staan die er niet horen. In de volgende fase draaien de systemen op de achtergrond mee en geven rij-adviezen aan de machinist. Het uiteindelijke doel is dat de systemen de locomotief opdrachten laten uitvoeren.

Deze proef is onderdeel van het programma ATO (Automatic Train Operation) van ProRail. Binnen dit programma voerden we al verschillende testen met automatisch bestuurde treinen uit. Zowel de testen met goederen- als reizigerstreinen bleken succesvol.

Alstom is na een innovatieve marktuitvraag gekozen als leverancier voor de benodigde systemen (hard- en software) in de locomotief van Lineas, die voor deze proef wordt ingezet.

Bron: Prorail 25 juli 2020

redactie Auteur

Geef een reactie